واکسیناسیون گروه‌های مختلف سنی؛ چالش شرکت‌ها در تامین بازوی واکسن‌نما

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، فرید نجفی روز دوشنبه در نشست مجازی چالش‌های پیش روی اجرای فازهای دو  و سه مطالعات بالینی واکسن‌های ایرانی کووید ۱۹ در مرکز قلب و عروق بیمارستان شهید رجایی افزود: بسیاری از کشورها با پوشش واکسیناسیون بالایی روبرو هستند اما در بعضی از کشورها مانند کشور ما وضعیت واکسیناسیون قابل قبول نیست و فرق این دو در میزان مرگ و میر دیده می‌شود.

نجفی با بیان اینکه مهمترین علت توجیه مرگ و میر بالا پوشش واکسیناسیون است، گفت: کشور ما به دلیل تحریم یا مسائل دیگر، پوشش واکسیناسیون بالا نیست، اما در مقابل تعداد شرکت‌های تولیدکننده واکسن ایرانی به نسبت سایر کشورها زیاد است که خود این امر چالش هایی را برای ما ایجاد می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص چالش امروز کشور در حوزه واکسن کووید ۱۹ افزود: الان  واکسن هایی که در کشور توسط شرکت‌های مختلف وارد فاز بالینی می‌شوند با چالش‌های اخلاق در پژوهش، علمی و عملی مواجه هستند که باید این چالش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود:  یکی از چالش‌های ما در حال حاضر بازوی واکسن نما است، در شرایطی که گروه های بیشتری از جمعیت واجد دریافت واکسن می‌شوند، ما را وارد چالش اخلاقی کارآزمایی بالینی واکسن‌های کووید ۱۹ می کنند.

نجفی با تأکید بر اینکه واکسن‌ها مرگ و میر و مدت بستری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند، گفت: اما با وجود چنین مداخله‌هایی، داشتن واکسن‌نما مشکلات اخلاقی را به وجود می آورد زیرا تعداد افراد واجد شرایط در کارآزمایی بالینی به شدت محدود می‌شود.

به گفته وی، تعداد افرادی که به موضوع واکسن ورود نمی کنند نیز زیاد است، چه برسد به افرادی که به حوزه کارآزمایی بالینی وارد شوند؛ این یکی از مشکلات عملی کارآزمایی بالینی واکسن های کووید ۱۹ محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به یکی دیگر از چالش‌های حوزه کارآزمایی بالینی واکسن های کووید ۱۹ از دیدگاه علمی گفت: به ناچار باید گروه هایی با سنین کمتر وارد کارآزمایی بالینی شوند که واکسیناسیون را با مشکل مواجه می کند.

وی با اشاره به برخی راهکارها برای غلبه بر چالش‌های کارآزمایی بالینی واکسن کووید ۱۹ گفت: استفاده از جمعیت کشورهای دیگر با پوشش پایین ‌تر واکسن، استفاده از مدل Non-inferiority، استفاده از کنترل مشترک برای چند واکسن از راهکارهای برون رفت از چالش های کارآزمایی بالینی واکسن کووید ۱۹ هستند.

نجفی ادامه داد: برخی کشورها فارغ از مسائل سیاسی و غیره  می‌توانند برای کارآزمایی‌های بالینی واکسن های کووید ۱۹ قرار بگیرند اما اینکه چطور، چگونه و با چه شرایطی این اتفاق رخ دهد، محل بحث است. الان با توجه به ورود واکسن چند شرکت ما می‌توانیم از یک گروه کنترل مشترک برای چند واکسن که وارد فاز بالینی می‌شوند، استفاده کنیم که البته این هم جای بحث دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اکنون واکسن به میزان کافی وجود ندارد و چالش‌های زیادی برای کارآزمایی بالینی فازهای ۲ و ۳ شرکت‌هایی که به تولید واکسن ورود پیدا کرده‌اند وجود دارد که باید این چالش‌ها رفع شوند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی