حق بیمه حرف و مشاغل آزاد سال ۱۴۰۲ / حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲

به گزارش ساناپرس؛ حق بیمه حرف و مشاغل آزاد سال ۱۴۰۲ / حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲

شورای عالی کار در اجرای ماده (۴۱) قانون کار، حداقل مزد ۱۴۰۲ را به تصویب رسانیده است. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد، مبالغ زیر به عنوان حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲ و حق بیمه حرف و مشاغل آزاد بر اساس حداقل دستمزد، اعلام شود:

حق بیمه حرف و مشاغل آزاد سال ۱۴۰۲

نوع بیمه و درصد تعهدات مبلغ در ماه‌های ۳۱ روزه
شش‌ماهه اول سال
مشاغل آزاد ۱۲ درصد بازنشستگی و فوت بعد از آن ۶۵۸.۰۰۰ تومان
مشاغل آزاد ۱۴ درصد بازنشستگی و فوت قبل و بعد از آن ۷۶۸.۰۰۰ تومان
مشاغل آزاد ۱۸ درصد بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی ۹۸۷.۰۰۰ تومان

سرانه درمان برای هر نفر در ماه فعلا در سال ۱۴۰۲ تعیین نشده است و همان مبلغ ۹۲.۰۰۰ تومان می‌باشد.

حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲

بیمه اختیاری ۲۷ درصد انواع مستمری‌ها، کمک هزینه کفن و دفن، پروتز و اروتز و درمان ۱.۴۸۱.۰۰۰ تومان

 

حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲
حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲

جداول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

جزییات بیشتر حق بیمه مشاغل آزاد و حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲:

بیمه مشاغل آزاد یا بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، از انواع بیمه تامین اجتماعی است. این بیمه، در صورتی استفاده می‌شود که فرد به دلایلی نمی‌تواند از بیمه اجباری استفاده کند.

صاحبان حرف و مشاغل آزاد به کسانی گفته می‌شود که برای انجام کار خود با داشتن کارگر و یا به‌تنهایی به کار اشتغال دارند و همچنین مشمول مقررات حمایتی خاصی نیستند.

حداکثر سن برای شروع این بیمه برای مردان ۵۰ سال و برای زنان ۴۵ سال است. در صورتی که فرد بیش از این سن را داشته باشد، صرفاًً در صورتی می‌تواند تقاضای بیمه دهد که دو برابر مازاد سنی را سابقه پرداخت داشته باشد. (به عنوان مثال، یک مرد ۵۵ ساله در صورت داشتن ۱۰ سال سابقه بیمه‌ای می‌تواند درخواست بیمه مشاغل آزاد را بدهد)

سه نوع پرداخت حق بیمه:

۱۲ درصد – بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی: در این حالت، فرد ۱۲ درصد پایه حقوق را به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کند. مزیت این بیمه، دریافت مستمری بازنشستگی و مستمری فوت پس از بازنشستگی است. این حالت برای افرادی پیشنهاد می‌شود که کسی را تحت تکفل خود ندارند.

۱۴ درصد – بازنشستگی و فوت پیش از بازنشستگی: در این حالت، در صورتی که فرد پیش از بازنشستگی فوت کند، به افراد تحت تکفل مستمری پس از فوت پرداخت خواهد شد.

۱۸ درصد – بازنشستگی و فوت و از کارافتادگی: در صورتی که فرد با نرخ ۱۸ درصد نسبت به پرداخت بیمه اقدام کند، علاوه بر مزایای پیشین، امکان دریافت مستمری از کارافتادگی را نیز خواهد داشت.

دریافت خدمات درمانی: افرادی که تحت پوشش بیمه مشاغل آزاد قرار می‌گیرند، امکان دریافت دفترچه درمانی تامین اجتماعی را برای خود و افراد تحت تکفل‌شان دارند، با این تفاوت که لازم است نسبت به پرداخت سرانه درمان اقدام نمایند. البته به یاد داشته باشید تعهدات درمانی این بیمه، کمتر از بیمه‌ اختیاری و اجباری است.

اخباراقتصاد
پربازدیدحق بیمه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی