هدیه رئیسی به فرهنگیان در آستانه روز معلم

به گزارش ساناپرس؛ هدیه رئیسی به فرهنگیان در آستانه روز معلم

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شامگاه ۲۹ اسفند ماه و در حالی که کمتر از چهارساعت به پایان سال ۱۴۰۱ باقی مانده بود، در پی اشکالات ایجاد شده در پرداخت حقوق معلمان، به معاون اول خود دستور داد در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه تشکیل و ضمن بررسی علل بروز مساله، برای رفع مشکل پرداخت در چارچوب قانون و همچنین برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی مدیریتی، تصمیم‌گیری و نتیجه گزارش شود.

با پیگیری‌های به عمل آمده و همکاری خزانه داری کل کشور، بانک مرکزی و بانک ملی، همان روز باقیمانده حقوق اسفند ماه فرهنگیان به دستور رئیس جمهور و پیگیری معاون اول رئیس جمهور پرداخت شد تا فرهنگیان نیز با طیب خاطر سال جدید را آغاز کنند اما این پایان راه نبود و همانطور که در دستور رییس جمهور نیز تصریح شده بود، می بایست تقصیرهای احتمالی شناسایی شود.

پس از آن معاون اول رییس جمهور جلساتی را با سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش برگزار کرد که گزارش آن نهم فروردین به رئیس جمهور اعلام شد. در این گزارش تاکید شده بود: با وجود تقارن موضوع با ساعات پایانی سال، موضوع با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خزانه‌داری کل کشور، بانک مرکزی و بانک ملی و وزارت آموزش و پرورش بررسی و حقوق اسفند و اصلاحیه آن در حداقل زمان پرداخت شد.

در این نامه همچنین درباره علل بروز مسئله‌ تصریح شده است: پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت‌ آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است.

بنا بر نامه معاون اول به رئیس جمهور برای حل مشکل و اجرای دقیق و قانونمند رتبه‌بندی معلمان نیز مقرر شد، با وجود برخی ابهامات در احکام صادره که در فرصت مناسب بررسی خواهد شد، برای رعایت شأن و جایگاه معلمان علاوه بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات (۳۸هزار میلیارد تومان) قانون مصوب، دولت نیز از حداکثر اختیارات قانونی خویش برای افزایش رقم مصوب استفاده کرده و بر این اساس مطالبات قانونی ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ با فوریت محاسبه و پرداخت شود.

پیرو این اتفاقات و بررسی های صورت گرفته، رئیس‌جمهور چهاردهم فروردین با استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش موافقت کرد و رضامراد صحرایی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه برگزید.

در این چارچوب برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان سیاسی از پیگیری رئیس‌جمهور برای دفاع از حق معلمان قدردانی کردند.

نماینده مجلس: آیت‌الله رییسی در دفاع از حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد

رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در این باره گفت: این اقدام جای تشکر و قدرانی دارد و نشان می‌دهد که آیت الله رییسی به حوزه تعلیم و تربیت و معیشت معلمان توجه ویژه ای دارد.

وی افزود: این شخص رییس جمهور در پیگیری حقوق معلمان و تلاش برای پرداخت کامل حقوق آنان نشان داد که رییس جمهور در دفاع از مردم و جلوگیری از تضییع حقوق آنها با کسی تعارف و مسامحه ندارد.

نوروزی، فرهنگیان را طلایه داران تعلیم و تربیت در کشور خواند و گفت: رییس جمهور در موضوع اجرای رتبه بندی معلمان تاکید داشت که این کار با دقت و در چارچوب آیین نامه‌های مصوب عملیاتی شود تا گره ای از مشکلات معیشتی معلمان باز کند.

وی با بیان اینکه توجه و تمرکز بر امر آموزش نسل آینده سبب رشد و توسعه یافتگی کشور می شود، اظهار داشت: توجه به حوزه آموزش و پرورش می تواند در همه زمینه ها به رشد کشور کمک کند و دولت و مجلس هم به این مساله توجه دارند.

نوروزی اضافه کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتباری بالغ بر ۳۸ هزار میلیارد تومان و در بودجه سال ۱۴۰۲ هم ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به موضوع رتبه بندی معلمان اختصاص یافت تا آنها با آسودگی خاطر در کلاس درس حاضر شوند و بتوانند در حوزه آموزش موفق عمل کنند.

این نماینده مجلس متذکر شد که شخص رییس جمهور و مجموعه دولت در شرایطی با فوریت موضوع پرداختی به معلمان را پیگیری کرده و به سرانجام رساندند که در ساعات پایانی سال ۱۴۰۱ قرار داشتیم و حتی تعطیلات نوروزی هم مانع از پیگیری حقوق معلمان نشد.

قاطعیت رییس‌جمهور در دفاع از معلمان قابل تقدیر است

سیداحمد رسولی نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه درباره اقدام قاطع رئیس‌جمهور در دفاع از حق معلمان و صیانت از اعتبار و اقتدار دولت گفت: لازم است به عنوان یک معلم که سالها در آموزش و پرورش خدمت کردم، از اقدام به موقع و به هنگام رییس جمهور که موجب امیدواری جامعه فرهنگی کشور شد تشکر کنم که در حقیقت آبی بر آتش بود.

وی افزود: از زمان بروز مشکل در موضوع پرداخت حق و حقوق معلمان در اواخر سال گذشته تا زمانی که رییس جمهور دستورات لازم را برای علت‌یابی و مقصریابی آن ابلاغ کردند که به استعفاء وزیر آموزش و پرورش ختم شد، حدود ۲ هفته به طول انجامید که سرعت عمل رییس قوه مجریه در این زمینه قابل تقدیر است.

رسولی نژاد با بیان اینکه دولت و رییس جمهور پیگیر حق و حقوق همه صنوف است، عنوان کرد: به رغم اینکه دولت تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط معیشتی مردم به کار می‌برد، اما برخی از جریانات سیاسی تلاش دارند همت دولت را کوچک جلوه دهد و از فضای فعلی سوء استفاده کنند.

وی درباره تلاش برخی از گروه‌های سیاسی که دولت را به ناتوانی در تصمیم متهم می‌کنند، عنوان کرد: در موضوع دفاع از حقوق معلمان، دولت با قاطعیت وارد عمل شد و رییس‌ جمهور نشان داد در دفاع از حق معلم و صیانت از اعتبار و اقتدار دولت، هیچ اغماضی با مقصران ندارد.

این نماینده مجلس رفتار برخی جریان های سیاسی در برابر اقدامات مثبت دولت را سیاسی کاری دانست و گفت: این چهره‌ها و جریان های سیاسی وزن و جایگاه خود را در نزد افکار عمومی در انتخابات های گذشته نشان دادند و همگان دیدند که نامزد مورد نظر آنها در زمان انتخابات فقط ۲ میلیون رای آورد.

وی با بیان اینکه اقدام رییس جمهور در موضوع آموزش پرورش، هدیه به معلمان در آستانه روز معلم است، ابراز امیدواری کرد که به جای وزیر مستعفی آموزش و پرورش، فردی مدبر و کاردان که بتواند جامعه فرهنگیان را به بهترین شکل مدیریت کند، از سوی رییس جمهور به مجلس معرفی شود تا مشکلات این قشر مهم و اثرگذار جامعه رفع شود.

نماینده مردم دماوند تصریح کرد: در موضوع رتبه بندی معلمان نیز لازم است بازنگری در روش اجرای آن انجام شود. چرا که روش رتبه‌بندی معلمان به نحوی است که ردپای مسئولان دولت قبل دیده می‌شود و تجدید نظر و بررسی دوباره در فرم‌ها ضروری است تا حقی ضایع نشده و زیاده بر حقی هم اعطا نشود.

رسولی نژاد یادآور شد: معتقدم رییس جمهور آنچه که در وزارت آموزش و پرورش انجام دادند اگر درباره برخی از وزارتخانه‌ها نیز انجام دهند تا افراد مدیر و مدبر مشغول کار شوند، شرایط اقتصادی کشور بهبود خواهد خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات رییس جمهور در سال جدید برای تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید بسیار اثرگذار است که نمونه آن را در ابتدای سال جدید دیدیم و امیدواریم این رویه در سایر بخش‌ها نیز رخ دهد.

فرهنگیان در ماجرای تاخیر در حقوق اسفند، شاهد حمایت قاطع رئیس‌جمهور بودند

علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: رئیس جمهور از همان ابتدا با جدیت به موضوع تاخیر در پرداخت حقوق معلمان ورود کرد و معاون اول خود را مامور رسیدگی به این موضوع و رفع مشکل کرد.

وی افزود: رئیس جمهور در دو هفته گذشته با مقصران در این ارتباط برخورد کرد که نشان‌دهنده جدیت و قاطعیت وی در رسیدگی به این موضوع بود.

علیزاده خاطر نشان کرد که این اقدام رئیس جمهور بیانگر حمایت قاطع آیت‌الله رئیسی از فرهنگیان بود.

اهمیت ذاتی جامعه فرهنگیان دلیل اقدام قاطع رئیس جمهور است

زهرا مظهری دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در این خصوص گفت: تاخیر در پرداخت حقوق معلمان موضوعی بود که در واپسین روزها و ساعات سال ۱۴۰۱ حواشی و واکنش‌های بسیاری به همراه داشت.

وی افزود: ‌در این میان آنچه حائز اهمیت است، پیگیری و دستورات لازم از سوی رئیس جمهور در زمان مناسب بود که در مسائل این چنینی از دو منظر ضروری است؛ نخست اینکه اهمیت ذاتی جامعه فرهنگیان و مسئله تعلیم و تربیت در کشور و دوم اینکه این دست مسائل ظرفیت تبدیل مشکل به بحران را دارند که با فقدان اقدام مناسب و بهنگام، امکان رخ دادن اثرات جبران‌ناپذیر وجود دارد.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه استعفای وزیر آموزش و پرورش یکی از تبعات این اتفاق بود، خاطر نشان کرد: این وزارتخانه تنها مسبب و مقصر این اتفاق پیش آمده نبود و باید ریشه های آن بررسی شود تا در آینده تکرار نشود.

مظهری تاخیر در اجرای قانون رتبه بندی و عدم‌ درک نقش حساس معلمان در کشور، تدوین غیرصحیح آیین‌نامه اجرایی قانون که منجر به انحراف از رسالت اصلی قانون و گره زدن آن به مسائل مالی شد و همچنین اطاله زمان اجرایی شدن رتبه‌بندی را دیگر عوامل دخیل در این اتفاق دانست.

این فعال دانشجویی خواستار آن شد تا این موانع و مشکلات برطرف شود تا دغدغه‌مندی دولت در حوزه تعلیم و تربیت و مسائل مربوط به معلمان، بیش از پیش ملموس باشد.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت همچنین خواستار توجه کافی به گزینه‌های پیشنهادی برای وزیر بعدی وزارت آموزش و پرورش برای پیشگیری از رخ دادن مسائلی از این قبیل شد.

رییس جمهور در رسیدگی به مشکل فرهنگیان پیشقدم شد

مهدی عرب صادق با اشاره به اقدام دولت در رسیدگی به مشکل پیش آمده در پرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان و برخورد با مقصران اظهار داشت: جایگاه معلم در جامعه و فرهنگ کشورمان به قدری رفیع هست که کوتاهی در تکریم این جایگاه خطایی نابخشودنی است.

وی افزود: گرچه در دولت قبل در اوج اندوه مردم مصییت دیده در فاجعه قطار، بیمه بودن قطار را نهایت جبران خود می‌دانستند ولی امروز می‌بینیم که آن دولت رفت و تکرار هم نخواهد شد.

معاون سیاسی حزب موتلفه بیان کرد: از رئیس جمهور تشکر می‌کنیم که این جایگاه معلمان را خوب می‌شناسد و بر مبنای آن شناخت تصمیم می گیرد.

عرب‌صادق با تاکید بر اینکه دولت در رسیدگی به این موضوع نسبت به مجلس پیشقدم شد، ابراز امیدواری کرد که به دقت سایر کوتاهی‌ها نیز شناسایی شود و با عاملان آن برخورد متناسب صورت بگیرد.

وی بر این نکته تاکید کرد که نگاه سازمان برنامه و بودجه کشور به لایحه رتبه‌بندی معلمان نیاز به بازنگری اساسی دارد و انتظار می رود که بازنگری در آن در دستور کار دولت قرار بگیرد زیرا نگاه صحیح به آموزش و پرورش فردای کشور را می‌سازد.

معاون سیاسی حزب موتلفه در ادامه یادآور شد: برکناری وزیر آموزش و پرورش نشان داد رئیس جمهور می‌تواند گشت ارشاد مسئولان را عملی کند که خط قرمز آن مشکلات مردم باشد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه دولت جای رزومه‌سازی نیست بلکه محل خدمت با کمک تجارب و اندوخته‌هاست، گفت: انتقاد خارج از میدان، به دولتی که وسط میدان حضور دارد و کار می‌کند همواره وجود داشته و دارد، اما اولا انتقاد بایستی همراه با راهکار عملی باشد و دوم اینکه محدودیت‌ها درک شود.

عرب‌صادق گفت: در سوی دیگر هم در شرایط حال حاضر کشور فرصت سعی و خطا نداریم و باید تصمیمات با حداکثر توجه به مشکلات مردم باشد.

وی افزود: اقدام رئیس جمهور درباره رسیدگی به وضعیت معلمان را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم سایر بخش‌هایی که در آنها ناکارآمدی قابل رفع نیست، اصلاحات در انتصاب صورت بگیرد.

معاون سیاسی حزب موتلفه اقدام دولت در موضوع وزارت آموزش و پرورش را قابل تحسین و امیدآفرین دانست و خاطرنشان کرد: اطاله عمل به وعده‌های انتخاباتی مردم را در انتخابات دلسرد می‌کند و دولت و مجلس وظیفه پاسبانی از اعتماد و امید مردم را دارند، امیدواریم که دولت زودتر با بخش ناکارآمد خود خداحافظی کند و آشتی ملی با مردم را رقم بزند.

عرب صادق یادآور شد: البته که مردم در ۲۲ بهمن و فتنه اخیر نشان دادند حتی اگر از مسئولان دلخور باشند هم پای کار انقلاب و خون شهدا هستند.

معاون سیاسی حزب موتلفه تاکید کرد: دستور و پیگیری رئیس جمهور در موضوع معلمان نشان داد که در مسیر خدمت به مردم، قصور و کوتاهی از هیچ کس قابل پذیرش نیست.

وی بیان کرد: رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت چک سفید به کسی نداده این را دریافته است که حامیان دولت و مردمی که به او رای داده‌اند و حتی رای نداده‌اند از او خدمت به نظام و مردم می‌خواهند و لاغیر.

معاون سیاسی حزب موتلفه یادآور شد: نکته دیگری که نباید از آن به سادگی گذشت این است که وزارت آموزش و پرورش انسان‌ساز و کلیدی است و مهمترین سرمایه‌های کشور که دانش‌آموزان هستند، تابع عملکرد آن هستند و بنابراین نباید بی ثبات باشد و نیاز است سریعتر وزیر پیشنهادی انتخاب شود و این وزارتخانه سامان بگیرد.

عرب‌صادق با تاکید بر اینکه عملکرد ضعیف برخی وزرا می تواند دولت را در عمل به وعده‌ها تضعیف کند، افزود: به نظر می‌رسد در سال جاری دولت این مماشات با ناکارآمدان کابینه را کنار بگذارد و شاهد تغییرات بیشتری در دولت باشم.

معاون سیاسی حزب موتلفه تصریح کرد: شایسته‌گزینی و حذف لابی‌های سیاسی در انتصابات، سعی و خطاها را می‌کاهد و کابینه را ثبات می‌دهد. انشاالله تغییر وزیر آموزش و پرورش فتح بابی بر تغییرات بزرگتر باشد.

قدردانی از ورود قاطع رئیس جمهور به موضوع تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان

حجت‌الاسلام محمد سبزی نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی گفت: از همان ساعات ابتدای بروز مشکل، آیت الله رئیسی شخصا به موضوع ورود پیدا کرد و به معاون اول خود ماموریت داد تا مساله را مورد رسیدگی قرار دهد.

وی افزود: رئیس جمهور کمیته ویژه‌ای را در همان ساعت ابتدا برای بررسی موضوع تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان تشکیل داد و بررسی‌ها و پیگیری‌ها به سرعت در این باره انجام و در ادامه با خاطیان برخورد لازم صورت گرفت.

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اتفاق رخ داده در تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان را نمی‌توان فقط متوجه وزیر آموزش و پرورش دانست بلکه عوامل مختلفی در بروز این مسئله نقش داشت که با ورود رئیس جمهور به موضوع رفع شد.

سبزی خاطرنشان کرد: عده‌ای در صدد آن بودند تا به بهانه تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان، موج نارضایتی را در بین معلمان کلید بزنند که اقدام به موقع رئیس جمهور و ثمربخش بودن آن از حاشیه سازی ها جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: اگرچه مشکل پیش آمده در پرداخت حقوق فرهنگیان به سرعت انجام شد اما بهتر بود تا هماهنگی‌های لازم برای پرداخت به موقع حقوق و معوقات فرهنگیان و عمل می‌آمد تا ما شاهد تلخ شدن کام معلمان نباشیم.

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید از آنچه که در مورد پرداخت حقوق فرهنگیان پیشامد درس بگیریم و در موارد مشابه اجازه ندهیم چه کار به این مرحله برسد.

سبزی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور قاطعیت و جدیت خود را در حمایت از حقوق فرهنگیان در ورود به مسئله تحقیق در پرداخت حقوق این قشر از جامعه نشان داد و ما بابت این موضوع و حل مشکل پیش آمده در پرداخت حقوق معلمان از آیت‌الله رئیسی سپاسگزار هستیم.

رویکرد رییس جمهور در برخورد با مدیران ناکارآمد مورد تحسین است

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: این اقدام رییس جمهور حرکت خوبی بود باید این رویه در کشور مرسوم شود و با مدیران ناکارآمد به صورت جدی برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: البته آیت الله رییسی بارها گفته است که با کسی عقد اخوت نبسته ام و چک سفید امضاء نداده ام موضوعی که در پیام نوروزی رییس جمهور نیز بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت

نماینده مردم نجف آباد در مجلس تصریح کرد: این روحیه رییس جمهور نشان داد که در خدمت جهادی به مردم با کسی تعارف ندارد و با کسی مماشات نمی‌کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اضافه کرد: موضوع تاخیر پرداخت حقوق اسفند ماه فرهنگیان در کشور کام معلمان را در عید نوروز تلخ کرد و منجر به بروز مشکلاتی برای معلمان شد؛ به همین دلیل اقدام رییس جمهور در پیگیری مطالبات معلمان مورد تحسین است.

ابوترابی، عملیاتی کردن طرح رتبه بندی معلمان بعد از گذشت ۱۱ سال از سوی دولت سیزدهم را اقدامی مهم ارزیابی کرد و گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و مسلما کارهای بزرگ مشکلاتی هم دارند، اما از ابتدای بروز مشکل تا برکناری وزیر دو هفته طول کشید که نشان دهنده توجه رییس جمهور به حوزه معیشت معلمان و حفظ جایگاه آنان در جامعه است.

وی اضافه کرد: البته در این میان عده‌ای به دلایل سیاسی دولت را به ناتوانی در تصمیم متهم می کنند اما اقدام دولت و شخص رییس جمهور در موضوع نشان داد که در زمان مقتضی دولت قاطعانه عمل می کند و هیچ اغماضی با مقصران ندارد.

ورود رییس جمهور به تاخیر پرداختی حقوق فرهنگیان قابل تحسین است

محمد حسن آصفری درباره پیگیری قاطعانه رئیس جمهور در پرداخت حقوق معلمان و برخورد با مقصران آن گفت: اقدام و ورود به موقع رئیس دولت سیزدهم و ماموریت به معاون اول خود در رفع مطالبات حقوق اسفندماه معلمان قابل تحسین است و ضرورت دارد که در مورد افراد ناکارآمد تصمیم گیری به موقع انجام شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها این را هم گفت: انتظار می رود که کابینه دولت هم مانند رییس جمهور مطالبات و دغدغه های مردم را در حوزه های اقتصادی، معیشتی، حقوقی و عمرانی جدی تر دنبال کنند.

نماینده مردم اراک بر این موضوع صحه گذاشت که آیت الله رئیسی تمام وقت خود را صرف رفع مسائل و مشکلات کشور می کند و اگر در حوزه ای مشکلی وجود دارد به مسائل دیگر بر می‌گردد.

آصفری افزود: بخشی از مشکلات موجود کشور به حوزه سیاست خارجی و ناکارآمدی برخی از مجموعه ها باز می گردد و عده ای هم باید از سهم خواهی در دولت دست بردارند تا رییس جمهور بتواند در انتخاب افراد به درستی تصمیم‌ گیری کند.

اخبارجامعه
پربازدیدفرهنگیان
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی