محققان ایرانی یکی از اجزای کیت‌ تشخیص کرونا را تولید کردند

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، مستر میکس یکی از اجزای مهم کیت های تشخیص مولکولی پی سی آر (PCR) است که شامل آنزیم ها، بافرها و کوآنزیم های اجراکننده واکنش این کیت در دستگاه ریل تایم PCR می شود.

در حال حاضر یکی از موانع بزرگ در تولید کیت های تشخیصی مولکولی ریل تایم پی سی آر، تهیه و خرید این ماده ثانویه از شرکت های خارجی و واردات آن به داخل کشور است.

افزایش شیوع بیماری کرونا و نیاز به تولید کیت های تشخیص مولکولی کووید- ۱۹ از یک سو و از سوی دیگر، هزینه بالای تامین مستر میکس این محصول (تا حدود ۴۰ درصد از قیمت تمام شده تولید کیت) و همچنین نگرانی از حفظ زنجیره سرد برای انتقال این ماده ثانویه از خارج کشور، محققان مستقر در مرکز رشد زیست فناوری انستیتو پاستور ایران را ترغیب به انجام فرمولاسیون و تولید نمونه اولیه این محصول استراتژیک در داخل مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران کرد.

دکتر مجید مسگر طهرانی مسوول واحد تولید کیت های تشخیصی و آزمایشگاه فناور ان تی ای (NTA) مجتمع تولیدی تحقیقاتی پاستور کرج با بیان اینکه دانش فنی لازم برای تولید این محصول ثانویه فراهم شده است، گفت: فرایندهای آزمایشگاهی این محصول و پروتوتایپ اولیه مسترمیکس تولید و در حال انجام فرایندهای نهایی کنترل کیفی است.

وی اظهار امیدواری کرد که با برآورد انجام شده، هزینه تامین مسترمیکس در کشور تا ۵۰ درصد کاهش یابد

  این محقق به کیفیت بالای این محصول در برابر نمونه های خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: پروتوتایپ مستر میکس ایرانی با ۵ نمونه خارجی ارزیابی می شود تا نیاز تولیدکنندگان کیت های تشخیص آزمایشگاهی داخلی به طور کامل حل شود.

وی افزود: همچنین پیش بینی ظرفیت تولید مسترمیکس ایرانی در کشور حدود ۶ میلیون تست در ماه براورد شده است.

به گزارش ایرنا، این محصول قرار است با نام تجاری مستر میکس نسیم تشخیص آزما از اول شهریور ۱۴۰۰ روانه بازار شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی