پرکاربردترین کودهای کشاورزی و نحوه مصرف آنها

گیاهان بخش بزرگی از مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاکی که در آن رشد می کنند دریافت می کنند، بسیاری از خاک های کشاورزی به طور طبیعی دارای مواد مغذی کمی هستند و برای حمایت از رشد گیاه سالم نیاز به کود دهی دارند. تنها راه برای دانستن اینکه کدام مواد مغذی در خاک وجود دارد و کدام یک باید اضافه شود، انجام آزمایش خاک است. یکی از بهترین کمک هایی که کشاورزان و باغداران می توانند برای برداشت محصول بیشتر و بهتر از آن کمک بگیرند، کودهای شیمیایی و آلی می باشد که در واقع عضو جدانشدنی از کشاورزی مدرن هستند. کودهای کشاورزی که در اشکال جامد و مایع موجودند و به طور مستقیم روی خاک و در ترکیب با آب به صورت محلول پاشی روی محصولات یا خاک استفاده می شوند.

استفاده از کودهای کامل در کشاورزی

بیشتر کودهایی که معمولاً در کشاورزی استفاده می شوند حاوی سه عنصر اصلی گیاهی هستند: نیتروژن، فسفر و پتاسیم؛ که به نام کودهای کامل شناخته می شوند. برخی از کودها همچنین حاوی ریز مغذی ها مانند روی و سایر فلزات هستند که برای رشد گیاهان ضروری هستند. از آنجایی که بسیاری از کودها حاوی ترکیبی از مواد مغذی می باشد و همچنین کمبود یک عنصر در خاک بر کاهش یا افزایش سایر عناصر مغذی تاثیر می گذارد، کودهای تک عنصره مانند کود پتاس به تنهایی استفاده نمی شود و به جای آن از کودهای ترکیبی مانند کود سولفات پتاسیم استفاده می شود. همانطور که گفته شد سه عنصر اصلی مورد نیاز هر گیاهی، نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند که در کودهای کامل موجودند و برای رشد محصولات کشاورزی بهترین انتخاب هستند. البته باید در نظر داشته باشید که حتی کودهای NPK نیز باید طبق دستورالعمل ذکر شده روی محصول یا توصیه کارشناسان مصرف شود، زیرا مصرف بیش از اندازه هر کودی موجب آسیب رساندن به گیاه می شود.

پرکاربردترین کودهای کشاورزی و نحوه مصرف آنها

استفاده از کودهای کشاورزی با هدف کمک به رشد محصولات و افزایش عملکرد خاک انجام می شود و به همین دلیل انتخاب و نحوه مصرف درست آنها می تواند به سودآوری بیشتر و پیشگیری از هرگونه ضرر کمک کند. به طور کلی کودها برای رفع کمبود عناصر مغذی مورد نیاز گیاهان و خاک استفاده می شوند و با سموم که برای حذف آفات و عوامل بیماری مصرف می شوند، تفاوت دارند. پرکاربردترین کودهای کشاورزی عبارتند از:

 

  1. انواع کود اوره

کود اوره که نوعی کود شیمیایی مقرون به صرفه می باشد در کل جهان یکی از پرمصرف ترین کودهای ازت برای کشاورزی می باشد و دارای درصد زیادی نیتروژن می باشد. انواع کودهای اوره دارای حلالیت بالایی در آب می باشند، به همین دلیل انتخاب مناسبی برای مصرف به صورت محلول های کودی در خاک یا تغذیه برگی می باشند؛ البته مصرف کود اوره در کشاورزی به صورت پخش کردن روی سطح خاک نیز رایج است، اما باید بلافاصله آن را آبیاری کنید تا به گاز آمونیاک تبدیل نشود. البته حلالیت بالای این عنصر همچنین می تواند باعث شسته شدن این عنصر از خاک در زمان بارندگی شود، بنابراین باید وجود آن در طول سال را بررسی کنید. کود اوره فسفات به عنوان یک کود استارتر دارای نیتروژن و فسفر معمولاً به شکل جامد بوده و به سرعت در آب حل می شود، همچنین این کود خاصیت اسیدی داشته و در محدودیت های PH خاک کارایی بهتری دارد. با استفاده از کود اوره فسفات در کشاورزی خواهید دید که محصولات شما بهتر ریشه می دهند، رشد با کیفیت تری خواهند داشت و همچنین افت انرژی آنها در طول دوره رشد بسیار کاهش خواهد یافت.

 

  1. کودهای آمونیوم دار

کودهای آمونیوم معمولاً با نیترات همراه هستند و در برخی از آنها عناصری مانند گوگرد و فسفر هم وجود دارد، این کودها به شکل گرانول یا پودری موجودند. کودهای آمونیوم دار مانند نیترات آمونیم قیمت نسبتاً بالایی دارند، این کود خنثی بوده و خاصیت آتش زایی هم دارد بنابراین باید در زمان نگهداری از آن بسیار دقت کنید؛ از طرف دیگر کود نیترات فسفات آمونیوم اسیدزا می باشد و در بسیاری از زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد. کود نیترات آمونیوم که کود پرکاربردی در کشاورزی می باشد بهتر است در فصل رشد گیاهان به صورت مساوی در سطح زمین استفاده شود و کودهای سولفات آمونیوم نیز در فصل بهار به شکل محلول در آب روی خاک یا به شکل چالکود استفاده می شود.

 

  1. کودهای کلسیم

از آنجایی که کلسیم یک ماده مغذی ضروری در رشد گیاهان می باشد، استفاده از کودهای حاوی کلسیم در خاک علاوه بر کمک به رشد و نمو گیاه، با PH آن نیز به طور مستقیم در ارتباط می باشد. پرکاربردترین کود کشاورزی که کلسیم داشته باشد کود نیترات کلسیم است که به دلیل حلالیت بالا در روش های آبیاری قطره ای یا محلول پاشی استفاده می شود. برای استفاده از انواع کود کلسیم باید به این نکته دقت کنید که نسبت های ذکر شده روی بسته بندی آنها اهمیت بالایی دارد، زیرا هم از احتمال مسمومیت به دلیل استفاده بیش از حد جلوگیری می شود و هم خاک را قلیایی نمیکند.

 

  1. کودهای دارای پتاسیم

رایج ترین کودهای پتاسیم در کشاورزی مانند کلرید پتاسیم و سولفات پتاسیم به شکل پودری وجود دارند و معمولاً رنگ های خاکستری دارند. در خاک های شمال ایران که آبشویی زیاد است استفاده از کودهای پتاسیم برای باغات مرکبات یا محصولاتی مانند انگور، گوجه یا سیب زمینی توصیه می شود. استفاده از کودهای پتاسیم برای گندم و برنج نیز کاربرد بسیاری دارد زیرا یاعث پرشدن دانه های این محصولات شده و مقاومت آنها را نیز افزایش می دهد، البته توجه کنید که مصرف زیاد این کود نیز می تواند از تحمل بذر خارج شده و به آن آسیب برساند. بهترین زمان استفاده از کودهای پتاسیم در کشاورزی ابتدای بهار برای درختان میوه و دو یا سه ماه قبل از کاشت برای برنج می باشد و بهتر است در عمق 15 سانتی متری خاک اعمال شود.

 

برای تهیه کودهای کشاورزی پرکاربرد و نحوه صحیح استفاده از آنها، باید به یک مجموعه معتبر و مطلع مراجعه کنید تا دچار سردرگمی نشده و از اشتباهات رایج کوددهی دور بمانید. طبق بررسی هایی که انجام داده ایم به این نتیجه رسیدیم که سامانه کودیاب یک بانک اطلاعاتی از کودهای کشاورزی می باشد که کودهای با کیفیت را از شرکت های معتبر ارائه می کند. با مراجعه به وب سایت کودیاب یا تماس با کارشناسان این مجموعه می توانید بهترین کود کشاورزی موجود را برای محصولتان انتخاب کنید و از قیمت، اندازه و روش مصرف آن مطلع شوید.

شماره تماس : 02191017808

وب سایت کودیاب : www.koodyab.com

انتهای رپورتاژ/

کسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی