دام جنسی این استاد تغییر چهره!+عکس

به گزارش ساناپرس، دانشمندان کشف کرده‌اند که چگونه نوعی گل آفریقایی برای جذب مگس‌های نر، مگس‌های ماده دروغینی را روی سطح گلبرگ‌های خود می‌سازد.

دام جنسی این استاد تغییر چهره!+عکس

توانایی نوعی گل برای تقلید از ویژگی‌های جنسی جذاب گرده‌افشان‌ها به‌منظور جذب آن‌ها به سوی شهد خود مدت‌ها است دانشمندان را مجذوب خود کرده است.

گل‌ها نمی‌توانند عینک و کلاه‌گیس بخرند تا تغییر قیافه بدهند، بنابراین، اینکه چگونه آن‌ها با استفاده از تنها جعبه‌ابزاری که در اختیار دارند یعنی دی‌ان‌ای، چنین فریبکاری‌های قانع‌کننده‌ای را انجام می‌دهند، گیج‌کننده است.

درزمینه‌ی تقلید از حشرات، ارکیده‌ها مشهورترین گل‌ها هستند و می‌توانند برای حشره بی‌اطلاعی که از گلبرگ‌های آن‌ها بازدید می‌کند، ظاهر و بوی مقاومت‌ناپذیری داشته باشند و با این کار حشره پر از گرده ارکیده می‌شود و به ناچار آن را به گل‌های دیگر منتقل می‌کند.

به‌گزارش ساینس آلرت، ارکیده‌ها ویژگی مذکور را مدت‌ها پیش تکامل داده‌اند و این رویکرد چنان موفقیتی داشته است که تمام دیگر اعضای فاقد این ویژگی، از مدت‌ها پیش از بین رفته‌اند. به همین دلیل، دانشمندان گل مینای گورتریا دیفیوسا (Gorteria diffusa) آفریقای جنوبی را بررسی کردند؛ گیاهی که تقلید جنسی آن اخیرا در تاریخ تکاملی ظاهر شده است و تمام اعضای این گونه این ویژگی را ندارند.

گلبرگ‌های گل گورتریا دیفیوسا از زرد کم‌رنگ تا نارنجی رنگ متغیر است و برخی از آن‌ها دارای خال‌هایی هستند که دایره‌ای را در اطراف مرکز گل تشکیل می‌دهند. ظاهر این گل‌ها بسیار متنوع است و در برخی از آن‌ها خال‌ها به برجستگی‌های سبز و سیاهی تبدیل شده است که به‌نظر یک مگس، دقیقا شبیه جفت ماده است که به‌طور فریبنده‌ای روی گلبرگ‌ها منتظر است.

اخبارجامعه
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی