بازگشت خندوانه به آنتن/ کامران نجف‌زاده و فرزاد حسنی به شبکه نسیم می‌آیند

به گزارش ساناپرس، مدیر شبکه نسیم از بازگشت برندهای قدیمی خندوانه و دورهمی به آنتن این شبکه در سال جدید خبر داد. بِرندسازی موضوع مهمی است که صداوسیما باید جدّی بگیرد، البته کنار آن امروز از هرچیزی مهم‌تر مخاطبان تلویزیون به سرگرمی نیاز دارند، نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند و مورد رقابتِ جدّی وی‌اودی‌ها با تلویزیون هم هست.

برندهایی مثل خندوانه و دورهمی که این روزها غایب‌اند یا خیلی از برندهای سرگرم‌کننده دیگر تلویزیون باید با ایجاد تنوع، برنامه‌ریزی و نگاهِ علمی مناسب و اختصاص نقشه راه و دورنمایی مشخص، قسمت‌ها و فصل‌های جدید را برای آن‌ها طراحی کرد.

شبکه نسیم رسالت اصلی‌اش سرگرمی است که برخی اوقات وابسته برخی از برندها بوده و حالا با حضورِ مدیر جدید، برندهای جدیدی به تلویزیون آمده‌اند که یکی از مشکلات جدّی تلویزیون را تا حد زیادی برطرف می‌کند. به عبارت بهتر می‌تواند خودش درسی باشد که در کنار توجه به برندهای قدیمی، تقویت آنتن با حضور افراد و افکار و اندیشه‌های تازه و خلاق در دستور کار قرار بگیرد.

نباید از این نکته هم غافل شویم که این شبکه در جذب مخاطب انتظارات را بالا برده و مردم منتظر برنامه‌های جدیدند.

به نظر می‌رسد شبکه نسیم به دلیل مأموریت طنز و سرگرمی که دارد در این روزهای پرفشار و پراسترس مردم را به سمت تلویزیون جذب کند و البته هرچه زودتر از این حالت انتظار خارج شود و فارغ از چند برنامه پرمخاطب خود، روی برنامه‌ها و طرح‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند.

مشروح گفت‌وگو با محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم را در ادامه ببینید:

* بگذارید با مخاطرات و الزامات سرگرم‌سازی در تلویزیون، گفت‌وگو را آغاز کنیم. نظر شما در این باره چیست؟

سرگرمی در این شرایط ایران یک مسئله است که بسیار ضرورت دارد و باعث می‌شود توجه مخاطب به مفاهیم و نکات و مسائل جلب شود. دنیا هم به همین نتیجه رسیده‌اند که در مهندسی پیام، قالبِ سرگرمی جواب می‌دهد. لذا بازی‌هایی را با بن‌مایه‌های سرگرمی، جایگزین انواع روش‌های آموزش کرده‌اند.

کشورهایی که پیشرفته‌اند این موضوع را رسماً وارد آموزش‌شان کرده‌اند. مدارسی بنابر بازی آموزش می‌دهند و سبک‌های آموزشی حالتِ سرگرمی به خودشان گرفته و در دنیا رایج‌تر است. در رسانه بحث مدیریت پیام، مضامین و مفاهیم در پوشش سرگرمی و برنامه‌های تفریحی روز به روز جایش را بیشتر باز می‌کند.

در تمام حوزه‌های فرهنگساز و اطلاع‌رسانی، این جنس برنامه‌های رسانه‌ای پیشتاز می‌شود. جنس نرم‌خبرها این قالب را پیدا کردند. لذا به‌طور کل، بحث آگاهی‌بخشی و ارتقای سطح اطلاعات و دانش و آموزشِ مخاطب از طریق سرگرمی ضرورت جدّی پیدا کرده است. این مسئله‌ای که ما در کشور با آن روبروییم که مردم نیاز به سرگرمی و تفریح در شرایطی که فشارهای مختلف زیادی وجود دارد، لازم‌تر است. یک بخش دیگر ضرورت وجود و توجه به سرگرمی، مدل‌ها و الگوهای رسانه‌ای سرگرمی است که طرازِ مبانی دینی و اندیشه‌ای و ارزشی ما باشد.

نهایت سرگرمی در دنیا قالب‌های جذابیتی دارد که برخی از آنها نه تنها با مبانی فکری و اندیشه‌ای ما همسو نیست بلکه مغایرت هم دارد. لهو و لعبِ بی‌هدف و تخدیرکننده مخاطب و دور کردن از واقعیت‌های روز و به گونه‌ای پرت کردن حواسِ مخاطب از اتفاقات روز؛ آنها عمدتاً سعی می‌کنند مخاطب را سرگرمِ این بازی‌های رسانه‌ای کنند که در غرب رایج است.

ما در کشور دنبالِ این هدفیم که در تمام قالب‌های رسانه‌ای‌مان مهندسی محتوا داشته باشیم. مجالی که در ارتقای سطح فرهنگ عمومی تأثیرگذار باشد و آگاهی‌ها را بالا ببرد. نه اینکه مخاطب را فریب بدهیم و سر او را به هر قیمتی، گرم کنیم که متوجه پیرامون خودش نباشد.

اتفاقاً نقد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در قالب طنز داشته باشیم تا مخاطب مطالباتش را هم در این قالب، ببیند. البته به صورت شیرین اطلاعات سازنده را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. نه به سبکِ مدل‌های رایج غربی که اوجِ لهو و لعب را به رخ می‌کشند ما در اینجا به دنبال سرگرمی هدفمندیم. سرگرمی که به شعور مخاطب احترام گذاشته شود و سطح دانش و فرهنگ را بالا ببرد. توجهش را به برخی از موضوعات بالاتر ببرد و بیشتر جلب کند؛ راهکار بدهد تا تعامل اتفاق بیفتد.

عمدتاً در حوزه برنامه‌سازی به الگوهای رایج و موفق دنیا توجه می‌کنند که الان به هر حال درگیرِ این چالشیم. ضمنِ توجه به الگوهای رایجِ دنیا، دنبال سرگرمی طراز انقلابیم. ما یک نظام و جامعه‌ای داریم که مبناهای فرهنگی و اندیشه‌ای ایدئولوژیک دارد؛ فعالیت‌های رسانه‌ای مترصد این است در راستای هدف مبتنی بر فرهنگ جامعه، اتفاق بیفتد.

* سرگرمی طراز انقلاب چیست؟

من فکر می‌کنم نباید وقتِ بیننده را بیهوده تلف کنیم و باید با غنایِ‌محتوایی، برای مخاطب‌مان ارزش قائل شویم. اگر فعالیت رسانه‌ای می‌کنیم در همه حوزه‌ها هدفمند باشد و تأثیرگذار عمل کنیم. در حوزه ساخت کارهای سرگرم‌کننده و مفرح، به مراتب مسیر سخت‌تری را پیش‌رو داریم. حتماً در قالب طنز یا بایستی یک انتقال آگاهی و اطلاع‌رسانی داشته باشیم؛ این اتفاق با فضای شیرین و سرگرم‌کننده محقق شود بیشتر جلب توجه خواهد کرد.

فضای سرگرم‌کننده می‌تواند در بحبوحه فشارهای معاندین، حفظ امید و نشاط را در جامعه ایجاد کند. مثلاً خودباوری فردی را بالاتر می‌برد و با درست پیش رفتن در این حوزه به یک خودباوری اجتماعی خواهیم رسید. ضمن اینکه معضلات را می‌بیند برای آنها راهکار پیدا می‌کند. به جای از هم‌گسیختگی اجتماعی یک انسجامی شکل می‌گیرد.

خیلی از مشکلات با توجه به کارکردهای رسانه‌ای، حل‌شدنی است. یکی از راهکارهای دشمنان در کشورهایی که مورد هدف‌شان است ایجاد یأس و ناامیدی است. راهکار رسانه‌ای طراز انقلاب و رسانه‌ای که می‌خواهد فعالیت سرگرم‌کننده داشته باشد در وهله اول ایجاد امید، حال خوب، نشاط و سرگرمی است. همه این اتفاقات با پیرنگِ مفاهیم و مضامینی که مدنظر است باید به مخاطب انتقال پیدا کند.

* نکته‌ای که این روزها بیشتر درباره‌اش بحث می‌شود، موضوع توجه به ایده‌پردازی و خلاقیت است…

این نکته بسیار اهمیت دارد و اصلاً فاصله گرفتن از کپی‌کردن، اولویت ما در شبکه نسیم است. خیلی از ایده‌ها را می‌شنوم که از خودمان است و قابلِ طراحی و ساخت است. طنزهای حلال و سرگرمی‌های سالمی که می‌توانند جذاب باشند. اینکه از کپی کردن بتوانیم فاصله بگیریم یکی از اولویت‌های خودِ من است.

ضمن اینکه کارهای موفق جهان که فرمی جذاب دارند را بومی‌سازی می‌کنیم؛ به هر حال ما یک گام در این حوزه از دنیا عقبیم. ضمن اینکه به جهت مأموریتی که داریم این حوزه باید متناسب با محتوا و اهداف ما همراه باشد، طبیعتاً الگوبرداری ما را دچار مشکلات و با تغییراتی مواجه خواهد کرد. طبیعتاً این فرم‌های جدید نیازمند نگاه‌های فرهنگی و دینی و انقلابی است که درخواست کردیم فرم‌های جذاب و جدیدی طراحی شود و براساس آنها برنامه‌سازی اتفاق بیفتد.

* تلویزیون یک سال سخت را پشت سرگذاشت؛ این سال در شبکه نسیم چگونه گذشت؟

به هر حال در عصر حاضر با پیشرفت رسانه‌های برودبند و برودکست، کار تلویزیون سخت شده و دیگر در حالت انحصاری نیست. یعنی در واقع امکان توزیع محصولات رسانه‌ای از مجاری دیگر مهیاست و به این خاطر فعالیت در این حوزه سخت شده است.

هرچه مسیر پیش می‌رود تلویزیون بایستی با توجه به کیفیت و تنوع و از همه مهم‌تر خلاقیت و نوآوری بتواند در حوزه سرگرمی و تفریح قدم‌هایش را بلند و مثمرثمر بردارد. چرا که در این حوزه برنامه‌ریزی شده و فضای‌مجازی و رسانه‌های دیگر با قدرت در میدان‌اند.

* یکی از اتفاقات جالب در سال 1401، روی آنتن آمدنِ برخی از برندهای جدید از جمله «خانه جلال» بود. حتی برندهای قدیمی فراموش نشدند و در اسفندماه شاهد بازگشت «دورهمی» و «خندوانه» در قالب میان برنامه بودیم. نظرتان درباره برندهای جدید چیست و آیا فصل‌های جدید «خندوانه» و «دورهمی» را در سال 1402 خواهیم داشت یا خیر؟

رامبد جوان و مهران مدیری با دو برنامه پرمخاطب «خندوانه» و «دورهمی» جزو سرمایه‌های سازمان‌ و محبوبِ مردم‌اند. این‌ها اصلاً نکاتی نیست که سلیقه‌ای به آن نگاه شود. اما چگونگی استفاده از ظرفیت این برندها و استفاده از عوامل دیگری که بتواند این برنامه‌ها را سرپا نگه دارد هم‌اکنون برنامه‌ریزی آن اتفاق می‌افتد که ان‌شاءالله نتایج آن را روی آنتن داشته باشیم.

خوشبختانه برندهای جدیدی به تلویزیون اضافه شدند که آرام آرام به بلوغی رسیده که فکر می‌کنم با توجه به اتفاقاتی که در کشور افتاد و برخی از تنش‌هایی که بین برخی از برنامه‌سازان و هنرمندان به وجود آمد، برنامه‌هایی طراحی شد و برخی هم از ایام نوروز به شبکه نسیم اضافه شدند، خروجی‌هایی را شاهدیم که بعد از تلاش چند ماهه، به بلوغ رسیده‌اند.

* شنیدیم که فرزاد حسنی و کامران نجف‌زاده جزو مجریانی‌اند که به شبکه نسیم اضافه می‌شوند؛ صحت دارد؟

افراد مختلفی را حتماً اضافه خواهیم کرد ؛ برخی از افرادی که قبلاً بودند از آنها استفاده جدیدتری خواهد شد. کامران نجف‌زاده و فرزاد حسنی در یک برنامه خوب حضور پیدا می‌کنند.

* به سیت‌کام سازی و سریال‌های 90 شبی ورود می‌کنید؟

درسال 1402 خواهیم داشت.

منبع: تسنیم

اخباربازیگران و هنرمندان
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی