چطور وام ۶۰۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن بگیریم؟

به گزارش ساناپرس؛ ایسنا نوشت: در حال حاضر وام ۶۰۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن به مالکان خانه‌های اطراف حرم‌های مطهر چهار شهر تهران، مشهد، قم و شیراز پرداخت می‌شود و سقف این وام در بافتهای فرسوده دیگر شهرها ۴۵۰ میلیون تومان است که متقاضیان دریافت وام باید به سامانه facility.udrc.ir مراجعه کنند. برای دریافت این وام نیازی به سپرده گذاری نیست.

سقف وام نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی واقع در بافتهای فرسوده شهری ۴۵۰ میلیون تومان است. در چهار شهر تهران، مشهد، قم و شیراز و در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع) و حرم شاهچراغ (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی پرداخت می‌شود.

درخصوص نرخ سود این تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومان از وام در تمامی شهرها بدون سود بانکی است. مابقی ۱۸ درصد خواهد بود. لذا نرخ سود در تهران حدود ۱۲ درصد، در کلانشهرها ۱۱ درصد و در سایر شهرها حدود ۱۰ درصد است. برای دریافت این تسهیلات نیازی به سپرده گذاری نیست.

افرادی که ملک‌شان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی facility.udrc.ir نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند.

بعد از ثبت کدپستی یا کد جام (ثبت شده در سند تک برگ) در سامانه به صورت خودکار به آنان اعلام می‌شود که ملک‌شان در محدوده (بافت فرسوده- تاریخی یا سکونتگاه غیر رسمی) قرار دارد یا خیر.

آیا به خانه‌های قولنامه‌ای سند می‌دهند؟

در حال حاضر مالکان خانه‌های قولنامه‌ای واقع در سکونتگاههای غیررسمی و حاشیه شهرها می‌توانند سند دریافت کنند؛ زیرا ارایه خدمات شهری به این واحدها مستلزم دریافت سند است. پس از این که محرز شد ملک در بافت فرسوده مصوب واقع شده به صورت برخط اطلاعات جهت تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات نوسازی برای بانک مسکن ارسال می‌شود. افرادی که می‌خواهند با استفاده بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری در رابطه با دریافت سند خود در مناطق حاشیه‌نشینی اقدام کنند. با مراجعه به سامانه ثبت نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران و ثبت اطلاعات خود، کد رهگیری دریافت می‌کنند.

اطلاعات دریافتی از متقاضیان سند در مناطق حاشیه‌نشینی مصوب برای اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها جهت بررسی و تطبیق اسناد ارسال می شود، چنانچه مدارک مورد تایید آنان قرار گرفت مدارک جهت تشکیل پرونده و صدور سند به ادارات ثبت و اسناد استان‌ها ارسال می‌شود.

چنانچه ملک جهت دریافت تسهیلات و یا سند از طریق سامانه مورد تایید قرار نگرفت متقاضیان می‌توانند به اداره‌های راه و شهرسازی استان‌ها مراجعه کند یا طی ارسال پیام به شماره سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ مشکل خود را با کارشناسان شرکت بازآفرینی شهری ایران مطرح کنند.

بر اساس بسته تشویقی که آبان ماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد امکان ساخت تا دو طبقه بیشتر نسبت به تراکم مجاز، ارایه حداقل ۵۰ درصد تخفیف در صدور پروانه و امکان تهاتر زمین با اراضی دولتی از جمله امتیازاتی است که دولت در اختیار مالکان واحدهای مسکونی واقع در بافتهای ناکارآمد قرار می‌دهد.

همچنین طبق قانون حمایت از احیا، نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده، شهرداری‌ها موظفند حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تواکم ساخت تخفیف بدهند که این رقم تا ۱۰۰ درصد هم می‌توانند باشد. در حال حاضر شهرداریهای کشور همکاری خوبی در بافتهای فرسوده دارند و به طور متوسط بالای ۸۵ درصد تخفیف می‌دهند.

اخباراقتصاد
پربازدیدوام
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی