کمپرسور هوا – پمپ باد – کمپرسور باد

پمپ باد یکی از وسایل پرکاربرد در مصارف مختلف است. در واقع زمانی که ما از انواع پمپ های باد کوچک یا کمپرسور صحبت می کنیم ، منظور ما کلیه دستگاه هایی هستند که در حالت کلی توسط یک نازل وظیفه باد کردن و دمیدن در انواع تشک های بادی، تایرها و انواع وسایل ورزشی از طریق هوای تحت فشار می باشد. در واقع بادی که با فشار از نازل خارج می شود در مدت زمان اندکی نیاز شما را در این زمینه رفع می نماید. اصولا انواع کمپرسور باد مذکور به شکل پمپ باد کوچک خانگی یا صنعتی تولید شده و به بازار عرضه می شود . با این همه کمپرسورهای صنعتی دارای توان مقاومتی و کارایی مناسبی در مقایسه با کمپرسور باد کوچک خانگی می باشند .

به طوری که می توان از این نوع پمپ یا کمپرسورهای باد صنعتی در صنایع مختلفی استفاده کرد در حالی که در چنین شرایطی کمپرسور باد کوچک خانگی فاقد بازدهی لازم در این زمینه می باشد. بنابراین لازم است تا ابتدا تعیین کنید که می خواهید کدام یک از انواع کمپرسور باد کوچک را انتخاب نموده و توقع دارید که این دستگاه برای شما چه کاربردهایی داشته باشد.

کمپرسور هوا – پمپ باد – کمپرسور باد

کمپرسور هوا از دستگاه های بسیار پرکاربرد و مفید در صنعت می باشد ، نقش مهمی در پیش برد صنعت دارد . برای متراکم کردن هوا که یک گاز تراکم پذیر است از کمپرسورهوا استفاده می شود . تعریف ساده کمپرسور هوا یا باد را می توان این طوری بیان کرد که دستگاهی است جهت مکش هوا و فشرده سازی آن  .توجه به حجم و ظرفیت بسیار حائز اهمیت میباشد .

کمپرسور هوا دستگاه مکانیکی است که با صرف انرژی مکانیکی ، سیال را که در اینجا هوا می باشد ، به درون خود می مکد و آن را متراکم می کند که این امر موجب افزایش دمای سیال نیز می گردد . بنابراین در این میان نیاز به یک خنک کننده می باشد تا گاز خروجی و فشرده شده که دمای بالایی دارد را خنک می کند .

کمپرسور هوا  سیلندر پیستونی

در کمپرسور هوا رفت و برگشتی یا پیستونی در ابتدا هر دو سوپاپ بسته می باشد و حرکت رو به پایین با کاهش فشار سیلندر نسبت به خط مکش باعث باز شدن سوپاپ ساکشن می شود و گاز وارد سیلندر می شود و با حرکت رو به بالا پیستون و بسته بودن سوپاپ ها ، فشار بالا می رود و موجب باز شدن سوپاپ مکش و خروج گاز فشرده شده می شود . با توجه به تعداد فرایند تراکم دو مدل کمپرسور باد پیستونی تک مرحله و دو مرحله داریم .

در کمپرسور باد پیستونی تک مرحله ، عمل تراکم یکبار صورت می گیرد و هوا بعد از ورود به سیلندر متراکم شده ، فشرده می شود و از سوپاپ دیسچارج وارد مخزن کمپرسور باد می شود .فشار کمپرسور باد پیستونی تک مرحله معمولا تا نهایت ۸ بار می باشد ، ظرفیت کمپرسور باد پیستونی تک مرحله معمولا تا ۷۵۰ لیتر بر دقیقه می باشد .

در کمپرسور هوا دومرحله ، عمل تراکم دو بار انجام می شود ، به این صورت که ابتدا هوا وارد سیلندر کم فشار که حجم و قطر بیشتری دارد می شود و بعد از عبور از افتر کولر و فرایند خنک کاری کمپرسور هوا وارد سیلندر پر فشار می شود و بعد از تراکم مجدد وارد مخزن کمپرسور هوا می شود . فشار کمپرسور هوا پیستونی دو مرحله معمولا تا محدوده ۱۰ بار می باشد .ظرفیت کمپرسور هوا دو مرحله پیستونی تا محدوده ۱۲۰۰ لیتر بر دقیقه می باشد .

کمپرسور هوا – پمپ باد – کمپرسور باد

www.compressorr.com

کمپرسور باد پیستونی متداول ترین نوع از کمپرسور های باد است که در صنایع نسبتا کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کمپرسور محدوده نسبتا وسیعی را شامل می شود و معمولا از سایز ۲۵ تا ۱۲۰۰ لیتری در کارگاه های صنعتی تامین هوای فشرده می کند.

فشار تولید شده در کمپرسورهای پیستونی بین ۸ تا ۱۲ بار می باشد . بخش های اصلی کمپرسور های پیستونی شامل الکترو موتور، واحد هواساز و مخزن ذخیره هوا می باشد. الکترو موتور های مورد استفاده در کمپرسور های شرکت اسکروسازان بنا به درخواست مشتری و توان مورد نیاز انتخاب می گردد و این الکتروموتور ها معمولا از نوع ایرانی ( الکتروژن و موتوژن ) هستند.

نحوه انتخاب ظرفیت کمپرسور باد پیستونی

کمپرسور های هوای فشرده با سیلندر پیستونی برای استفاده طولانی ( دائم کار ) مناسب نیستند ، اگر دستگاه ها و ماشین آلات شما نیاز به مصرف هوای فشرده به صورت مداوم و ۲۴ ساعته دارد بهترین نوع انتخاب کمپرسور اسکرو می باشد . در هنگام انتخاب کمپرسور هوا پیستونی ، ظرفیت کمپرسور هوا بایستی بیشتر از میزان مصرف هوای فشرده مورد نیاز دستگاه ها و ماشین آلات باشد.

به عنوان مثال اگر مجموع دستگاه های شما به هوای فشرده ۱۲۰۰ لیتر نیاز دارد انتخاب کمپرسور با ظرفیت ۱۲۰۰ لیتر پیشنهاد نمی شود بلکه بایستی ظرفیت کمپرسور هوا را بیشتر در نظر بگیرید.  به این دلیل که کمپرسور شما در این شرایط باید دائما روشن بماند که باعث می شود استهلاک قطعات کمپرسور بالا برود و طول عمر کمپرسور باد شما کاهش یابد.
برای انتخاب ظرفیت مناسب کمپرسور باد بهتر هست در ابتدا میزان مصرف تمامی دستگاه ها را به روش تجربی و یا از کاتالوگ مربوطه محاسبه کنید . و در نهایت جمع مقادیر بدست آمده را تقسیم بر عدد ۰٫۶ کنید .

2121

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی