برای مقابله با آمریکا بمب اتمی می سازیم

به گزارش ساناپرس، رئیس جمهور اعلام کرد به منظور مقابله با آمریکا ما نیز از بمب اتمی علیه آنها استفاده خواهیم کرد.

خبرگزاری رویترز نوشت:

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که کشورش تسلیحات هسته ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر خواهد کرد و هشداری به ناتو درباره حمایت نظامی این کشور از اوکراین و تشدید بن بست با غرب ارسال کرد.

اگرچه این تصمیم غیرمنتظره نیست و در حالی که پوتین گفت این اقدام ناقض وعده‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست، این یکی از بارزترین سیگنال‌های هسته‌ای روسیه از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در 13 ماه پیش است.

ایالات متحده – دیگر ابرقدرت هسته ای جهان – با احتیاط به اظهارات پوتین واکنش نشان داده است و یک مقام ارشد دولت گفت هیچ نشانه ای وجود ندارد که مسکو قصد استفاده از سلاح های هسته ای خود را دارد.

پوتین برنامه های خود را به استقرار تسلیحات آمریکا در اروپا تشبیه کرد و گفت که روسیه کنترل را به بلاروس منتقل نخواهد کرد. اما این اتفاق می تواند اولین بار از اواسط دهه 1990 باشد که روسیه چنین سلاح هایی را در خارج از کشور مستقر می کند.

پوتین به تلویزیون دولتی گفت: ” هیچ چیز غیرعادی وجود ندارد: ایالات متحده چندین دهه است که این کار را انجام می دهد. آنها مدت هاست که سلاح های هسته ای تاکتیکی خود را در قلمرو کشورهای متحد خود مستقر کرده اند.

ما توافق کردیم که همین کار را انجام دهیم – تاکید می‌کنم بدون نقض تعهداتمان، بدون نقض تعهدات بین‌المللی خود در مورد عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای. “

برخی از سیاستمداران و مفسران تندرو روسی مدت‌هاست در مورد حملات هسته‌ای گمانه‌زنی می‌کنند و می‌گویند روسیه حق دارد از خود با سلاح‌های هسته‌ای دفاع کند و از محدودیت های جهانی گذر کند.

سلاح‌های هسته‌ای «تاکتیکی» به سلاح‌هایی اطلاق می‌شود که برای دستاوردهای خاص در میدان نبرد استفاده می‌شوند تا سلاح‌هایی که توانایی نابود کردن شهرها را دارند. مشخص نیست روسیه چه تعداد از این تسلیحات را در اختیار دارد، با توجه به اینکه منطقه ای است که هنوز در جنگ سرد پنهان است.

کارشناسان به رویترز گفتند که این پیشرفت قابل توجه است، زیرا روسیه تاکنون مفتخر بود که برخلاف ایالات متحده، سلاح های هسته ای را در خارج از مرزهای خود مستقر نکرده است.

این مقام ارشد دولت آمریکا خاطرنشان کرد که روسیه و بلاروس مدتی در مورد انتقال تسلیحات هسته ای صحبت می کردند.

پوتین مشخص نکرد که این تسلیحات چه زمانی به بلاروس که با سه عضو ناتو – لهستان، لیتوانی و لتونی مرز دارد – منتقل می شود. او گفت که روسیه تا اول ژوئیه ساخت یک انبار را در آنجا تکمیل خواهد کرد.

هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته ای گفت: «این بخشی از بازی پوتین برای ترساندن ناتو است… زیرا انجام این کار در بلاروس هیچ فایده نظامی ندارد، زیرا پوتین تعداد زیادی از این سلاح ها و نیروها را در داخل روسیه دارد».

همچنین مشخص نیست که این سلاح ها در کجای بلاروس مستقر خواهند شد. این انتقال توانایی حمله اتمی روسیه را در امتداد مرز شرقی ناتو گسترش خواهد داد.

اگرچه کرملین هرگز علناً آن را تأیید نکرده است، غرب مدت‌هاست که می‌گوید روسیه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را در کالینینگراد، منطقه ساحل بالتیک آن بین ناتو و اعضای اتحادیه اروپا، لهستان و لیتوانی، نگه می‌دارد.

کمپین بین المللی برای لغو سلاح های هسته ای اعلامیه پوتین را تشدید بسیار خطرناکی خواند.در توئیتر این سازمان آمده است: “در زمینه جنگ در اوکراین، احتمال اشتباه در محاسبه یا تفسیر نادرست بسیار زیاد است. به اشتراک گذاشتن سلاح های هسته ای وضعیت را بسیار بدتر می کند و خطر عواقب انسانی فاجعه بار را به دنبال دارد.”

پوتین گفت که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس مدتهاست که درخواست استقرار این نیروها را داشته است.

در حالی که ارتش بلاروس به طور رسمی در اوکراین نبرد نکرده است، مینسک و مسکو روابط نظامی نزدیکی دارند. مینسک سال گذشته به مسکو اجازه داد تا از خاک بلاروس برای اعزام نیرو به اوکراین استفاده کند و دو کشور آموزش نظامی مشترک خود را افزایش دادند.

پوتین گفت: “ما (تسلیحات) را تحویل نمی دهیم. و ایالات متحده (آنها) را به متحدان خود تحویل نمی دهد. ما اساساً همان کاری را انجام می دهیم که آنها برای یک دهه انجام می دادند.”

اخبارسیاسی
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی