آقای رئیسی! لطفا ببینید نرخ تورم در ایران و جهان را

به گزارش ساناپرس، برترین‌ها: در حالی که روز گذشته بانک مرکزی نرخ تورم را در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ را معادل ۴۶.۵ درصد اعلام کرده است که اعلام وضعیت شاخص تورم در برخی کشورها در سال ۱۴۰۱ در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته.

آقای رئیسی! لطفا ببینید نرخ تورم در ایران و جهان را

بانک مرکزی ایران نرخ تورم را در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ را معادل ۴۶.۵ درصد اعلام کرد که در قیاس با نرخ اعلام‌شده تورم بهمن از همین منبع، ۲.۹ درصد افزایش یافته است، اما نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اسفند را که با ۹.۳ درصد افزایش به ۶۳.۹ درصد رسیده است، اعلام نکرده.

فهرست نرخ ‌تورم برخی از کشورها در ۱۲ ماه گذشته که در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است:

چین: 1%

عربستان: 3%

ژاپن: 3.3%

کره‌جنوبی: 4.8%

اندونزی: 5.4%

کانادا: 5.2%

برزیل: 5.6%

آمریکا: 6%

فرانسه: 6.3%

هند: 6.4%

آفریقای جنوبی: 7%

مکزیک: 7.6%

استرالیا: 7.8%

المان: 8.7%

انگلیس: 10.4 %

روسیه: 11%

ایران: ۴۶.۵%

ترکیه: 55%

آرژانتین: 102%

آقای رئیسی! لطفا ببینید نرخ تورم در ایران و جهان را

در گزارش جدید بانک مرکزی آمده است که نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵) در اسفند ۱۴۰۱، نشان می‌دهد «شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ به عدد ۷۹۴.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۶ درصد افزایش یافت».

بر این اساس و بنا به اعلام بانک مرکزی، تورم ماهانه در اسفند ۶.۶ درصد افزایش یافته است. این شاخص در بهمن نیز  ۴.۴ درصد از دی بیشتر شده بود که حاکی از روند پرشتاب افزایش نرخ تورم ماهانه است.

در گزارش بانک مرکزی همچنین آمده است که «نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۰ به ۴۶.۵ درصد رسیده است».

بانک مرکزی این شاخص را که «نرخ تورم سالانه» نیز نامیده می‌شود، بهمن ۱۴۰۱، معادل ۴۳.۶ درصد اعلام کرده بود. بر این مبنا، تورم سالانه در اسفند ۱۴۰۱ با ۲.۹ درصد افزایش در قیاس با بهمن،  به ۴۶.۵ درصد رسیده است.

سایت اقتصاد آنلاین گزارش داد از سوی دیگر، بانک مرکزی در حالیکه ماه گذشته در مورد شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه اعلام کرده بود که نرخ تورم «در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۵۴.۶ درصد افزایش داشته است»، در اسفند از اعلام نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خودداری کرد.

همزمان، سایت اقتصاد آنلاین گزارش داد که «با توجه به شاخص قیمت اعلام‌شده (یعنی ۷۹۴.۳) و مقایسه آن با شاخص قیمت‌ها در اسفند ۱۴۰۰ (یعنی ۴۸۴.۶)، تورم نقطه به نقطه اسفند ۱۴۰۱ برابر ۶۳.۹ درصد است».

بر پایه این گزارش، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ۶۳.۹ درصدی، بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه از زمان شروع به کار دولت سیزدهم است.

آقای رئیسی! لطفا ببینید نرخ تورم در ایران و جهان را

واکنش برخی کاربران در این رابطه را بخوانید:

* مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا: دوسال است آقای ‎رئیسی مکررا گفته تورم را کاهش داده اما گزارش امروز بانک مرکزی  می‌گوید واقعیت کاملا برعکس است. آیا در بین اعضای دولت ، کسی متوجه نشده که ‎لکوموتیو پیشرفت، دارد دنده عقب می رود؟ اگر متوجه شده رئیس جمهور را هم در جریان بگذارد که اینقدر تخت گاز نرود.

* رضا در توئیترخود نوشت: – آیا جناب رئیسی نمی خواهند برای نیل به هدف کاهشی شدن نرخ ارز و تورم، تغییری جدی در سیاست خارجی و تیم اقتصاد داخلی ایجاد کنند؟

* کاربری به اسم مهسا هم در نقد شرایط اقتصادی توئیت زد: خیلی صریح به جناب رئیسی می گوییم که هم سیاست خارجی باید مورد بازبینی جدی قرار گیرد و هم تیم کنونی اقتصادی، به معنای واقعی کلمه این کاره نیست.

* محمود، فعال توئیتری با کنایه گفت: آقای رئیسی در دوران تبلیغات انتخاباتی گفته بود که اقتصاددانان را به صف خواهد کرد ولی به جای آنها، اقتصاد را به دست تیم ناکارآمد کنونی داد!

* میترا هم در توئیتر خود در واکنش به اعلام نرخ تورم نوشت: هر چند هزار وعده خوبان یکی وفا نکند ولی برای خود ایشان هم که شده، چاره ای جز کنار گذاشتن مسؤولان کم دانش و رویا زده و شعار محور کنونی اقتصادی و تمسک به اقتصاددانان واقعی – فارغ از رویکردهای سیاسی – نیست.

* علی هم در کنایه‌ای به رئیسی اینگونه واکنش نشان داد: تغییر در نتیجه، بدون تغییر در روش ها میسر نیست. نمی شود که نه راه را تغییر داد، نه راننده و نه خودرو را و انتظار داشت به مقصد جدید رسید!

اخباراقتصاد
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی