جزئیات استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت

به گزارش ساناپرس؛ جزئیات استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت

معاون وزیر نفت توضیحاتی را درباره طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت ارائه داده است. این طرح جدید دولت در آینده نزدیک اجرا می‌شود.

جلیل سالاری به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و معاون وزیر نفت به‌تازگی به مباحثی نظیر طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت، رکورد در تولید کارت سوخت، سامانه اخذ دوباره کارت، امکان حذف کارت سوخت و موارد دیگر پرداخته است.

رکورد تولید کارت بنزین، پاسخ به شبهه‌ها و بقیه برنامه‌ها

سالاری اول از همه از ثبت رکوردی در زمینه تولید کارت سوخت خبر داد. وی همچنین جزئیاتی را درباره میزان کارت های صادر شده مطرح کرد. بنا به گفته او، دولت در اوایل شروع به کار خود با چالش‌هایی مانند حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، موجودی کم کارت و وجود فقط ۹ هزار کارت خام مواجه بود. با این حال، امسال حدود ۳.۹ میلیون کارت صادر کرده‌اند و تا حدودی صدور کارت ماهانه شده است.

او به مردم توصیه کرد که هنگام مراجعه به جایگاه سوخت از همان کارت شخصی خودشان استفاده کنند. با وجود این، برای افراد فاقد کارت یا کسانی که کارت خود را جا گذاشته‌اند، امکان استفاده از کارت جایگاه‌دار فراهم شده است. سالاری ذکر کرد که تعداد کارت‌های آزاد را محدود کرده‌اند، ولی قابلیت استفاده از کارت جایگاه برای کسانی که کارت شخصی خود را نداشته باشد، همچنان وجود خواهد داشت.

جلیل سالاری در یک برنامه تلویزیونی موضوع سامانه‌ای را هم مطرح کرد که برای بازپس‌گیری کارت سوخت جا گذاشته شده در جایگاه راه‌اندازی شده است. ضمناً به مباحث امنیتی و قضایی در رابطه با استفاده از کارت بانکی برای تخصیص سهمیه سوخت اشاره کرد. او گفت اتفاقاتی در سامانه شاپرک رخ داد، ولی حالا اعتبار رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در بستر اینترنتی شارژ می‌شود و مبتنی بر همین سوخت‌گیری صورت می‌گیرد. البته به‌گفته سالاری، این سامانه در اختیار آن‌ها قرار ندارد.

معاون وزیر نفت در خصوص فرایند دریافت اینترنتی سهمیه سوخت روی کارت های بانکی هم توضیح داده است:

قانون تکلیفی را درباره متمرکز کردن حساب‌ها در خزانه بر عهده ما گذاشته بود که اکنون حساب‌های فرعی را بسته‌ایم. در حوزه هدفمندسازی تنها یک یا دو حساب باقی مانده که مشکلش مربوط به بانک مرکزی می‌شود.

همچنین این سوال به‌میان آمده است که آیا وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای حذف کارت سوخت برنامه دارد یا خیر. جواب سالاری به این سوال چنین بوده است:

برنامه استفاده از همین شرایط و سیاست سامانه هوشمند سوخت با هماهنگی افتا و مجموعه پدافند غیر عامل است؛ هر اقدامی که در خصوص سامانه بخواهیم انجام بدهیم، باید مجوزهای امنیتی را بگیریم.

معاون وزیر نفت به موضوع امنیت پرداخت وجه در پمپ بنزین‌ها هم پرداخته و بیان کرد سیستم پرداخت آنلاین، جداگانه از سامانه هوشمند آفلاین سوخت فعالیت می‌کند. او حتی از چالش‌های طرح آزمایشی تخصیص بنزین به کد ملی اشخاص در عوض پلاک خودروها در جزیره کیش گفت و توضیح داد که در اجرا چالش‌هایی پیش رو قرار داشتند. این مشکلات عمدتاً به پی اس پی‌ها و حوزه خانوارها که آمار و ارقامشان نیاز به بررسی دارد، مربوط می‌شدند. سالاری می‌گوید برای استفاده از کارت بانکی به جای کارت هوشمند سوخت ابتدا باید این مشکلات حل و فصل شوند.

جلیل سالاری این نکته را هم بیان کرده است که مرحله آزمایشی طرح با استقبال فقط دو پی اس پی و آزمایش در سه جایگاه سوخت همراه بود. ضمن این‌که مشکلاتی در رابطه با آمار خانوارها مثل ثبت ۹۶ خودرو برای یک فرد وجود داشت و به‌همین خاطر باید به‌روزرسانی آمار در پیش گرفته شود.

اجرای طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت در سال آینده

علاوه بر این‌ها، معاون وزیر نفت وجود دو سهمیه برای فرایند اعتبار و تخصیص و امکان استفاده از کارت جایگاه در صورت نداشتن کارت سوخت شخصی را خاطرنشان کرد. وی سپس در مورد طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت روی نکاتی تاکید کرد:

ابتدا باید در بخش سیاست‌های قیمتی، بخش تک‌نرخی و زیرساخت‌های ما این قضیه بررسی شود و بعد از آن، بتوانیم این را همزمان روی کارت بانکی اجرا کنیم. زیرساخت این موضوع در سامانه نیز باید فراهم شود تا همزمان با این که افراد کارت بانکی خود را برای پرداخت بهای سوخت می‌کشند، بتوانند میزان اعتبار خود را هم مشاهده کنند.

بنا به اعلام جلیل سالاری، پس از لحاظ مباحث امنیتی با مشارکت پدافند غیرعامل، طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت در سال ۱۴۰۲ به‌شکل آزمایشی اجرا می‌شود. در واقع آن‌ها در مقطع کنونی جهت تعیین زمان اجرای طرح برنامه‌ریزی و ارزیابی می‌کنند. او در آخر به‌خاطر پیش رو بودن ایام نوروزی اظهار داشت که مردم همچنان سهمیه ۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی با قابلیت ذخیره ۹ ماهه و ۱۵۰ لیتر دیگر با قیمت ۳ هزار تومانی را خواهند داشت.

اخباراقتصاد
پربازدیدکارت سوخت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی