استانداردهای فضا،تجهیزات و فناوری‌های آموزشی تربیت بدنی مدارس ابلاغ شد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی دراین باره گفت: متن نهایی این استانداردها، با مشارکت معاونت تربیت بدنی و سلامت، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و جمعی از دانشگاهیان و صاحب‌نظران حوزه تربیت بدنی مدارس با هدایت و راهبری دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تدوین شد و پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو در کارگروه‌های تخصصی و طی مرحله اعتباربخشی به تصویب کمیته معین و شورای هماهنگی علمی سازمان رسیده است. این سند برای اجرا در سراسر کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: نظر به اهمیت و نقش فضا و تجهیزات استاندارد در کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و با عنایت به چارچوب تفصیلی زیر نظام «تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» سند تحول بنیادین در طول برنامه ششم توسعه، مسوولیت تهیه و تدوین استانداردهای تجهیزات و فضای آموزشی بخش‌های مختلف آموزش و پرورش به طور مشترک بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاونت‌های مرتبط در سطح وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

این مسوول در آموزش و پرورش یادآور شد: در همین راستا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متناسب با اقتضائات برنامه‌های درسی تربیت بدنی و رعایت اصول و ضوابط ذیربط، با مشارکت معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت متبوع و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، اقدام به تدوین، تصویب و ابلاغ استانداردهای فضا، تجهیزات و فناوری آموزشی تربیت بدنی مدارس کرده است.

محمدی اظهارداشت: رعایت ایمنی و ضوابط فنی وسایل آموزشی کلاس‌های درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، زیرا علاوه بر کمک به اجرای هماهنگ و مطلوب برنامه‌های درس تربیت‌بدنی، از سلامت دانش‌آموزان به هنگام به‌کارگیری آن‌ها مراقبت می کند.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در بیان جزییات استانداردهای تدوین شده افزود: این سند از سه بخش اصلی شامل مشخصات و ابعاد زمین‌های ورزشی، تجهیزات و وسایل ورزشی و جدول استاندارد حداقل فضا و تجهیزات اماکن ورزشی سرپوشیده داخل مدارس تشکیل شده است. در بخش اول سعی شده ابعاد زمین‌های ورزشی متناسب با شرایط و اقتضائات موجود در مدارس و لحاظ نکته نظرات ایمنی در سه تیپ الف، ب و ج ارائه شود. تیپ الف همان ابعاد استانداردهای ملی و بین‌المللی است که به طور معمول مسابقات حرفه‌ای در آن انجام می‌شود و تیپ‌های ب و ج نیز از نظر مساحت هر کدام یک سطح کوچک‌تر از ابعاد استاندارد ملی هستند؛ اما تناسب اضلاع و ابعاد در آن لحاظ شده است.

وی افزود: بخش دوم، وسایل و تجهیزات ورزشی در دو سطح اول (تجویزی و نیمه تجویزی) و دوم (غیرتجویزی) ارائه شده است. در جداول مربوطه هر یک از وسایل از نظر ویژگی‌ها و خصوصیات، کاربرد آن در هر دوره تحصیلی، تعداد و شکل آن ارائه شده است.

این مسوول در آموزش و پرورش یادآور شد: بخش سوم نیز شامل پنج تیپ سالن ورزشی سرپوشیده است که زمین‌ها و تجهیزات مورد نیاز هر بخش به تفکیک ارایه شده است.

محمدی افزود: در تدوین این سند تلاش شده است با انجام نیازسنجی دقیق و بهره‌گیری از مطالعات تطبیقی، تحلیل اسناد تحولی، بررسی اسناد سازمان ملی استاندارد، نظرات نخبگان تربیت بدنی و ورزش مدارس کشور، دیدگاه‌های تولیدکنندگان و پیشنهادات اساتید دانشگاه، مسائل فنی و تخصصی تا حدود زیادی لحاظ شود و استانداردهای فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی با مشارکت افراد حقیقی و حقوقی و با تأکید بر بخش تربیت بدنی و ورزش مدارس ارایه شود که در ویرایش‌های آتی آن، بخش بهداشت و سلامت بیشتر مورد ملاحظه خواهد بود. در این راستا شایسته است از اساتید، مسئولین و کارشناسانی که تجربه‌های ارزشمندشان در حوزه تربیت‌بدنی و ورزش مدارس روشنگر راه ما بوده است نیز تشکر و قدردانی شود.

بنا بر مندرجات مصوبه ۹۳۳ شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می‌تواند به صورت سالانه محتوای این سند را بروز رسانی کند. لذا از کلیه صاحب نظران، ‌ کارشناسان، معلمان و اساتید محترم دعوت می‌شود نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در خصوص محتوای این سند از طریق سامانه http://standard.roshd.ir ارایه کنند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی