مقایسه کتاب های فصل آزمون زیست خیلی سبز و موج آزمون زیست الگو

این مدل کتاب های کمک آموزشی عموما در ماه های پایانی منتهی به کنکور بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوشته دو کتاب مهم در این حوزه را مورد بررسی قرار داده ایم.   برای مطالعه نقد و بررسی کامل این کتاب ها و خرید آنلاین آنها می توانید به سایت چی بخونم مراجعه کنید.

فهرست این کتاب تنها شامل شماره صفحات مربوط به هر آزمون است و صفحات مربوط به پاسخنامه در فهرست مشخص نشده‌اند. لحن کتاب در تمام طول کتاب کاملاً رسمی است و قالب کلی کتاب به این شکل است که ابتدا سؤالات هر آزمون آورده شده است و سپس پاسخنامه‌ی مربوط به آن. در ادامه به بررسی کتاب موج آزمون زیست شناسی نسل جدید الگو می پردازیم.

در مقدمه‌ی کتاب موج آزمون زیست الگو توضیحاتی کلی راجع به روند کتاب و نحوه‌ی استفاده‌ی بهتر از آزمون‌ها داده‌ شده است و اشاره شده است که بعد از تست زنی و یادگیری مطالب کتب درسی زیست‌شناسی، برای جمع‌بندی و بررسی عملکرد خود در کنکور بهتر است از این کتاب استفاده کنید.

از لحاظ ظاهری سایز نوشته‌ها از حالت استاندارد کوچک‌تر است. گرافیک و طراحی جلد مناسب است. در کتاب از رنگ مشکی و سبز آبی استفاده ‌شده و تنوع رنگی بسیار پایین است، این مسئله با توجه به محتوای کتاب قابل توجیه است، اما توصیه می شود با توجه به سلیقه‌ی خود، این مورد را نیز در هنگام خرید کتاب باید مدنظر داشته باشید.

حجم کتاب موج آزمون زیست شناسی با توجه به محتوای آن مناسب و معقول است. ویراستاری کتاب به‌خوبی انجام ‌شده است و در بررسی کلی ایرادی به چشم نمی‌خورد. همان‌طور که میدانید شبیه‌سازی شرایط کنکور برای موفقیت در این آزمون اهمیت بالایی دارد. لذا این کتاب با آوردن ۲۰ آزمون ۵۰ تستی که به شکل کامل طراحی ‌شده است و سؤال تکراری ندارد، می‌تواند برای دانش آموزان کمک مهمی به‌حساب آید. کتاب موج آزمون زیست الگو در مجموع دارای ۱۰۰۰ تست و ۴۱۶ صفحه می باشد.

هر آزمون شامل ۵۰ سؤال است و در مقدمه‌ی کتاب موج آزمون زیست شناسی نسل جدید نشر الگو اشاره شده که بهتر است سؤالات را حداکثر در ۵۰ دقیقه پاسخ دهید. کل کتاب شامل ۲۰ آزمون می‌باشد و تست ها سعی دارند تمام کتاب را بررسی کنند، زیرا این آزمون‌ها سعی دارند مشابه آزمون کنکور سراسری کل کتب زیست‌شناسی را بررسی کنند و به دانش آموزان در داشتن برآوردی کلی کمک کنند.

در این کتاب از انواع تست ها در آزمون ها استفاده شده است و دانش آموزان با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانند با مشاهده‌ی تیپ‌های مختلف سؤال، دانش خود را مورد سنجش قرار دهند. قالب کلی سوالات کتاب مشابه کنکور سراسری است. تمام سؤالات طراحی ‌شده هستند و هیچ سؤالی عیناً از کنکور سراسری تکرار نشده است.

پاسخنامه‌ی سؤالات کامل است و هر پاسخنامه شامل بخشی به نام “تله تستی” است که در این بخش تمام گزینه ها مورد بررسی قرار می گیرند و دانش آموزان می‌توانند تله‌های تستی مورد نظر طراحان را بررسی کنند و به خاطر بسپارند. ویژگی خوبی که در پاسخنامه وجود دارد این است که در کنار شماره هر سؤال درجه‌ی سختی سؤال با حروف A،  B و C مشخص شده است. این مسئله به دانش آموزان در بررسی سطح خود کمک فراوانی می‌کند.

همان‌طور که احتمالا خودتان بهتر می دانید ۲۰ آزمون ۵۰ سؤالی کتاب موج آزمون زیست الگو نمی‌تواند پاسخگوی نیاز یک دانش‌آموز کنکوری باشد، به همین سبب این کتاب و محتوای آن مناسب دانش‌آموزانی است که مطالعات خود را کامل کرده‌اند و اکنون برای جمع‌بندی و رفع اشکال نهایی به دنبال منبع مناسب هستند. (براساس چاپ ۹۹)

داوطلبان آزمون کنکور سراسری می توانند برای جمع بندی مطالب در ماه های آخر از این کتاب استفاده کنند. لحن کتاب رسمی است و در پاسخ نامه ها نیز این لحن حفظ شده است. در ادامه به بررسی کتاب فصل آزمون زیست شناسی خیلی سبز می پردازیم. ترتیب آزمون های آورده شده مطابق فهرست کتاب های درسی است. فهرست کتاب فصل آزمون زیست شناسی خیلی سبز صفحات مربوط به هر آزمون را مشخص می کند. در این کتاب ابتدا آزمون ها به طور کامل آورده شده اند، سپس پاسخنامه ی کلیدی و بعد ازآن پاسخنامه ی تشریحی تمام تست ها آورده شده است. کتاب در مجموع ۱۱۲۰ تست دارد و درسنامه مستقلی ندارد. فصل آزمون زیست شناسی ۳۵۳ صفحه است.

مقایسه کتاب های فصل آزمون زیست خیلی سبز و موج آزمون زیست الگو

آزمون های کتاب فصل آزمون زیست شناسی خیلی سبز با توجه به اهمیت هر فصل آورده شده است. یعنی تعداد آزمون ها مطابق با اهمیت آن فصل در کنکور سراسری می باشد. هر آزمون شامل ۱۰ سؤال است. زمان لازم برای پاسخگویی به سؤالات هر آزمون در ابتدا مشخص شده و مؤلف برای هر سؤال یک دقیقه زمان در نظر گرفته است. در ابتدای هر آزمون صفحاتی از کتاب را که آزمون مورد نظر تحت پوشش قرار می دهد، ذکر شده است. این مسئله به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند به صورت طبقه بندی شده و جزئی تسلط خود را بر مطالب مختلف کتاب مورد بررسی قرار دهند.

علاوه بر آزمون های ۱۰ سؤالی که فصل های مختلف  هر سه سال  را تحت پوشش قرار می دهند، آزمون های جامع نیز در کتاب فصل آزمون زیست شناسی وجود دارد که هر آزمون جامع شامل ۵۰ سؤال است. یک آزمون جامع برای سال دهم، یک آزمون جامع برای سال یازدهم و سه آزمون جامع برای کتاب درسی دوازدهم آورده شده است و در ادامه پنج آزمون جامع برای هر سه پایه آورده شده است که دانش آموزان می توانند به خوبی تسلط خود را بر تمامی مطالب زیست شناسی دبیرستان با استفاده از این آزمون ها محک بزنند.

سؤالات کتاب فصل آزمون زیست شناسی جامع خیلی سبز تماماً تألیفی است و سؤالات کنکور عیناً در میان این سؤالات آورده نشده است، زیرا مؤلف معتقد است که دانش آموزان به اندازه کافی در کتاب های مختلف سؤالات کنکور را مورد بررسی قرار داده اند و تا حدی این نظر برای دانش آموزان دوازدهم درست به نظر می رسد. آزمون هایی که مربوط به سال یازدهم و دوازدهم اند، فقط با مطالب همان سال ترکیب شده، به همین دلیل دانش آموزان سال دهم و یازدهم نیز می توانند از این فصل های کتاب استفاده کنند و لازم نیست برای پاسخگویی به سؤالات این کتاب به مطالب تمام کتاب های درسی مسلط باشند.

پاسخنامه سؤالات هم به صورت کلیدی و هم به صورت تشریحی وجود دارد. در پاسخ نامه تمامی چهار گزینه ها بررسی شده اند. همچنین وجود جداول آموزشی و تقسیم بندی مطالب به شکل کادربندی شده و نشان دادن ارتباط آن ها با فلش به تقسیم بندی و جمع بندی مطالب در ذهن دانش آموزان کمک می کند. متأسفانه ایرادی که این کتاب دارد این است که سطح سؤالات در پاسخنامه و یا در کنار سؤالات مشخص نشده و این مسئله ممکن است کمی دانش آموزان را در ارزیابی سطح سؤالات اذیت کند. در کل سطح سؤالات خوب است و دانش آموزان متوسط و قوی می توانند بهتر از سؤالات این کتاب بهره بگیرند. (براساس چاپ ۹۹)

۲۱۲۱

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی