خوراکی های مجاز در دوران اسهال

به گزارش ساناپرس؛ خوراکی های مجاز در دوران اسهال

اسهال شدن مشکلی است که ارتباط مستقیم با نوع تغذیه شما دارد. در برخی موارد تغذیه نا سالم باعث ایجاد اختلال در سیستم گوارشی شما می شود. پس بهتر است با رعایت رژیم غذایی سالم و پرهیز از بعضی موارد این مشکل را کنترل نموده و به بهبود آن سرعت ببخشید.

دل درد و نفخ، دل پیچه، تکرر ادرار و مدفوع ، حالت تهوع و تب از برخی علائم اسهال است.

در عمل اسهال آب بدن شما کم می شود پس یکی از اصلی ترین نکات کنترل و برگرداندن آن به حالت طبیعی است. بهترین روش نوشیدن مداوم مایعات است زیرا کمبود آب در بدن شما اگر طولانی شود ممکن است صدمات جدی تری به شما وارد گردد.

نوشیدن آب و مایعات همچنین باعث سرعت بخشیدن به دفع سموم از بدن شما می گردد.

فراموش نکنید نوشیدن آب و مایعات کافی از اصلی ترین نکات حفظ سلامت بدن شماست و این امر در طول اسهال اولویت بیشتری نیز دارد. خوردن سوپ های رقیق و آب میوه هایی ازجمله نارگیل به بهبود اسهال سرعت می بخشد و می تواند مواد معدنی لازم را به بدن شما بازگرداند.

عفونت های ویروسی و باکتریایی، آب آلوده، مسمومیت غذایی، تغییر آب و هوا و در برخی موارد استرس و فشار باعث بروز اسهال می شود.

4 ماده غذایی برنج، پوره سیب زمینی ، نان تست و موز از موارد اصلی است که برای کنترل و بهبود اسهال و استفراغ به فرد مبتلا پیشنهاد می شود.

باکتری همیشه موجب ایجاد اختلال در بدن شما نیست! شاید جالب باشد بدانید باکتری های خوب نیز وجود دارند. از جمله منابع آن ها می توان به پنیر ، شکلات تلخ، زیتون سبز، ماست و نان خمیر ترش، خیارشور و آب چغندر اشاره کرد. به این موارد غنی از باکتری های خوب پروبیوتیک نیز گفته می شود.

البته مقادیر فشرده شده آنها به شکل قرص نیز وجود دارد که برای موارد پیشرفته تر توصیه می شود اما در نهایت استفاده از موارد طبیعی آن بهتر و مطمئن تر است.

از دیگر مواردی که برای کنترل اسهال پیشنهاد می شود مصرف کره بادام زمینی، سرکه سیب، کشک ، عسل و زردچوبه است.

غلات پخته شده ازجمله فرنی گندم، جو دوسر و نشاسته نیز از موارد بسیار مناسب برای کنترل و بهبود اسهال هستند.

آب سیب، آب گوشت، نوشیدنی های غنی از الکترولیت و بستنی های حاوی ژلاتین از دیگر موارد مفید برای افراد مبتلا به اسهال هستند.

مصرف یک قاشق غذا خوری سرکه سیب علاوه بر کنترل اسهال باعث دفع سموم و عفونت از روده های شما نیز می شود. فراموش نکنید پیش از استفاده از کره بادام زمینی از عدم حساسیت به این ماده اطمینان پیدا کنید. آلرژی به بادام زمینی یکی از شایع ترین نوع آلرژی در بین افراد مختلف است.

زردچوبه نیز ادویه ای است که سرشار از آنتی بیوتیک و ضد عفونی کننده می باشد ، این ادویه به خواص زیادی که دارد از زمان های قدیم معروف و محبوب بوده است.

داروهای گیاهی ضد اسهال
استفاده از داروهای گیاهی معمولا بدون عوارض است. این داروها می‌توانند در درمان اسهال موثر باشند.

در طول اسهال بدن شما علاوه بر آب و مواد معدنی الکترولیت نیز از دست می دهد، و نمک سرشار از سدیم بوده که خودش الکترولیت است. همچنین مصرف نمک (به میزان مناسب) باعث دفع سموم و عفونت از بدن شما و کنترل PH سیستم گوارش شما خواهد شد. اضافه کردن عسل و زنجبیل به چای و دمنوش نیز تاثیر شگفت انگیزی خواهد داشت.

مرغ و تخم مرغ بدون چربی نیز از غذاهای پیشنهادی به فرد مبتلاست.

چه چیزهایی نخوریم در دوران اسهال؟
در هنگام اسهال از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده اجتناب کنید. هضم غذاهای چرب برای شما دشوار است به خصوص در این شرایط که دستگاه گوارش شما حساس است. به جای مصرف غذاهای مملو از روغن از مواد غذایی آب پز و بخار پز و سرشار از پروتئین استفاده کنید.

همچنین مصرف محصولات لبنی چرب از جمله شیر و کره و بستنی ممکن است در سیستم گوارش شما اختلال بیشتری ایجاد کند.

فرد مبتلا به اسهال به صورت جدی باید از مصرف الکل و نوشابه های گازدار خودداری کند. الکل به تنهایی باعث از دست رفتن مقدار بیشتری از آب بدن شما می شود. شیرین کننده های مصنوعی مانند شکر، آب نبات و آدامس را نیز از برنامه خود حذف کنید. شکر مصنوعی باعث به هم ریختن عملکرد روده های شما و تشدید اسهال می شود.

پیاز و سیر، لوبیا و نخود که باعث ایجاد نفخ و گاز می شود، انواع کلم و گل کلم، قهوه ، توت و فلفل نیز همه از عوامل تشدید اسهال هستند. گوشت های چرب و سبزیجات خام و همچنین میوه های خشک و آلو را هم کنار بگذارید.

کلام آخر
فراموش نکنید در صورت مشاهده خون در مدفوع و همچنین تب بالا و دردهای شدید در ناحیه شکم و خشکی دهان حتما به پزشک مراجعه کنید. ادامه اسهال می تواند به صورت جدی باعث کم شدن آب و مواد معدنی در بدن شما و آسیب به ارگان های حیاتی شود.

اخبارسلامت
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی