کووید طولانی با ابتلا به سندرم خستگی مزمن ارتباط دارد

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، علایم کووید ۱۹ در بیشتر مبتلایان به این بیماری خفیف است، اما برخی از بیماران ماه‌ها با علایمی از جمله خستگی طولانی مدت، درد مداوم و تنگی نفس دست و پنجه نرم می‌کنند.

این شرایط که«کووید طولانی» نام گرفته است، تاثیر مخربی بر زندگی مبتلایان دارد و احساس خستگی حتی پس از یک پیاده روی کوتاه هم بروز می‌کند. تاکنون تمرکز روی نجات جانِ افراد در طول همه‌گیری بوده است؛ هرچند در حال حاضر این شناخت حاصل شده که برخی از افراد با عواقب بلندمدت عفونت کووید روبرو هستند.

در نتیجه، افرادی که علائم کووید طولانی را دارند، همچنین علائم سندرم خستگی مزمن یا انسفالومیلیت میالژیک را نیز نشان می دهند. به گفته محققان، این موارد شامل عدم تعادل ردوکس (استرس اکسیداتیو)، التهاب سیستمیک، التهاب مغز و کاهش متابولیسم مشابه مواردی است که در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مشاهده می شود.

عدم تعادل ردوکس که گاهی اوقات به عنوان استرس اکسیداتیو نیز شناخته می شود، به اختلال در سطح اکسیدان ها اشاره دارد، مولکول هایی که توسط بدن تولید می شوند و در محیط باعث آسیب به سلول ها می شوند و آنتی اکسیدان هایی که بدن از آنها برای محافظت در برابر اثرات اکسیدان استفاده می کند.

به گفته محققان، درک اینکه چه عواملی باعث ایجاد این تغییرات در سندرم خستگی مزمن و کووید-۱۹ می شود می تواند به محققان در ابداع درمان هایی برای این بیماری کمک کند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که حدود ۷۵ درصد از افراد مبتلا به کووید -۱۹ اغلب خستگی شدید را نشان می دهند که برای چند ماه در آنها باقی می ماند. مطالعه ای که اوایل سال جاری منتشر شد همچنین نشان داد که از هر ۱۰ فرد مبتلا به کووید-۱۹، بیش از یک نفر تا ۹ ماه پس از تشخیص اولیه دچار خستگی و از دست دادن حس چشایی یا بویایی می شوند.

بنا بر اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سندرم خستگی مزمن همانطور که از نامش مشخص است باعث بروز خستگی شدید، ناهنجاری های خواب، درد و سایر علائم می شود که بر اثر فعالیت بدنی بدتر می شوند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی