سهم بزرگ غذاهای فوق‌فرآوری شده در تغذیه کودکان و نوجوانان

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری هلث، بر اساس این تحقیقات که با مطالعه رژیم غذایی ۳۳.۷۹۵ کودک و نوجوان آمریکایی صورت گرفت، بیشترین میزان غذای فوق فرآوری شده در قالب پیتزا و برگرهای آماده، مصرف می‌شود و سهم آن‌ها از کالری مصرفی کودکان و نوجوانان از ۲.۲ درصد به ۱۱.۲ درصد افزایش یافته است. دسرهای آماده و اسنک‌های شیرین بسته‌بندی شده در مرحله بعدی قرار دارند و سهم آن‌ها از ۱۰.۶ درصد به ۱۲.۹ درصد افزایش یافته است.

مواد غذایی فوق فرآوری شده غذاهای آماده مصرف یا آماده پخت هستند که معمولا حاوی مقادیر زیادی قند، سدیم و کربوهیدرات بوده و سطح پایینی از فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند. این مواد غذایی معمولا حاوی روغن‌های هیدروژنه، قند اضافی و طعم دهنده هستند.

با وجود این که برخی از انواع نان غلات کامل و محصولات لبنی نیز مواد غذایی فوق فرآوری شده بوده و در مقایسه با سایر غذاهای فوق فرآوری شده سالم هستند، اغلب این نوع مواد خوراکی مانند انواع اسنک‌ها و دسرهای آماده، فست‌فود، سوسیس و کالباس ارزش غذایی پایینی داشته و خطراتی را برای سلامتی به همراه دارند.

آثار پایدار رژیم غذایی ضعیف در کودکی بر میکروبیوم روده

محققان دانشگاه کالیفرنیا، با بررسی آثار رژیم غذایی دوران کودکی بر وضعیت سلامت در دوره‌های بعدی زندگی، دریافتند رژیم غذایی ضعیف در این دوران، در درازمدت  موجب کاهش تنوع میکروبیوم روده می‌شود، حتی اگر پس از آن دوران از یک رژیم غذایی سالم و صحیح استفاده شود. درون روده تریلیون‌ها میکروارگانیسم زندگی می‌کنند که بر تمام جنبه‌های سلامتی تاثیرگذارند. رژیم غذایی یک عامل موثر بر تعادل میکروبی روده هستند. عملکرد سیستم ایمنی و اعصاب،‌ روند پیری و اضطراب و افسردگی تنها بخشی از تاثیرات میکروبیوم روده بر بدن هستند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین گزینه برای تعادل محیط میکروبی روده است. رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی