برنج هاشمی و ویژگی های آن

برنج هاشمی گاویش

یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین های برنج شمال، هاشمی است. کشت بیشتر این برنج از شهر های استان گیلان شروع و به شهر های استان مازندران نیز راه یافت. برنج هاشمی برای اولین بار و به طور اتفاقی توسط کشاورزی به نام آقای یوسف هاشمی زاده کشف شده است. از نظر ظاهری و قد دانه ها، عطر و طعم فوق العاده بوده و تمامی امتیاز های لازم را کسب می کند. انواع مختلفی از این برنج در حال کشت بوده که معروف ترین آن برنج هاشمی معطر می باشد. ترکیب برنج هاشمی با برنج طارم نیز بسیار پرفروش بوده و طرفداران بسیاری دارد. قیمت برنج هاشمی به نسبت کیفیت بی نظیر آن منطقی و مناسب می باشد. برای مشاهده قیمت بروز برنج هاشمی می توانید به سایت کاویش فود مراجعه نمایید.

ویژگی های برنج هاشمی

قد بلند و قلمی، سفیدی رنگ دانه ها و یکدست بودن را از ویژگی های ظاهری برنج هاشمی می توان دانست. طعم عالی و خوشمزه بودن این برنج موجب شده تا در دسته برنج های خوش طعم و خوش پخت ایرانی قرار گیرد. برخی از برنج ها چند ساعت پس از پخت کیفیت اولیه خود را از دست می دهند. اما برنج هاشمی به کیفیت عالی پس از پخت، دانه جدا بودن و به عبارتی مجلسی بودن معروف می باشد. ری کردن برنج از ویژگی هایی است که کیفیت نهایی دانه ها را نشان می دهد. یکی از عبارت هایی که در هنگام خرید برنج خواهید شنید نیز همین امر می باشد. برنج هاشمی در دسته برنج هایی با ری بسیار در هنگام پخت قرار دارد. برای تمامی مصارف خانگی، مهمانی های مهم و مجالس عروسی گزینه مناسبی می باشد.

اگر تجربه برنج های خارجی را داشته باشید قطعا با معده درد پس از میل نمودن آن نیز آشنا هستید. این حس سنگینی و گاها درد معده به دلیل هضم سخت برنج ها می باشد. و اما برنج هاشمی در دسته برنج هایی قرار می گیرد که بسیار هضم راحت و آسانی دارند. به همین علت حس سنگینی و کرختی پس ازخوردن آن کمتر به سراغتان خواهد آمد.

زمین مناسب در کشت برنج شمال

به طور کل برای کشت برنج نیاز به زمین و خاک غنی می باشد. برنج هاشمی نیز برای رشد به خاکی سرشار از مواد مغذی و معدنی نیاز دارد. برای مثال مناطق نزدیک به مرداب انزلی و یا مکان های پر آب و باران و دارای خاک حاصلخیز بهترین گزینه می باشند. اگر شرایط گفته شده در مورد خاک و شرایط آب و هوایی مهیا نباشد خوشه های برنج کج می شوند. برنج هاشمی در دسته برنج های پر تراکم و با خوشه های پر بار به حساب می آید. و اگر ساقه های برنج مریض و افتاده شوند هزینه های سنگینی برای کشاورزان ایجاد می شود. به همین علت کشت برنج هاشمی در شهر های پر باران و مرطوب شمالی انجام گرفته و کیفیت بی نظیری نیز دارد.

مزارع برنج کاویش

خوشه های برنج شمال

مصرف کم سم در کشت برنج هاشمی

برنج هاشمی به برنج کم سم معروف می باشد. این برنج دارای ساقه های به نسبت باریکی می باشد. و این امر موجب شده تا کرم ساقه خوار که آفت اذیت کننده ای برای برنج می باشد کمتر به سراغ برنج هاشمی بیاید. زیرا این آفت به دنبال ساقه های برنج با پهنای بیشتر می رود. به همین علت برنج هاشمی از یکی از آفت های معمول برنج در شمال مصون می ماند. اگر به دنبال برنجی سالم تر و کم سم تر هستید یکی از گزینه های پیشنهادی برنج هاشمی می باشد.

نکات لازم در هنگام خرید برنج هاشمی

برای یک خرید راحت و بی دردسر برنج شمال بهترین روش شناختن انواع برنج ها و ویژگی های آن ها می باشد. تا حدودی با ویژگی های برنج هاشمی آشنا شده اید و می توانید آن را تشخیص دهید. در ادامه این مقاله می خواهیم برخی نکات ضروری در هنگام خرید برنج را نیز با شما به اشتراک بگذاریم.

  • در قدم اول خرید، تحقیقات کافی را در مورد فروشگاه و کیفیت اجناس آن داشته باشید. کیفیت اولیه برنج تهیه شده و روش های نگهداری آن در فروشگاه حائز اهمیت می باشد.
  • عطر و بوی برنج هاشمی بسیار زیاد بوده و باید در همان لحظه ی اول وارد مشامتان شود. اگر برنج مورد نظر کم بو باشد یعنی در محلی مرطوب نگهداری شده است. زیرا رطوبت از عواملی بوده که موجب از بین رفتن عطر دانه های برنج می شود.
  • برای اینکه عطر برنج را بهتر دریافت کنید مقداری از برنج را در کف دست قرار دهید و به دهان نزدیک کنید. با دمیدن هوا به آن، عطر برنج بهتر آزاد می شود.
  • در هنگام خرید برنج معطر می توان به این شکل عمل کرد که دو کف دست را از دو نوع برنج پر کنید و به نوبت هر کدام را به بینی نزدیک کرده و عطر آن را استشمام کنید. بوییدن انواع برنج و مقایسه آن ها می تواند در تشخیص برنجی با عطر بیشتر موثر باشد.

برنج هاشمی کاویش

 

پخت بی نظیر برنج هاشمی

نگهداری و پخت هاشمی

برای طول عمر بیشتر کیسه های برنج خود را در مکانی خشک، به دور از نور آفتاب و خنک قرار دهید. کیسه برنج هاشمی را ترجیحا بر روی زمین قرار نداده و از دیوار نیز مقداری فاصله دهید تا هوا جریان داشته باشد. سطل و یا ظرف های دردار مخصوص نگهداری برنج نیز گزینه مناسبی پس از کیسه های برنج می باشند. اگر با رعایت تمامی نکات گفته شده هم برنج شما دچار آفت شد نگران نباشید. می توانید برنج را بر روی پارچه ای تمیز زیر نور آفتاب قرار دهید و پس از گذشت چند ساعت حشره ها از بین می روند.

پخت برنج هاشمی

از ویژگی های مثبت برنج هاشمی قابلیت پخت آن به دو صورت کته و آبکش می باشد. در روش کته مواد مغذی برنج بیشتر بوده و اما در حالت آبکش برنج مجلسی تر پخته می شود. در روش کته برنج را با آب ولرم می شوییم. سپس به اندازه یک بند انگشت بیشتر از برنج، آب درون قابلمه اضافه کرده و نمک را نیز با آب و برنج مخلوط می نماییم. سپس مقداری به برنج استراحت داده و در نهایت قابلمه را بر روی گاز قرار دهید. حرارت را زیاد کرده و در زمان جوشیدن شعله را کم کرده و اجازه دهید به آرامی بجوشد و برنج هاشمی بپزد و به اصطلاح دم بکشد.

در روش آبکش مراحل شست و شو همچون کته با آب ولرم و یا سرد انجام می شود. و اما مقدار آب ریخته شده درون قابلمه برنج بیشتر از حالت کته می باشد. پس از طی مراحل گفته شده در هنگام جوشیدن پس از اطمینان یافتن از نرم شدن دانه های برنج هاشمی نوبت به آبکش کردن می رسد. پس از آبکش می توانید ته قابلمه مقداری روغن نیز برای ته دیگ اضافه کرده و برنج را دم نمایید. در هر دو مدل کته و اّکش پخت برنج هاشمی عالی بوده و قطعا لذت عطر و طعم برنج شمال را با تمام وجود حس خواهید کرد.

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی