8 غذایی که دیابت را افزایش می‌دهد

به گزارش ساناپرس؛ 8 غذایی که دیابت را افزایش می‌دهد

دیابت نوع 2 توسط عوامل زیادی ایجاد می‌شود و برخی از غذا‌ها در نگاه اول خوب به نظر می‌رسند اما حاوی قند پنهان یا چربی‌های اشباع اضافی هستند که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. کاهش مصرف این غذا‌ها می‌تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و به شما در کاهش خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های مرتبط با دیابت کمک کند. در حالی که هیچ غذایی به تنهایی باعث دیابت نوع 2 نمی‌شود، این مقاله به بررسی غذا‌هایی می‌پردازد که باید آن‌ها را محدود کرد تا به بهبود سلامت کلی شما کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

سبزیجات:

سبزیجات معمولاً به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شوند. با این حال برخی از سبزیجات حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به سایرین هستند. اگر می‌خواهید کربوهیدرات دریافتی خود را کاهش دهید کاهش میزان سبزیجات نشاسته‌ای مصرفی می‌تواند کمک‌ کننده باشد. برخی از سبزیجات نشاسته‌ای شامل سیب زمینی، ذرت، نخود سبز و کدو حلوایی هستند.

گوشت قرمز:

آهن هِم موجود در گوشت قرمز در مقایسه با آهن غیرهم که عمدتاً در غذا‌های گیاهی یافت می‌شود راحت‌تر جذب شده و ممکن است تا حدی مقصر این خطر باشد. احتمالات متعددی برای اینکه چرا مصرف زیاد آهن ممکن است منجر به افزایش خطر دیابت شود پیشنهاد شده است. یکی از این نظریه‌ها این است که آهن منجر به اختلال در عملکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده (سلول‌هایی که انسولین تولید می‌کنند، هورمونی که به سلول‌ها اجازه می‌دهد گلوکز دریافت کنند) به دلیل استرس اکسیداتیو (تولید مولکول‌های اکسیژن ناپایدارتر از آنتی اکسیدان‌های بدن می‌شود) می‌شود. یکی دیگر از نتایج استرس اکسیداتیو ناشی از مصرف زیاد آهن هِم ممکن است کاهش جذب گلوکز در عضلات و سلول‌های چربی (چربی) باشد که منجر به مقاومت به انسولین می‌شود.

میوه‌های فرآوری شده:

میوه‌های کامل سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی مفید برای شما هستند. با این حال هنگامی که میوه‌ها فرآوری شده و از حالت اولیه خود تغییر می‌کنند فواید تغذیه‌ای آن می‌تواند تغییر کند. میوه‌های فرآوری شده به شکل مربا، ژله، تنقلات شیرین شده یا میوه‌های کنسرو شده بسته‌ بندی می‌شوند. میوه‌های خشک نیز گاهی حاوی قند اضافه شده هستند.

برنج:

در مقایسه با برنج قهوه‌ای برنج سفید دارای فیبر، پلی فنل و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی کمی است. برنج سفید همچنین دارای شاخص گلیسمی بالاتر بوده و به این معنی است که می‌تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون پس از مصرف شود. برنج قهوه‌ای یک راه عالی برای دریافت برخی از غلات کامل است. سایر گزینه‌های غلات کامل شامل کینوا، جو، فارو یا بلغور است.

جوش شیرین:

نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مدت هاست که به دلیل ارتباط آن‌ها با سلامتی و بیماری‌های مزمن مورد مطالعه قرار گرفته است. بسیاری از محققان ارتباط بین دیابت نوع 2 و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند را بررسی کرده‌اند. نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر شامل نوشابه‌های معمولی و نوشیدنی‌هایی مانند آبمیوه با شکر اضافه، نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های قهوه طعم دار، چای شیرین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند.

تنقلات حاوی نمک:

در حالی که غذا‌های نمکی و سدیم سطح گلوکز خون را افزایش نمی‌دهند اما می‌توانند فشار خون را افزایش دهند. فشار خون بالا و دیابت نوع 2 اغلب با هم بروز می‌کنند. فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد بدون دیابت دو برابر بیشتر است. هر دو بیماری سیستم عروقی بدن (رگ‌های خونی و رگ‌های لنفاوی که خون و لنف را در سراسر بدن حمل می‌کنند) را تحت تاثیر قرار می‌دهند. فشار خون بالا خطر سایر مشکلات سلامتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد.

ماهی:

نشان داده شده است که مصرف مکرر غذای سرخ شده خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. ماهی پخته و سرخ شده می‌تواند سطح گلوکز خون را افزایش داده و بر سطح کلسترول شما تاثیر منفی بگذارد. کارشناسان دلیل دقیقی نمی‌دانند که چرا ماهی سرخ‌شده خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. با این حال برخی معتقدند که مصرف کلی چربی بالاتر ممکن است مقصر باشد. همچنین ترکیب اسید‌های چرب غذا ممکن است در حین سرخ کردن تغییر کند که احتمالاً منجر به از دست دادن اسید‌های چرب امگا 3 سالم و افزایش سایر اسید‌های چرب کمتر سالم می‌شود.

چاشنی و سس سالاد:

چاشنی‌ها و سس‌های سالاد مانند سس مایونز، سس کچاپ، سس باربیکیو و سس‌های سالاد دیگر اغلب منابع مخربی از قند‌های افزوده، سدیم و چربی‌های اشباع شده هستند. استفاده بیش از حد مکرر می‌تواند به سلامتی شما آسیب وارد کند. هنگام درست کردن سس در خانه به جای نمک و شکر سعی کنید با گیاهان، ادویه جات ترشی جات، سرکه، روغن زیتون، مرکبات، سیر و سایر چاشنی‌ها طعم و مزه را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. در فروشگاه به دنبال انواع چاشنی‌ها و چاشنی‌های کم قند یا کم نمک باشید.

نتیجه‌گیری:

الگو‌های غذایی ضعیف ممکن است به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. به طور خاص غذا‌های سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده، قند‌های اضافه شده، چربی‌های اشباع شده و سدیم با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند. این شامل غذا‌هایی مانند سبزیجات نشاسته‌ای، گوشت قرمز و فرآوری شده، میوه‌های بسیار فرآوری شده، برنج سفید، نوشابه، تنقلات شور، ماهی نان، چاشنی‌ها و سس سالاد است.

اخبارسلامت
پربازدیددیابت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی