فوری/ جزییات مهم از یارانه معیشتی امروز 11 فروردین / یارانه معیشتی جدید دولت در جیب مردم

به گزارش ساناپرس؛ فوری/ جزییات مهم از یارانه معیشتی امروز 11 فروردین / یارانه معیشتی جدید دولت در جیب مردم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای سال ۱۴۰۲ شرح خدمات درمانی برای بازنشستگان افزایش و کمک یارانه‌ای که به درمان این قشر اختصاص داده شده ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

یارانه معیشتی برای مردم مهم است. یارانه معیشتی واریز شد. یارانه معیشتی همانند دوره های قبل پرداخت شد. یارانه معیشتی برای هر نفر 55 هزارتومان پرداخت می شود. آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می خوانیم.

آن‌طور که در گزارش‌ها و صحبت‌های درگوشی پیداست، به نظر می‌رسد دولت امسال درصدد است که یارانه خریداران ارز سهمیه‌ای را قطع کند.

گفته می‌شود این اقدام با توجه به افتتاح حساب ارزی و امکان احصای دقیق اطلاعات صورت می‌گیرد، به این شکل که خرید ارز سهمیه نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت صورت می‌گیرد که همین موضوع، امکان رصد دقیق خریدارن ارز سهمیه‌ای و حدف یارانه آنها با توجه به تمکن مالی و گردش حساب بالای آنها را ایجاد می‌کند. بر همین اساس، اطلاعات این گروه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد.

بر اساس مصوبه دولت، هر شخص ایرانی می تواند یک بار در سال، ۵۰۰۰ یورو یا معادل، دلار سهمیه ای با کدملی دریافت کند که برای دریافت آن، لازم است، متقاضی از طریق ثبت نام دلار سهمیه ای در سایت برخط بازار متشکل ارزی، درخواست خود را ثبت کند. ارز سهمیه ای ۱۴۰۲، توسط صرافی های منتخب و با نرخ دلار توافقی عرضه می شود.

البته گفته می‌شود که قرار است ارز سهمیه ای با کارت ملی به معادل ۲۰۰۰ یورو کاهش یابد.

بنا به این گزارش، در حال حاضر هر گاه که بین ارز دولتی و ارز بازار آزاد فاصله قابل ملاحظه‌ای شکل می‌گیرد، سروکله سوء‌استفاده‌کنندگان در بازار پیدا می‌شود و یکی از شگردهای رایج نیز این است که در ازای پرداخت اندکی پول با جمع‌آوری کارت ملی اشخاص نیازمند از سهمیه ارزی ۲ هزار دلاری آن‌ها برای خرید ارز به نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد استفاده می‌کنند.

دوازدهمین مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم طبق روال ماه‌های گذشته بیستم فروردین‌ماه احتمالا به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. در صورتی‌که سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به دستش می‌رسد. البته اگر این افراد اقدام به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا کرده باشند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنها کم می‌شود.

معیار جدید حذف یارانه نقدی اعلام شد

اگرچه حدود سه میلیون نفر به لیست یارانه‌بگیران اضافه شده است اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها از معیار جدیدی برای حذف یارانه نقدی رونمایی کرده است و آن هم دریافت سهمیه دو هزار دلاری سالانه است.

از دو هفته قبل با افزایش قیمت دلار بازار آزاد و اختلاف قیمت آن با دلار توافقی، بسیاری از افراد کارت ملی خود را در ازای ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به دلالان اجاره می‌دادند تا از طریق آن دلار سهمیه‌ای بخرند.

اما بعد از آن بود که خبر رسید احتمالا اطلاعات این خانوارها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود. به‌عبارت دیگر اگر فردی این سهمیه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد و ممکن است دهک‌بندی افراد را دستخوش تغییر کند.

پیش از این هم بارها عنوان شده بود که دهک‌بندی خانوارها یک امر متغیر است و ممکن است دهک‌بندی‌ها تغییر کند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا ماه آینده یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای قطع می‌شود یا نه.

گفتنی است، محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ۱۱ مهرماه امسال گفته بود که یارانه نقدی جایگزین ارز ترجیحی است و ارائه کالابرگ منتفی شده، چون زیرساخت آن وجود ندارد و دیگر تاثیر هم ندارد. اما معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست خبری اخیر خود این موضوع را رد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

مبلغ یارانه در سال جدید تغییر می کند؟

«مسعود میرکاظمی» رییس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم گیری برای ادامه دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: هنوز به این مرحله نرسیده ایم. فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمد‌ها و منابع و حقوق‌ها و … مشخص شود. بحث یارانه‌ها در تبصره ۱۴ مورد بررسی قرار میگیرد و هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

وی در ادامه گفت: ولی احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که احتمال دارد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کالابرگ منتفی شود و یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد شود گفت: بر روی سامانه باید کار شود و سامانه آمادگی پیدا کند و به شکل نمونه در یک استان و یا شهری اجرایی شود، اگر موفقیت آمیز باشد و مردم استقبال کنند حتما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد.

در برنامه فعلی دولت استفاده از روش‌های شبه‌نقد اکنون مطرح نیست، اما بر اساس برنامه اجرایی سال آینده، مسوولیت پیاده‌سازی این طرح بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

با وجود الزام دولت به اجرای طرح کالابرگ، اما همچنان اجرای این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و زمان مشخصی برای اجرای آن از سوی مقامات اعلام نمی‌شود.

آن‌طور که دیروز وزیر اقتصاد در نشست خبری درباره حذف ارز ترجیحی و موضوع کالابرگ الکترونیک و پرداخت شبه‌نقد اعلام کرده، در برنامه فعلی دولت استفاده از روش‌های شبه‌نقد اکنون مطرح نیست، اما بر اساس برنامه اجرایی سال آینده، مسوولیت پیاده‌سازی این طرح بر عهده همکاران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است

به گفته او، مقرر بود در شهریورماه تصمیم‌ نهایی برای فراگیری این طرح انجام شود اما بخشی از این تاخیر به دلیل تردیدی بود که دو تا سه ماه در این وزارتخانه برای انتخاب وزیر رفاه وجود داشت که موجب کاهش سرعت پیشرفت این پروژه شد. اما امیدواریم با همت جدیدی که همکاران در وزارت تعاون دارند، این طرح زودتر به نتیجه برسد.

خاندوزی عنوان کرده، زیرساخت‌ها فراهم شده است و مساله این بود که زیرساخت‌ها در چند درصد شهرها و روستاهای کشور برای مردم قابل‌دسترس است که وزارت تعاون در حال تکمیل کردن آن است که مردم در شروع طرح بتوانند کامل از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد پدیده صف نباشیم.

بنا به این گزارش، اجرای طرح کالابرگ و زمان دقیق آن در حالی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که هم‌اکنون حدود ۶ ماه از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جراحی اقتصادی دولت می‌گذرد و قرار بود دو ماه یارانه نقدی به حساب‌ها واریز و پس از آن، طرح کالابرگ اجرایی شود. این در شرایطی است که تاکنون دولت ۶ واریزی بابت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب خانوار داشته است.

در این میان، در این مدت یک‌بار اعلام شد که طرح کالابرگ الکترونیکی در شهریورماه اجرایی می‌شود، اما سپس اجرای طرح به مهرماه موکول شد. با این وجود، حالا هم زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که دولت پولی برای اجرای طرح کالابرگ ندارد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در اظهارنظری عنوان کرده که علت وقفه در انجام این طرح، نبود منابع مالی است، نه زیرساخت.

وی با اشاره به این‌که نمی‌توان خیلی از انتظارات را برآورده کرد، گفته، هزینه جاری دولت اعم از حقوق و یارانه‌ها افزایش پیدا کرده است. هم‌اکنون درآمد دولت پاسخگوی هزینه‌ها نیست. مگر اینکه منابع دیگری برای افزایش درآمد مد نظر دولت باشد.

قادری با تاکید بر اینکه اجرای قانون کالابرگ الکترونیک بر مبنای مابه‌التفاوت نرخ چهار دسته کالای یارانه‌ای با شهریور ۱۴۰۰ است، به تجارت‌نیوز تصریح کرده، الان دولت در موقعیتی قرار ندارد که بتواند منابع کالابرگ را با منابع پیش‌بینی شده در بودجه تامین کند.

اما طبق توضیحات محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده است بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالاهای اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.

جاماندگان یارانه پس از ثبت درخواست، اگر مشمول دریافت یارانه باشند، یارانه آبان‌ماه را دریافت می‌کنند.

جاماندگان یارانه می‌توانند اطلاعات خانوار خود را در آدرس‌های معرفی شده زیر ثبت‌ کنند.

مرتضوی درباره افزایش حقوق نیز گفت: آنها که تابع حقوق قانون مقررات کار هستند ۲۷ درصد افزایش می‌یابد بدین معنا که تقربیا یک توازن و تعادل بین حقوق کارگران و کارمندان و سایر کارکنان دولت به‌وجود آمده است بلکه نوعی تبعیض مثبت به نفع کارگران شکل گرفته است که این موضوع تاکنون بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: در همه ادوار تاریخ، همواره حقوق کارگران کمتر از حقوق کارمندان دولت بود، اما ظرف ۲ سال اخیر با تمهیداتی که دولت سیزدهم به کار گرفت این توازن ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز اول تا سوم فروردین مهمان مردم چهارمحال و بختیاری بود. سیدصولت مرتضوی در این سفر سه روزه از مراکز درمانی این استان دیدن و از بیماران عیادت کرد. بازدید از طرح‌های ورزشی، بازدید از طرح‌های تولیدی و شرکت در آیین کلنگ زنی چند طرح دانش بنیان، بازدید از سد غدیر باباحیدر و شرکت در شورای اداری جونقان از جمله برنامه‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به این استان بود.

یارانه‌ی فروردین ماه همراه با افزایش مستمری خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی ساعت روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به حساب سرپرست‌های خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

واریز اولین مرحله یارانه رمضان 1402 | 530 هزار تومان اول فروردین در حساب سرپرستان خانوارها

زمانی که یارانه‌ی نقدی از مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان تغییر یافت دولت مقرر کرده بود که این مبلغ یارانه تا دو ماه واریز شده و بعد از آن بجای یارانه نقدی، کالابرگ الکترونیکی توزیع خواهد شد که فعلا وضعیت این موضوع مشخص نیست و تا آماده شدن کالابرگ الکترونیکی پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه خواهد داشت.

سیدصولت مرتضوی با تبریک فرا رسیدن سال نو و ماه پرفضیلت رمضان، ضمن تشریح نقش پررنگ این وزارتخانه در گسترش عدالت اجتماعی، به تنظیم شش لایحه و ارائه به دولت با محوریت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: پوشش گسترده بیمه همگانی و رفع ناترازی بیمه‌های تأمین اجتماعی از مهم‌ترین محورهای این لوایح است.

مرتضوی با بیان اینکه ضریب پشتیبانی بیمه‌ای ما در شرایط فعلی قابل قبول نیست، افزود: برنامه اساسی دولت در سال ۱۴۰۲، پوشش بیمه‌ای یک میلیون نفر ذیل سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گسترش درمان رایگان برای افراد تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیز در سال گذشته توسعه یافته است.

وی با تأکید بر این‌که سیاست ما در حوزه توانخواهان و معلولین نیز همسو با اهداف عدالت بخش دولت مردمی دنبال می‌شود، اظهار داشت: سیاست ما پوشش حداکثری است و سال گذشته مراکز نگهداری بخش خصوصی ۵۰ درصد افزایش یافت

مرتضوی به افزایش ۵۰ درصدی مستمری خانواده‌های دارای معلول اشاره کرد و گفت: در بودجه ۱۴۰۲ نیز مصوبات خوبی برای حوزه معلولین با حمایت دولت و همراهی مجلس دیده شده است.

وزیر کار افزود: با حمایت دولت بدهی سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان ابربدهکار بانکی تسویه شد و برنامه‌ریزی برای رفع ناترازی کل صندوق‌ها نیز دنبال می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را عمل به قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در سرتاسر کشور به این سامانه متصل شده‌اند تا خانوارهایی که مایل‌اند، یک ماه زودتر از اعتبار یارانه خود برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند.

وی افزود: دولت برنامه‌ای برای قطع یارانه نقدی ندارد و اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اختیاری است.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: دولت باید برای توزیع کالابرگ الکترونیکی زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، چرا که این کار نقدینگی و قیمت‌ها را کنترل می‌کند.

محسن پیرهادی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم همواره به دنبال آن بوده تا پیشنهادات لازم را به دولت به ویژه برای رفع مشکلات اقتصادی کشور دهد، اظهار داشت: پیشنهادات ما در جلسات مشترک میان مجلس و دولت ارائه شده است. معمولاً در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم رئیس مجلس شورای اسلامی و هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس حضور دارند و پیشنهادات لازم را می‌دهند.

وی بیان کرد: حتی درباره حذف ارز ترجیحی و پیشنهاد اعطای کالابرگ الکترونیکی جهت حمایت معیشتی از مردم هم مجلس شورای اسلامی پیشنهادات خود را به طور مشخص به دولت ارائه داد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است در برخی از موضوعات سلیقه اجرایی دولت با پیشنهادات مجلس متفاوت باشد، اما در بسیاری از موضوعات و مباحث از جمله درباره گرانی‌ها و کنترل و تنظیم بازار مصرف ما هشدارهایی را به دولت دادیم.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی متذکر شد: بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما پیشنهاداتی را به دولت ارائه دادیم که این پیشنهادات توسط دولت اجرایی نشده است و امیدواریم که در ادامه با همفکری میان دولت و مجلس کارها مؤثرتر و سریع‌تر انجام شود.

پیرهادی اظهار داشت: ما درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین آن و ضرورت ارائه بسته‌های معیشتی و حمایتی به مردم و اعطای کالابرگ الکترونیکی هم مصوباتی داشتیم و در جلسات مشترک با دولت هم این موضوعات را مطرح کردیم، اما دولت بیشتر به سمت توزیع پول و حمایت نقدی از مردم پیش می‌رود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه البته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ این مجوز به دولت داده شده است که در کنار اعطای یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه کالابرگ الکترونیکی هم دهد، اظهار داشت: دولت باید برای تهیه و توزیع کالابرگ زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد خود دولتمردان هم قبول دارند که توزیع بسته‌های معیشتی و اعطای کالابرگ الکترونیکی، نقدینگی و بازار و قیمت‌ها را کنترل می‌کند، اما شاید چون هنوز زیرساخت‌های تأمین کالا به طور کامل فراهم نشده است، دولت بیشتر به سمت توزیع یارانه نقدی می‌رود. باید موضوع اعطای کالابرگ الکترونیکی هم از سوی دولت مورد توجه باشد.

اخباراقتصاد
پربازدیدیارانه معیشتی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی