اولین اولویت ابراهیم رئیسی از زبان مصباحی مقدم

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، درباره اینکه اولویت‌های دولت سیزدهم برای حل مشکلات جاری کشور چه باید باشد، گفت: به اعتقاد من امکان برون رفت از وضعیت اقتصادی موجود به خوبی وجود دارد، مهم این است که دولت از بودجه خودش این کار را آغاز کند؛ زیرا این بودجه دارای ناترازی است و درآمدها و هزینه‌ها غیر متوازن هستند که همین امر موجب استقراض از بانک مرکزی شده است.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: استقراض از بانک مرکزی به معنای رشد نقدینگی است؛ رشد نقدینگی نتیجه‌اش این است که تورم به صورت فزآینده افزایش پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: تورم موجب می‌شود کسانی که دارای درآمد ثابت هستند، سفره‌شان کوچک‌تر شود و آن‌هایی که در آمد ثابت ندارند ثروت‌شان مضاعف شود؛ بنابراین شکاف طبقاتی در جامعه ما در اثر همین رویه طی چند دهه اخیر ظهور کرده است و راه برون‌رفت از آن هم این است که دولت بودجه را متوازن کند. 

سخنگوی جامعه روحانیت تاکید کرد: دولت حتی اگر می‌شود برای ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰  بودجه را متوازن کند، البته شاید این کار صدرصد اتفاق نیفتد اما می‌توان به عنوان یک راهبرد به آن نگاه کرد.

وی یادآور شد: امروز کسری بودجه ما ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است و تقریبا می‌شود گفت معادل یک سوم بودجه است و باید گام نخست برداشته شود در این که هزینه‌های اضافی توسط وزرا و زیر مجموعه همه دستگاه‌ها مورد به مورد به صورت جدی شناسایی و حذف شوند.

اولین اولویت ابراهیم رئیسی از زبان مصباحی مقدم

مصباحی مقدم با اشاره به این که از سوی دیگر در درآمدها هم باید اتفاقی رخ دهد و درآمدهای دولت از راه مالیات افزایش پیدا کند، عنوان کرد: در سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتیم که اگر از این مبلغ ۵۰ درصدش به دست دولت برسد، بخش مهمی از نیازهای خودش را می‌تواند بپوشاند.

وی خاطرنشان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمدها راهکار شناخته شده بین‌المللی است که حدود ۱۸۰ کشور جهان در گذشته اجرایی کرده‌اند و نتیجه‌اش این شده که پول و منابع مالی بخش غیرمولد حرکت کند و به سمت مولد برود و خود این‌که بخش غیرمولد، دلالی و واسطه‌گری‌های کوچک و جمع شود، یک نتیجه بسیار مثبت است؛ از سوی دیگر بخش مولد بزرگ شود، تولید افزایش پیدا می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنگامی که تولید را افزایش دهیم، درآمدهای دولت هم افزایش پیدا می‌کند زیرا درآمدهای دولت از مالیات است و مالیات هم متکی بر تولید است بنابراین این راه‌هایی است که بسیار خوب دولت می‌تواند طبق آن عمل کند و عوامل اصلی بروز شرایط بی‌ثباتی قیمت‌ها را می‌تواند برطرف کند.

وی درباره این‌که رئیس دولت در سایر زمینه‌ها همچون بحث مباحث اجتماعی چه موضوعاتی را اولویت قرار دهد، گفت: همه آن چیزی که گفته شد در راستای مشکلات مردم است، این‌طور نیست که این اقدامات هنگامی که صورت می‌گیرد نتایجش را بیگانگان بگیرند؛ دقیقا نتیجه‌اش ثبات قیمت‌ها در بازار، تقویت ارزش پول ملی، رونق گرفتن سفره مردم، ایجاد اشتغال برای جوانان غیر شاغل است؛ پس آنچه که اتفاق می‌افتد نتایج مثبتی را برای خانواده‌هایی دارد که چشم انتظار حل مشکلات هستند.

27215

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی