کارگرانی که طبق شرایط جدید می توانند بیمه بیکاری بگیرند!

به گزارش ساناپرس؛ کارگرانی که طبق شرایط جدید می توانند بیمه بیکاری بگیرند!

نحوه دریافت بیمه بیکاری از جمله مواردی که قانون دیده شده است آشنایی مردم با شرایط و نحوه اخذ بیمه بیکاری بسیار مفید و ضروری است.

طبق قانون اگر بیمه شده ای به دلیل تغییر ساختار اقتصادی محل کار و ساختمان تشخیص داده شود. وزارت اگر شغل خود را از دست بدهید و به تایید شورای عالی کار برسد، شما را بیکار موقت اعلام کرده و حق دریافت بیمه بیکاری را دارید. نکته مهم این است که این قانون شامل افرادی نمی شود که در اثر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و جنگ و آتش سوزی ها نیز شغل خود را از دست می دهند.

بیکاری داوطلبانه یا غیرارادی افراد توسط کمیته ای مرکب از نمایندگان تعیین می شود سازمان تامین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محلی استخدام ایمن شده است

چه مدت باید بیکاری را اعلام کنید؟

یکی از مهمترین سوالاتی که از ما پرسیده می شود این است که چه زمانی برای اعلام بیکاری وقت داریم. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که باید ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری خود شروع به کار کنید و موضوع را به واحدهای تعاونی ببرید. کار و رفاه اجتماعی به فرد مربوطه اطلاع دهید و آمادگی خود را برای استخدام مجدد اعلام کنید.

اگر بیش از 1 ماه از بیکاری شما گذشته باشد، باید نامه ای از کارفرما با دلایل موثق به شعبه ارائه دهید. امنیت اجتماعی ببینید.لازم به ذکر است که مبلغ بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری آنها محاسبه و پرداخت می شود.

چه مدت باید بیکاری را اعلام کنید؟

شرایط و نحوه عقد قرارداد بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری یکی از شرایط از جمله قانون کار و تامین اجتماعی باشد.

همچنین، شما نباید شهروند کشورهای دیگر باشید.

نکته مهم این است که شما بازنشسته یا از کار افتاده نیستید.

قبل از بیکاری حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید.

کارآفرین، خوداشتغال یا داوطلبانه بیمه نباشید.

شما باید به طور غیرارادی از محل کار اخراج شده باشید.

دارای قرارداد یک ساله با پرداخت حق بیمه

بیکاری خود را ظرف 30 روز پس از اخراج به اداره کار اعلام کنید (البته در موارد خاص بیش از 30 روز نیز امکان پذیر است).

تبصره: بیمه شدگانی که بر اثر حوادث غیرمترقبه مانند جنگ، زلزله، آتش سوزی و … جان خود را از دست داده اند. فروش در صورت از دست دادن شغل، برای دریافت بیمه بیکاری نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت معینی ندارند.

شرایط و نحوه عقد قرارداد بیمه بیکاری

نکته: در مورد کارگران فصلی که قبل از یک سال کاری به صورت غیر ارادی اخراج شده اند نیز باید بگوییم که این افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری نیز هستند.

نکته: اگر سربازی بعد از 2 ماه از دوره خدمت سربازی اگر به محل کار خود برگشتید اما کارفرما شما را استخدام نکرد، می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید. البته شرایط آنها باید آزمایش شود.

اخباراقتصاد
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی