زیمنس چگونه غول بزرگ صنعتی اروپا شد؟

زیمنس آلمان از معتبرترین شرکت های صنعتی در جهان است. این شرکت هم اکنون در زمینه های انرژی، صنعت، سلامت، زیرساخت و صنایع شهری فعالیت داشته و به راستی  آیینه ی تمام نمای تاریخ فنی و مهندسی آلمان است. شرکت زیمنس با بیش از ۱۷۰ سال سابقه ی درخشان در عرصه ی مهندسی و نوآوری، شهرت و اعتباری جهانی برای خود کسب کرده است.

ساختمان های اصلی شرکت زیمنس در شهر های مونیخ و برلین مستقر هستند. این شرکت شعب گسترده ای در سراسر جهان داشته از این رو در واقع بزرگترین شرکت فنی مهندسی در سراسر اروپا است. محصولات شرکت زیمنس در زمینه سلامت و ساخت و تولید لوازم و تجهیزات پزشکی سرآمد بازار است و چیزی حدود 12 درصد سود شرکت زیمنس از این محصولات ایجاد می شود.

واحد دیگری از محصولات شرکت زیمنس آلمان محصولات اتوماسیون صنعتی برق است. تجهیزات فشار ضعیف و متوسط متنوعی که توسط شرکت زیمنس تولید می شود کارایی و کیفیت بالایی داشته و از دقت عملکرد بسیار خوبی برخوردارند. علاوه بر این نیز شرکت ها و سازمان های مختلفی در سراسر جهان توانسته اند تا نمایندگی زیمنس را بر عهده بگیرند.

 

تاریخچه ی شرکت زیمنس

سهام شرکت زیمنس جزو شاخص های اصلی بورس اروپا بوده و در واقع این شرکت با تمام شعبه ها چیزی بیش از 370 هزار کارمند دارد که در نقاط مختلف جهان محصولات زیمنس را تولید می کنند. این شرکت در سال ۱۸۴۷ با طراحی و ساخت یک پوینتر تلگراف توسط ورنر فون زیمنس ۳۰ ساله شروع به کار کرد. سپس وی و دوستش جورج هالسکه با مشارکت و همکاری همدیگر، کمپانی تولید تلگراف را با عنوان Siemens & Halske جهت طراحی و ساخت تلگراف های جدید و نوین تاسیس کردند. تعداد نیرو های شرکت در روز اول 10 نفر بوده و اولین پروژه این کمپانی در سال 1848 طبق قرارداد به آن واگذار شد.  اولین قرارداد این شرکت توسعه نخستین خط تلگراف فاصله دور در اروپا بود که از برلین آغاز و به فرانکفورت می رسید. این پروژه عظیم شامل 670 کیلومتر کابل کشی بود و نهایتا ظرف حدود یک سال تحویل داده شد.

زیمنس در ایران نیز از همان ابتدا حضور پررنگی داشته است. اولین شخصی که از طرف شرکت زیمنس به ایران آمد ارنست هولتز بود که در سال 1846 برای آموزش مهندسان ایرانی که روی خطوط تلگراف کار می کردند به ایران سفر کرد. این مهندس آلمانی تدریس خود را در مدرسه دارالفنون به سرانجام رساند. مدیریت طراحی و اجرای خطوط تلگراف از کاشان تا اصفهان و از اصفهان تا آباده  را بر عهده داشته است. اولین خطوط تلگراف در ایران توسط این مهندس ساخته شد.

 

ایجاد تحول جهانی در صنعت برق

در سال ۱۸۶۶، بزرگترین و مهم‌ترین تأثیر ورنر فون زیمنس در تاریخ صنعت و مهندسی برق به ثبت رسید. ورنر در پی تجربیات و تحقیقات مایکل فارادی، اصول و مبانی ساخت دینام را یاد گرفت و نخستین ماشین دینام را که اولین نسل از ژنراتورهای عظیم الجثه ی امروزی بود تولید کرد.

در سال 1876 اول دینام ها که به صورت کاربردی قابل استفاده بودند تولید و به بازار مصرف صنعت برق عرضه شدند. این محصول آغاز تکنولوژی و پیشرفت خاصی را در صنعت رقم زد. با تولید صنعتی این محصول قابلیت تولید و توزیع جریان ها و توان های بسیار بالای انرژی الکتریکی به وجود آمد. این مسئله شتاب ویژه ای به صنایع در سرتاسر جهان داد. این مسئله باعث پر رنگ تر شدن کاربرد مهندس برق فشار بالا شد. از کاربرد های اصلی دینام تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و روشنایی چراغ اشاره کرد.

 

معرفی اجمالی محصولات اصلی اتوماسیون صنعتی زیمنس

محبوبیت و برتری سیستم های اتوماسیون صنعتی زیمنس بیشتر به دلیل تعهد کمپانی زیمنس به مهندسی برتر و فناوری بوده و در چند دهه‌ی اخیر پیشرفت های چشمگیری در  فناوری اتوماسیون صنعتی زیمنس به ویژه در زمینه ی ساخت plc به وجود آمده است. ساده ترین و در عین حال پرکاربردترین نوع plc لوگو زیمنس یا مینی plc زیمنس است. Plc مختصر شده ی عبارت programmable Logic Controller بوده و دارای مزایای بسیار زیادی در مدارات فرمان شامل کاهش حجم مدار فرمان، کاهش عیب‌های مکانیکی، کاهش تایم تشخیص عیوب و کاهش مصرف انرژی است. تابلوهای قدیمی که متشکل از تعداد زیادی رله و تایمر و کنتاکتور بودند، به تدریج جای خود را به پی ال سی ها داده‌اند.

 

پی ال سی زیمنس

مهمترین مزیت پی ال سی programmable یا برنامه پذیر بودن آن است و همین امر سبب انعطاف پذیر بودن و کاربرد بسیار گسترده plc در صنایع مختلف شده و کاربران در هر صنعتی متناسب با کار و فعالیت های خود، برنامه ای را برای پی ال سی نوشته و بر روی آن نصب می کنند. پی ال سی زیمنس با کیفیت و کارایی بالا و وزن اندکی که دارد، کاربردهای زیادی در صنعت و ماشین آلات بسته بندی، پله برقی ها و… دارد.

پی ال سی ها از سه بخش اصلی Cpu، کارت‌های ورودی و کارت‌های خروجی ساخته می‌شوند. Cpu مغز Plc و واحد پردازش مرکزی بوده و وظیفه‌ی پردازش برنامه و صدور فرمان را بر عهده دارد. کارت های ورودی نیز با دریافت سیگنال های الکتریکی از سنسورها، آن ها را به دیتای مناسب و قابل قبول برای پردازش در Cpu تبدیل می کنند و در آخر کارت های خروجی دیتای صادر شده از Cpu را به سیگنال های الکتریکی مناسبی جهت اعمال به قطعات و عملگرها تبدیل می‌کنند.

در پایان

زیمنس شرکت معروف آلمانی است که بیش از صد سال در صنعت و تکنولوژی پیشتاز بوده و با تکیه بر مهندسی سطح بالا و پیشرفته توانسته در واقع بهترین محصولات را در زمینه های مختلف مانند لوازم سلامت و پزشکی، تجهیزات اتوماسیون و تجهیزات فشار ضعیف و متوسط برق تولید می کند. محصولات این کشور در سراسر جهان مورد حمایت هستند و به دلیل کیفیت و دقت کارکرد و عمر مفید بالای این محصولات بخش مهمی از بازار محصولات اتوماسیون صنعتی و موارد دیگر به زیمنس اختصاص دارد.

کسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی