جزئیات یارانه معیشتی رمضان 1402 / آیا امسال خبری از یارانه رمضان خواهد بود؟

به گزارش ساناپرس؛ جزئیات یارانه معیشتی رمضان 1402 / آیا امسال خبری از یارانه رمضان خواهد بود؟

سال گذشته دولت سیزدهم طرحی برای پرداخت یارانه معیشتی به حساب 11 میلیون نفر معرفی کرد. اما آیا امسال هم شاهد واریز یارانه معیشتی رمضان 1402 خواهیم بود؟

در شرایطی که ماه رمضان 1402 آغاز شده و با ایام نوروز هم مقارن شده، پرسش بسیاری از افراد احتمال واریز یارانه معیشتی رمضان 1402 است.

مشمولین احتمالی یارانه معیشتی رمضان 1402

ماه رمضان پیشین، به دستور «ابراهیم رئیسی»، رئیس دولت سیزدهم یارانه معیشتی رمضان برای برخی خانوارها واریز شد. مبلغ یارانه معیشتی ماه رمضان در سال 1401 به میزان 150 هزار تومان بود که به ازای هر نفر از اعضای خانواده در حساب سرپرست خانوار قابل دریافت بود. لازم به ذکر است که یارانه رمضان گذشته به بیش از 11 میلیون خانوار تعلق گرفت.

به‌هرحال تاکنون دولت خبری در راستای واریز یارانه معیشتی رمضان اعلام نکرده و احتمالا یارانه‌بگیران در همان تاریخ 20 فروردین‌ماه سال 1402 تنها همان یارانه نقدی را دریافت کنند. گفتنی است که آخرین یارانه سال جاری هم در تاریخ 20 اسفندماه واریز شد.

با اینکه فعلاً هیچگونه اظهار نظری از مقامات دولتی، مبنی بر واریز یارانه معیشتی رمضان 1402 صورت نگرفته است، اما اگر دولت همچین قصدی را مانند سال گذشته داشته باشد، چه کسانی مشمول این یارانه کمک معیشتی خواهند بود؟

سال پیش یارانه کمک معیشتی به اقشار کم‌درآمد و در دو مرحله 22 بهمن و نوروز برای دهک‌های اول تا چهارم و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق گرفت. شایان توجه است که یارانه معیشتی رمضان گذشته نیز به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد، که آن هم بیشتر دهک‌های اول تا چهارم و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند، را شامل می‌شد.

بنابراین مطابق با این توضیحات یارانه‌بگیران باید در انتظار همان یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی باشند. کسانی که در دهک اول تا سوم قرار بگیرند، به ازای هر نفر 400 هزار تومان دریافت خواهند کرد. خانوارهای دهک‌های چهارم تا نهم هم از مبلغ 300 هزار تومان به ازای هر نفر برخوردار خواهند شد. تفاوت یارانه امسال خانوارها این بوده که امکان استفاده از کالابرگ به جای یارانه نقدی وجود دارد.

دولت به‌منظور حمایت از سبد غذایی طرح کالابرگ الکترونیکی را به اجرا درآورده است. طرح کالابرگ تا به امروز در چهار استان قزوین، هرمزگان، گیلان و مرکزی به به صورت آزمایشی اجرا شده است. این طرح شامل 10 قلم کالا از جمله شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، روغن، ماکارونی، روغن، مرغ و تخم‌مرغ خواهد شد.

طبق مسئولان وزارت کار، تاکنون بیش از 30 هزار فروشگاه در کشور به سامانه کالابرگ متصل شده و یارانه‌بگیران امکان خریداری کالاهای مذکور را یک ماه زودتر از واریز یارانه نقدی خواهند داشت.

گفتنی است در صورتی که سرپرست خانوار از کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی بهره ببرد، دیگر امکان دریافت یارانه نقدی به طور کامل وجود ندارد. به عبارتی افراد به هر میزانی که از کالابرگ بهره ببرند، به همان میزان نیز از یارانه نقدی آن‌ها کسر خواهد شد.

اخباراقتصاد
پربازدیدیارانه معیشتی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی