مجلس با مصوبه کنکوری شورا همراه شد/ اجرای طرح مجلس در صورت تایید شورای نگهبان

مجلس با مصوبه کنکوری شورا همراه شد/ اجرای طرح مجلس در صورت تایید شورای نگهبان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از همراه شدن مجلس با شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه مصوبه کنکور خبر داد.

علیرضا منادی سفیدان، با بیان این که مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی گاهی اوقات با تداخل در تصمیم‌گیری مواجه می‌شوند، اظهار کرد: این موارد هم با برگزاری جلسه مشترک بین این ۲ نهاد برطرف می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که کنکور یکی از مواردی است که محل اختلاف مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود: این مورد هم در حال حل شدن است؛ چرا که مجلس با شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه شده است.

تفاوت طرح کنکوری مجلس و مصوبه شورا جزئی است

وی با تصریح بر این که طرح مجلس در زمینه کنکور، تقریبا مشابه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: تفاوت مصوبه شورا و طرح مجلس در این است که شورا برای تاثیر قطعی معدل، عدد ثابت داده بود؛ اما در طرح مجلس این عدد ثابت نیست و هر سال باید توسط شورای سنجش و پذیرش تعیین شود. تفاوت این موارد جزئی است.

منادی سفیدان در پایان خاطرنشان کرد: اگر طرح مجلس در زمینه کنکور تصویب شود و شورای نگهبان تایید کند، نظر مجلس اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» در تیرماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲ مرحله موادی از این مصوبه را اصلاح و در نهایت ۲۵ تیر ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور ۲ بار در سال ( دی ماه و تیر ماه) برگزار خواهد شد. حذف دروس عمومی از کنکور و اعمال نمره آن‌ها فقط در سوابق تحصیلی (تاثیر قطعی معدل) از جمله دیگر مفاد این مصوبه بود. این مصوبه به «انتقال تاثیر مثبت معدل به سمت تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه» نیز اشاره داشت که بر اساس آن تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۱، ۴۰ درصد بود؛ اما در کنکور ۱۴۰۲ این تاثیر ۴۰ درصدی از مثبت به قطعی تبدیل می‌شود و در سال ۱۴۰۳، تا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبارجامعه
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی