تمام آنچه که درباره وام‌های خانگی نمی‌دانید

به گزارش ساناپرس، تمام آنچه که درباره وام‌های خانگی نمی‌دانید

وام‌های خانگی، واژه‌ای که این روزها در خانواده‌های زیادی به گوش می‌خورد. صندوقی که برای گرفتن وام از آن نیازی به طی کردن مراحل اداری سفت و سخت را ندارد. پایه‌ترین عنصر آن آشنایی افراد با یکدیگر و اعتماد بین طرفین است.

این مدل وام‌ها در کنار سادگی تشکیل این صندوق‌ها، گرفتن وام‌های خانگی مزایای خود معایبی را نیز به همراه دارد. در اینجا به برخی از این مزایا و معایب می‌پردازیم.

بدون دردسرهای رایج و کاغذبازی‌های بانکی

اگر گذرتان برای دریافت وام افتاده باشد از دردسرهای رایج دریافت مبلغ وام بانکی با خبر هستید. از پیدا کردن چند ضامن، ارائه فیش حقوقی، خواباندن مبلغی به عنوان سپرده، ارائه اصل و کپی مدارک شناسایی و…

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های وام‌های خانگی را عدم نیاز به این موارد عنوان کرد. اعضای صندوق وام‌های خانگی با شناختی که از یکدیگر دارند نیازی به ارائه این مدارک پیدا نمی‌کنند.

وام‌های خانگی، وامی بدون کارمزد

یکی از نقاط قوت وام‌های خانگی، کارمزد صفر درصد آن است. قرار دادن کارمزد صفر وام‌های خانگی در مقابل وام‌های بانکی با بهره‌های بالا به عنوان یک مزیت ویژه عمل می‌کند.

وام‌های بانکی علاوه بر دریافت کارمزدهای سنگین، بابت هر روز دیرکرد پرداخت اقساط جریمه‌ای را در نظر می‎گیرند. فشار روانی که بابت پرداخت بهای اقساط و جریمه به فرد وارد می‌شود، شرایط زندگی را برای او دشوار می‌کند. وام‌های خانگی با نداشتن کارمزد و یا جریمه دیرکرد، یک وام مناسب برای جبران هزینه‌های زندگی به شمار می‌رود.

تبدیل پس‌اندازهای راکد به سرمایه‌گذاری مناسب

انسان همیشه در اجتماع شکوفا می‌شود. این شکوفایی در زمینه سرمایه‌های او نیز کاربرد دارد. بسیاری از افراد با پس‌انداز کردن به صورت انفرادی سرمایه خود را برای خرید یک چیز جمع‌آوری می‌کنند. اما برای رسیدن به این خواسته باید مدت زمان زیادی را منتظر بمانند. صندوق وام خانگی این کاربرد را برای افراد به همراه دارد که سریع‎‎‌تر به خواسته‌های خود دست پیدا کنند.

با جمع شدن افراد خانواده، فامیل و دوستان می‌توان یک صندوق فامیلی را تشکیل داد و پس‌اندازهای شخصی کوچک را تبدیل به سرمایه‌های بزرگ‌تر کرد.

به آسانی قابل دسترسی است

اگر بخواهیم صف انتظار بانک‌ها را با صندوق وام خانگی مقایسه کنیم، متوجه دسترسی آسان به وام‌های خانگی می‌شویم. در اغلب موارد به دلیل کم بودن تعداد اعضای صندوق وام خانگی با سرعت بیشتری به دست افراد می‌رسد. البته که این موضوع نیز بستگی به خوش‌قولی اعضای صندوق دارد. اما به دلیل آشنایی افراد با یکدیگر کمتر این اتفاق میفتد که شخصی در پرداخت اقساط تاخیر داشته باشد.

ایجاد روحیه همدلی در بین اعضای فامیل

همانطور که می‌دانیم وام‌های خانگی، به شکل نوبتی در بین اعضا قرعه‌کشی می‌شوند. در این بین اعضای صندوق با جمع شدن به دور هم از مشکلات یکدیگر آگاهی پیدا می‌کنند. برای مثال اگر فردی از اعضای صندوق نیاز بیشتر به دریافت وام خانگی داشته باشد، فرد برنده نوبت خود را به او واگذار می‌کند. این ویژگی باعث تقویت روحیه همدلی در بین افراد می‌گردد.

معیایب وام‌های خانگی

تا اینجای کار مزایایی که وام خانگی را بررسی کردیم. اما این صندوق‌های قرض‌الحسنه معایبی را نیز با خود به همراه دارد. در ادامه معایب این وام‌ها می‌پردازیم.

مبلغ آن کم است

در بسیاری از مواقع مبلغی که جهت وام خانگی سرمایه‌گذاری می‌شود. کمتر از میزان نیاز افراد است. این موضوع به دلایل مختلفی مانند کم‌تر بودن اعضای صندوق وام خانگی، کم بودن اقساط ماهانه و … اتفاق میفتد. از طرف دیگر بالا بردن تعداد اعضای صندوق نیز ممکن است دردسرهای خاص خود را به همراه داشته باشد.

دیرکرد در پرداخت اعضا و پیگیری پرداخت از سوی مدیر صندوق از جمله این دردسرهاست. وام خانگی صندوقی متشکل از اعضای آشنای خانواده و فامیل است. طبیعتا تعداد این افراد نمی‌تواند از عدد مشخصی افزایش پیدا کند، به رغم همین موضوع افزایش مبلغ نیز فراهم نمی‌شود.

قانون‌شکنی در وام خانگی

یکی از مسائلی که متاسفانه در وام خانگی رخ می‌دهد، قانون‌شکنی‌های اعضا و مدیر صندوق است. در مواقع متعددی قرعه‌کشی‌های صندوق شفافیت لازم را ندارد. مدیر صندوق وام خانگی با تبانی اعضا تقلب می‌کند و نام یکی از افراد را بدون قرعه‌کشی به عنوان برنده اعلام می‌کند.

همین موضوع باعث ایجاد جوی نامساعد و از بین رفتن عنصر اعتماد بین اعضا می‌شود. یکی از راه‌های مناسب برای این کار استفاده از اپلیکیشن مدیریت آنلاین وام‌های خانگی همیان است. این نرم‌افزار امکان قرعه‌کشی بین اعضای صندوق وام خانگی را با شفافیت کامل فراهم می‌کند. اگر شما نیز به عنوان مدیر صندوق قصد قرعه‌کشی بین اعضا را دارید استفاده از این نرم‌افزار مدیریت وام خانگی کمک شایانی در کاهش پیگیری‎هایتان می‌کند.

کلاهبرداری‌هایی که اتفاق میفتد

از معدود اتفاقاتی که در صندوق‌های خانگی رخ می‌دهد، کلاهبرداری برخی از افراد از صندوق و متواری شدن آنان است. این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که آشنایی کافی بین اعضای صندوق وام خانگی وجود نداشته باشد. اصطلاحا وام خانگی از حالت خانوادگی خود خارج شده باشد.

این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که یک فرد با برنده شدن وام خانگی اقدام به پرداخت اقساط خود نکند. در مواقع دیگری نیز مدیر صندوق وام خانگی پس از جمع‌آوری اقساط اعضای صندوق متواری شود. بهتر است در عضویت صندوق وام‌های خانگی احتیاط به خرج دهیم. تا زمانی که به اعضای صندوق اعتماد کامل نداریم در آن سپرده‌‌گذاری نکنیم.

نبود سازوکار در صندوق وام خانگی

یکی از مشکلات وام‌های خانگی نداشتن سازوکار درست در صندوق است. روشن نبودن قوانین گاهی ممکن است سبب تخلف اعضای صندوق دست شود. عدم وجود قانون روشن و مستند در نهایت موجب بر هم خوردن نظم صندوق و مستقل عمل کردن اعضا می‌شود.

این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز منحل شدن کلی صندوق را فراهم آورد. بهترین راه برای این کار تهیه یک اساس‌نامه و عمل بر طبق آن است.

عدم پرداخت به موقع اعضا

پرداخت نکردن اقساط در موعد مشخص توسط اعضای صندوق وام‌های خانگی می‌تواند زمینه‌ساز بی نظمی در صندوق شود. این مشکل اغلب در زمانی رخ می‌دهد که افراد وام خود را دریافت کرده‌اند و اکنون برای پرداخت اقساط تعلل می‌ورزند. برای جلوگیری از این تبعات این مشکل بهتر است تمامی افراد اطلاعات تماس و ارتباطی یکدیگر را داشته باشند.

اخباراقتصاد
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی