پیش بینی قیمت دلار 11 فروردین/ دلار سر از کانال 55 هزار تومان در می آورد؟!

به گزارش ساناپرس؛ دلار در بازار آزاد مانند روز قبل ، با افزایش و کاهش قیمتی روبرو نشدند، بطوری که دلار در بازار آزاد که روز قبل تا ۴۰,۲۰۰ چهارشنبه نهم فروردین نیز با همان قیمت معامله شد.
امروز چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران قیمت هر اسکناس دلار ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت حواله دلار ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان کشف شد.

دلار هرات امروز با قیمت ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. قیمت دلار سلیمانیه به ۵۳ هزار و ۲۹۰ تومان رسید. امروز دلار هرات با اختلاف اندکی از تهران، پرچمدار بیشترین قیمت در بازارهای همسایه است.
میثم رادپور تحلیلگر اقتصادی، با اشاره به اثر تحریم‌ها بر تورم و اقتصاد کشور گفت: «طی یک دهه گذشته اتفاقات جدیدی در نظام پولی بین‌المللی رخ داده است. این موضوع باعث شده اثر تحریم‌ها به شکل دیگری بر اقتصاد ایران بروز پیدا کند.»

وی افزود: «تحریم‌ها علیه ایران در سایه اتفاقاتی که در نظام پولی بین‌المللی رخ داد اهرم شده و آثار خیلی شدیدی به دنبال داشته است. هرچند این تغییرات بنیادی در دنیا رخ داده و فقط مربوط به کشور ما نیست.»

رادپور با اشاره به جریمه‌های سنگین و بی‌سابقه نهاد نظارت بر دارایی‌های خارجی آمریکا گفت: «در همین راستا برخی بانک‌ها که با ایران هم رابطه داشتند، جریمه‌های سنگینی شدند و اثرگذاری تحریم‌ها در کشور به شدت تغییر کرد.»

این تحلیلگر اقتصادی به تفاوت اقتصاد کشور قبل و بعد از تحولات نظام بانکداری جهانی اشاره کرد و گفت: «در دوره یاد شده، تولید در کشور کاهش پیدا کرده است. همچنین در بیش از یک دهه گذشته رشد تولید ناخالص داخلی کشورمان منفی بوده است.»

وی افزود: «طی مدت یاد شده پایه سرمایه کشورآب رفته است. کشورما خلق ارزش کمتری می‌کند و در مقابل بحران‌ها دست خالی‌تر است. عدم توانایی مدیریت قیمت دلار توسط بانک مرکزی از تبعات تاثیر تحریم‌هاست.»

رادپور با اشاره به اینکه در حال حاضر منابع گذشته در اختیار بانک مرکزی نیست یادآور شد: «درآمد ناشی از فروش نفت نیز به شدت کاهش پیدا کرده و تراز تجاری کشور رشد نکرده و منفی است.»

وی در پاسخ به اینکه دولت برای کنترل قیمت دلار چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، گفت: «دولت کاری نمی‌تواند انجام دهد. در هر مقطع یکسری اقدامات نظیر فروش طلا برای مدیریت بازار ارز توسط دولت انجام شد. اما بازار طلا قابل مقایسه با بازار ارز نیست.»

وی افزود: «هر دوره ۶۰ تا ۱۰۰ تن طلا توسط دولت فروخته شده است، در مقابل هیچ تغییری نیز رخ نداده است و کمکی به مدیریت بازار ارز نکرده است.»

اخباراقتصاد
پربازدیددلار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی