هشدار، سریعا با این تفریح پر خطر خداحافظی کنید!

هشدار، سریعا با این تفریح پر خطر خداحافظی کنید!

یک متخصص قلب و عروق، با اشاره به رواج مصرف تفریحی قلیان در میان جوانان گفت: نیم ساعت قلیان کشیدن برابر مصرف ۶۰ نخ سیگار است و همین مصرف تفریحی قلیان، آسیب های جبران ناپذیری برای سلامت افراد به دنبال خواهد داشت.

دکتر اسدالله امیری پور به مناسبت هفته بدون دخانیات (۴ تا ۱۰ خرداد) با بیان اینکه خطر اصلی سیگار و قلیان به سم “نیکوتین” موجود در آن مربوط می شود، گفت: این سم به محض ورود به بدن در طول مسیر موجب آسیب بافت‌ها شده و به تدریج آنها را تخریب می کند.

وی افزود: این سم روی لب ها، مخاط دهان، مسیر تنفسی فوقانی، کیسه های هوایی و سرانجام روی کل ریه اثر منفی و زیان باری گذاشته و به تدریج موجب نابودی آنها می شود.

امیری پور گفت: همچنین این سم وارد گردش خون شده و به تدریج زمینه سکته های قلبی و مغزی را در افراد فراهم کرده و سالانه تعداد بسیاری از افراد سیگاری را به کام مرگ می کشاند.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: این سم به تدریج موجب التهاب عروق می شود و در آنها شکاف ایجاد می شکند و چربی در شکاف ها نفوذ کرده و ایجاد لخته می کند که در نهایت منجر به سکته های قلبی و مغزی می شود.

وی به ارتباط مستقیم مصرف سیگار با برخی سرطان ها از جمله سرطان ریه اشاره کرد و افزود: علاوه بر سرطان، مصرف سیگار و قلیان موجب بروز انواع عفونت در بدن افراد سیگاری می شود.

امیری پور با بیان اینکه مصرف قلیان با مضرات بیشتری نسبت به سیگار همراه است، گفت: مصرف نیم ساعت قلیان برابر مصرف ۶۰ نخ سیگار است و می تواند آثار به مراتب زیان بارتری برای سلامت بدن داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش مصرف قلیان گفت: متاسفانه بسیاری جوانان و ورزشکاران و حتی بانوان به بهانه تفریح و سرگرمی اقدام به مصرف قلیان می کنند و بصورت ماهانه و هفتگی و یا حتی هر روزه قلیان می کشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همین تفریح خطرناک به تدریج و ظرف چند سال به راحتی می تواند احتمال سکته های قلبی و مغزی را تا سه برابر افزایش دهد و بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال خسارت جبران ناپذیری به سلامت  افراد وارد کند.

وی افزود: علاوه بر نیکوتین، خطری که مصرف قلیان دارد مربوط به ذغال آن است که تولید گازمنوکسیدکربن کرده که یک گاز بسیار سمی محسوب شده و آسیب دو چندانی به ریه افراد وارد می کند.

امیری پور تصریح کرد: هرچه مدت قرار گیری در معرض سم نیکوتین موجود در سیگار و قلیان بیشتر باشد، به تبع اثرات زیان بار آن بیشتر خواهد بود و نیاز است افراد هرچه سریعتر مصرف این مواد سمی را کنار بگذارند.

این متخصص قلب و عروق گفت: متاسفانه برخی ورزشکاران به بهانه اینکه ورزش کرده و مصرف قلیان نمی تواند به آنها آسیب برساند به سمت آن گرایش دارند، درحالیکه سم نیکوتین انباشته شده در بدن با ورزش از بین نمی رود و آسیب خود را به مرور زمان به بدن خواهد رساند.

امیری پور گفت: تنها راه مقابله با این سم قطع مصرف سیگار و قلیان است و بعد از ترک این دو، بدن ظرف چند سال (بسته به مدت مصرف) تقریبا به شرایط عادی برگشته و بسیاری از عوارض آن کم می شود.

اخبارجامعه
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی