کاهش ظرفیت آزمون دستیاری تخصصی پزشکی جبران شود

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید عاملی در نامه‌ای به دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری تخصصی پزشکی سال ١٤٠٠ در تمامی رشته‌ها و برای تمام استان‌ها (به جز تهران) کاهش ظرفیت به نحو مطلوب جبران شود.

وی ادامه داد:  «توجه به سرانه نیروی انسانی در عرصه سلامت کشور و اتخاذ رویکرد مناسب تنظیم عرضه و تقاضا در نظام آموزش عالی سلامت یکی از موضوعاتی است که همواره مورد تأکید مسئولان عرصه سلامت و سیاستگذاران این حوزه بوده است. ضرورت تمرکز بر توسعه ظرفیت نیروی انسانی با توجه به تجربیات چند سال گذشته در حوزه پاندمی بیماری کرونا، یکی از ادله و شواهد عینی است که همواره باید در تصمیم گیری های این حوزه مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: پیر شدن بخش عظیمی از جمعیت کشور و در نتیجه، نیاز به رسیدگی ها و مراقبت های پزشکی مخصوص به آنها، از جمله موارد دیگری است که با یک آینده نگری ساده، قابل ارزیابی بوده و لزوم برنامه ریزی به منظور افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های مختلف را تایید می‌کند. از طرف دیگر، بر اساس گزارش های واصله معتبر و مورد تأیید مسئولان آن وزارتخانه، سرانه نیروی انسانی در عرصه سلامت کشور نسبت به کشورهای منطقه و جهان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. در این راستا، تصمیم اخیر آن وزارت درخصوص کاهش ظرفیت پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، موجب ایجاد نگرانی های زیادی در بین داوطلبان این آزمون، سیاستگذاران نظام آموزش عالی حوزه سلامت کشور و مردم شده است و برخلاف ادعای مطرح شده از سوی مسئولان آن وزارتخانه، کاهش ظرفیت در تمامی رشته های دستیاری (به جز ٣ مورد) رخ داده است.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اسناد بالادستی این حوزه، یادآورشد:  «در اسناد بالادستی، تأکیدات فراوانی بر توسعه آموزش عالی حوزه سلامت کشور شده است. در این راستا، بند ١٣ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی و تبصره ٣ ماده ١ سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۶۲ مورخ هشتم اردیبهشت ۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر مکلف کردن دانشگاه های با مأموریت ملی به تعیین میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع تحصیلی با توجه به نیازهای ناحیه آمایشی مربوطه، از جمله این اسناد بالادستی می باشد که مؤید روند انقباضی در پیش گرفته شده توسط آن وزارتخانه نیست.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، با استناد به تبصره ۲ بند ٤ از ماده ١ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سوم خرداد ۱۳۶۷ ، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تمام ضوابط و مقررات آموزشی آن وزارتخانه حاکم و جاری است.»

وی تاکید کرد:  «در اقدامی عاجل مقرر فرمائید در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری تخصصی پزشکی سال ١٤٠٠ در تمامی رشته ها و برای تمام استانها (به جز تهران) این کاهش ظرفیت به نحو مطلوب جبران شود.»

چهل و هشتمین آزمون دستیاری تخصصی پزشکی صبح روز سه‌شنبه ۸ تیرماه در ۲۸ حوزه امتحانی دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد.

بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی، تعداد ۱۲ هزار و ۶۰۱ نفر در این دوره از آزمون ثبت نام کرده بودند که از این تعداد  ۷ هزار و ۱۳۸ نفر زن و مابقی مرد بودند. آن دسته از داوطلبان که حداقل نمره ۱۵۰ را کسب کرده باشند، اجازه انتخاب رشته خواهند داشت.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی