میرسلیم و گفتارهای ناسلیم!

میرسلیم و گفتارهای ناسلیم!

بررسی اظهارات غیردقیق سیدمصطفی میرسلیم که انتقادها و جنجال‌های بسیاری به‌دنبال داشته است که در گزارش همشهری با عنوان گفتارهای ناسلیم به آن پرداخته شده است.

میرسلیم و گفتارهای ناسلیم!
 سیدمصطفی میرسلیم ازجمله چهره‌های جنجالی مجلس یازدهم به‌شمار می‌رود که اظهارنظرهایش معمولا با حواشی بسیاری همراه بوده و توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده ‌است. او در سال‌های اخیر به‌عنوان چهره‌ای حاشیه‌‌ساز شناخته شده‌است؛ نماینده‌ای که کارنامه سنگین مسئولیت‌هایش در دهه‌های گذشته از عمر جمهوری‌اسلامی، او را در قامت یک سیاستمدار کارکشته و موسپیدکرده، مطرح کرده است. با وجود این، اما برخی اظهارنظرهای غیردقیق و بعضا غیرمستند میرسلیم، زمینه‌ساز سوءاستفاده‌ها و جریان‌سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای، به‌ویژه ازسوی معاندان و ضدانقلاب شده‌‌؛ موضوعی که انتقادهای بسیاری را نیز متوجه این نماینده تهران در دوره یازدهم مجلس کرده است. اینها در شرایطی است که 2مسئولیت کنونی میرسلیم به‌عنوان «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» و «نماینده مردم در مجلس یازدهم» ایجاب می‌کند اظهارنظرهای این چهره سیاسی پیشکسوت از اتقان و استناد کافی برخوردار باشد. یکی از آخرین اظهارنظرهای حاشیه‌ساز میرسلیم، به دفاع تمام‌قدش از خودروسازان برمی‌گردد که انتقادهای بسیاری را متوجه او کرده است. اگرچه میرسلیم همواره با رویکرد محوری «دفاع از تولید ملی»، به‌عنوان یکی از حامیان خودروسازان داخلی شناخته می‌شود و مخالفت‌های سرسختانه‌اش با واردات خودرو نیز از همین موضع بوده، اما این در شرایطی است که عملکرد خودروسازان در سال‌های اخیر انتقادهای گسترده‌ای را به‌دنبال داشته‌است. اظهارنظرهای حاشیه‌ساز میرسلیم به این موضوع ختم نمی‌شود و اظهارات بعضا غیردقیق او، در سال‌های اخیر جنجال‌های بسیاری را به‌دنبال داشته که در ادامه به بررسی بعضی از آنها می‌پردازیم.

اتهام‌زنی به رئیس مجلس

یکی از جنجالی‌ترین اظهارنظرهای میرسلیم که به محکومیت او نیز منجر شد، اتهام‌زنی به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم، درباره پرداخت رشوه ۶۵میلیارد تومانی شهرداری تهران برای خارج کردن طرح تحقیق و تفحص از این نهاد، از دستورکار مجلس دهم بود. این ادعای میرسلیم با جریان‌سازی گسترده رسانه‌های معاند همراه شد و شکایت قالیباف را نیز به‌دنبال داشت. درنهایت اما در اسفندماه1401 اعلام شد دادگاه میرسلیم را در این زمینه مجرم شناخته‌است. با وجود این، با روشن شدن کذب بودن اتهام و اظهارنظر میرسلیم براساس اطلاعات نادرست، رئیس‌مجلس رضایت خود را در این پرونده اعلام کرد.

اظهارنظر جنجالی میرسلیم درباره وضعیت حجاب در کشور در نخستین‌ روزهای آبان‌ماه1401، آن ‌هم در شرایطی که کشور درگیر اغتشاشات پاییز بود، بار دیگر سبب ایجاد حاشیه‌هایی برای این نماینده تهران در مجلس شد. میرسلیم در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای گفت: «در چند‌ماه پیش و درچند مورد، آن‌هم پیش از شکل‌گیری ناآرامی‌ها، افرادی را در خیابان دیدم که لخت مادرزاد بودند.» این اظهارات انتقادهای گسترده‌ای را متوجه میرسلیم کرد. اگرچه او قصد داشت با اشاره به ریشه‌های فرهنگی انقلاب‌اسلامی، به برنامه‌ریزی‌های دشمنان به‌منظور ضربه‌زدن به نظام‌اسلامی اشاره کند، اما جملات غیردقیق او بازتاب منفی در افکارعمومی داشت.

فساد قبلی‌ها به نام شهردار فعلی

چند روز پیش بود که میرسلیم در یک اظهارنظر غیر دقیق از بروز یک فساد 20 هزار میلیاردی در شهرداری تهران خبر داد؛ ماجرایی که بعد از آن اثبات شد که دست برقضا در دوره‌های پیشین شهرداری تهران رخ داده در دوره زاکانی کشف و با آن برخورد شده است.

اما ماجرای این اظهارنظر به همین‌جا ختم نشد و میرسلیم در ادعای دور از صواب دیگری گفت فرد مدنظر در هنگام دستگیری اقدام به اسلحه کشی کرده؛ ماجرایی که چندی بعد تکذیب‌‌ و غیرواقعی بودن آن اثبات شد.‌

شهرفروشی در دوره زاکانی؟

17اردیبهشت‌ماه1402 بود که رسانه‌ها نامه سرگشاده‌ای از مصطفی میرسلیم خطاب به علیرضا زاکانی، شهردار تهران منتشر کردند که در آن نماینده تهران با اشاره به استمرار «راه ناصواب شهرفروشی» در دوره جدید مدیریت‌شهری تهران، از ادامه عدم‌ساماندهی شهر بر مبنای قواعد و معیارهای مهندسی شهرسازی انتقاد کرده بود. اتهام‌زنی‌های بی‌سند و مدرک میرسلیم درحالی بود که مدیران شهری در دوره جدید مقابله با شهرفروشی را به‌عنوان یکی از محوری‌ترین رویکرد‌های شهرداری تهران مطرح کرده‌اند و بررسی‌های انجام شده نیز از توقف روند تراکم‌فروشی در پایتخت حکایت دارد.

دلالان و مافیا، طرفداران واردات خودروهای دست‌دوم

اظهارنظرهای جنجالی میرسلیم در دفاع تمام‌قد از خودروسازان داخلی، آن‌هم در شرایطی که جامعه انتقادهای گسترده‌ای به عملکرد آنان دارد، به مناظره تلویزیونی با رشیدی‌کوچی، دیگر نماینده مجلس ختم نشد و چند روز بعد، او در دفاع از صحبت‌هایش، حرف‌های غیردقیق دیگری زد و عنوان کرد: «طرفداران واردات خودروهای دست‌دوم، همان دلالان و مافیایی هستند که با فداکردن تنها یک‌درصد از سود خود، تمایل به تخریب و آبروریزی دارند.» این اظهارات غیرمستند در شرایطی بود که دولت و مجلس در ماه‌های اخیر و پس‌از بحث‌های کارشناسی بسیار، در زمینه واردات خودرو به اتفاق‌نظر نسبی رسیده‌اند.

فیلترینگ؛ کاری به‌نظر مردم ندارم

آخرین روزهای اسفندماه1401 بود که اظهارنظر دیگری از میرسلیم بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشت و انتقادهای بسیاری را متوجه او کرد. ماجرا از این قرار بود که نماینده تهران در گفت‌وگو با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران، در تشریح نظرات خود درباره شبکه‌های اجتماعی، ضمن حمایت از فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی غربی، عنوان کرد که «اینستاگرام باید قطع شود؛ فاجعه است. بدترین شبکه در دنیاست. من کاری به‌نظر مردم ندارم.» اگرچه این اظهارنظر بیش‌از هرچیزی متوجه زیان‌های ترویج شبکه‌های اجتماعی غربی بود، اما شیوه بیان بی‌اهمیت قلمداد کردن نظر مردم، حاشیه‌های بسیاری برای میرسلیم ایجاد کرد.

پرستویی را نمی‌شناسم

گفت‌وگوی پایان سالی میرسلیم با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران، علاوه‌بر موضوع فیلترینگ، حاشیه‌های دیگری هم برای او به‌دنبال داشت؛ اظهارنظر عجیب نماینده تهران درباره اینکه پرویز پرستویی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون را نمی‌شناسد، جنجال‌های بسیاری را به‌دنبال داشت. عجیب‌تر از همه، پاسخ میرسلیم به این اظهارنظر بود؛ او در جواب مجری برنامه که گفت: «شما وزیر ارشاد بودید و ایشان در فیلم آژانس شیشه‌ای بازی کرده»، اظهارکرد که «آن‌موقع ایشان مطرح نبود. از این بازیگرها هم زیاد بود.» این درحالی‌بود که پرستویی در آن مقطع از بازیگران مطرح و شناخته‌شده کشور، حتی در عرصه تلویزیون به‌حساب می‌آمد.

پژو206 و لندکروز فرقی ندارند؟

یکی از آخرین موضع‌گیری‌های جنجالی میرسلیم که انتقادهای بسیاری را نیز متوجه او کرد، در جریان یک برنامه تلویزیونی و در مناظره با یکی دیگر از نمایندگان مجلس بود. میرسلیم در آن برنامه در قامت حامی خودروسازان داخلی، با اظهاراتی، ضمن دفاع از کیفیت خودروهای داخلی، سفت و سخت با واردات خودرو مخالفت کرد؛ موضوعی که انتقادهای گسترده‌ای را در سطح افکارعمومی متوجه او کرد. اوج انتقادها به میرسلیم مربوط به اظهارات او درباره تفاوت نداشتن خودروی پژو206 و لندکروز بود؛ اظهاراتی که البته برداشت ناصوابی از آن شد. میرسلیم در آن گفت‌وگو مدعی بود که از جهت نگاه سرمایه‌گذاری به‌ خودرو فرقی بین206 و لندکروز نیست که در فضای مجازی تعبیر دیگری از آن شد./منیبان

اخبارسیاسی
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی