تا چه زمان بعد از فروش خودرو، پلاک به اسم شخص فعال است؟

تا چه زمان بعد از فروش خودرو، پلاک به اسم شخص فعال است؟

خرید و فروش خودرو نیازمند طی کردن مراحل مختلفی است که تغییر پلاک یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. در واقع خریدار و فروشنده بعد از توافق بر سر قیمت باید برای بررسی سلامت خودرو اقدام کنند. سپس مواردی همچون بیمه را بررسی کرده و بعد سند را انتقال دهند. یکی از مواردی که در این بین توجه به آن اهمیت زیادی دارد، تغییر پلاک خودروست.

مدت زمان فعال ماندن پلاک خودرو بعد از فروش

مدت زمان فعال ماندن پلاک خودرو بعد از فروش

این روزها کار خرید و فروش خودروی دست دوم از طریق روش‌های گوناگون از جمله معامله در سایت‌های معتبری همچون khodro45.com قابل انجام است. اما فارغ از روش معامله خودرو، تعویض پلاک از مباحث مهم بعد از معامله محسوب می‌شود که نیاز به بررسی چند نکته مهم دارد. بسیاری از افراد با این پرسش مواجه هستند که بعد از خرید و فروش خودرو، پلاک آن تا چه مدت به اسم شخص فعال است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بر اساس اظهارات سرهنگ محمدی به عنوان رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور فراجا، زمانی که فروشندگان برای تعویض پلاک بعد از معامله خودرو به مراکز مختلف مراجعه می‌کنند، از همان زمان اقدام برای تعویض پلاک، باعث غیرفعال شدن آن به نام خود خواهند شد.

البته ناگفته نماند که لاشه پلاک تا حدود یک سال پس از تعویض پلاک در انبار این مجموعه‌ها باقی می‌ماند. اما کسانی که اتومبیل خود را به صورت وکالتی می‌فروشند، همچنان شاهد فعال ماندن پلاک به اسم فروشنده خواهند بود.

اگرچه این روش اصلاً تضمین شده نیست و بارها از سوی پلیس راهور اعلام شده است که از انجام چنین معاملاتی خودداری کنید. نکته جالب اینجاست که دو طرف معامله می‌توانند در فروش وکالتی متضرر شوند. زیرا اگر تخلفی از سوی خریدار ثبت شود، به نام فروشنده‌ای که همچنان پلاک به نام اوست، ثبت خواهد شد.

مراحل تغییر پلاک خودرو بعد از فروش

مراحل تغییر پلاک خودرو بعد از فروش

فرقی نمی‌کند که خودروی خود را از سایت فروش خودرو مانند khodro45.com خریده‌اید، یا کار معامله آن را به صورت حضوری انجام داده‌اید، زیرا در نهایت باید پلاک خودرو را تعویض کرده تا بتوانید بدون مشکل با آن تردد کنید. در ادامه به معرفی مراحل تعویض پلاک خودرو می‌پردازیم.

  1. اولین کار برای تعویض پلاک، پرداخت مالیات‌های مربوط به خودروست.
  2. در قدم بعدی باید به سایت مرجع تعویض پلاک مراجعه کرده و نوبت حضور خود را در مراکز مربوطه به صورت آنلاین دریافت کنید. در این مرحله برای شما برگه نوبت صادر می‌شود.
  3. پس از رسیدن روز موعود باید به بخش بازدید از خودرو در محل تعویض پلاک بروید و بعد از آن به بخش فک پلاک مراجعه کنید.
  4. در ادامه بعد از ورود به ساختمان اداری باید مدارک خود را به کارشناس حقوقی مورد نظر تحویل دهید و بین 1 دقیقه تا 1 ساعت منتظر بمانید تا نوبت شما فرا برسد.
  5. بعد از پایان زمان انتظار باید وجه مورد نظر برای تعویض پلاک را پرداخت و رسید آن را دریافت کنید.
  6. در نهایت بعد از تحویل دادن پلاک قبلی و دریافت پلاک جدید به قسمت نصب برای تغییر پلاک مراجعه کنید.

نکته: این روند کلی تغییر پلاک است که البته ممکن است در شهرهای مختلف کمی متفاوت باشد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو

 

پلاک خودرو در واقع همان شناسنامه خودروست که از کنار هم قرار گرفتن چند عدد و یک حرف روی یک صفحه فلزی ایجاد می‌شود. هنگام خرید و فروش خودرو دست دوم از سایت khodro45.com و به منظور تعویض پلاک آن باید مدارک مختلفی را با خود به همراه داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از این اسناد می‌پردازیم.

  • وکالت فروشنده یا حضور مستقیم آن در محل تعویض پلاک (یا حضور نماینده قانونی وی)
  • سند برگ سبز خودرو
  • سند بیمه خودرو
  • مدارک شناسایی فروشنده و خریدار
  • اصل سند خودرو
  • ارائه برگه عدم خلافی
  • ارائه کارت معاینه فنی
  • ارائه کارت خودرو
  • ارائه فیش پرداخت هزینه پلاک

هزینه تعویض پلاک

هزینه تعویض پلاک خودرو در هر سال به‌روز می‌شود. شما باید قبل از تعویض پلاک و در زمان گرفتن نوبت، مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنید که این مبلغ بسته به مدل ماشین متفاوت است. در واقع این هزینه برای خودروهای تولید داخل معادل یک درصد مبلغ خودرو و برای خودروهای وارداتی 2 درصد از کل ارزش خودرو خواهد بود. اما هزینه کلی تعویض پلاک هم بسته به قیمت خودرو متفاوت است.

در حالت کلی این هزینه برای دو گروه یعنی خودروهای کمتر و بالاتر از 200 میلیون تومان قیمت متغیر است. برای مثال اگر اتومبیل مورد نظر شما قیمتی پایین‌تر از مبلغ مورد نظر داشته باشد، باید حدود 200 هزار تومان برای تعویض پلاک پرداخت کنید.

اما در صورتی که قیمت خودرو بیش از این باشد، مبلغ پرداختی 300 هزار تومان است که با جمع شدن با سایر هزینه‌های متغیر چیزی حدود 370 هزار تومان خواهد بود.

یقیناً این مبلغ در سال پیش رو بیشتر هم خواهد شد. با توجه به توضیحات ارائه شده اگر در پایتخت زندگی می‌کنید، می‌توانید برای انجام کار تعویض پلاک خودروی خود به یکی از 8 مرکز تعیین شده در این شهر از جمله مرکز میثم، مرکز اتحاد، مرکز خاوران، مرکز چیتگر و مرکز الغدیر مراجعه کنید.

خودروکسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی