این ابرماده غذایی تند بیماری ها را لودر می کند!

به گزارش ساناپرس، فرارو: می‌دانیم که این تندی خوشمزه است، اما آیا غذا‌های تند برای شما مفید نیز هستند؟ در ادامه به آن چه باعث می‌شود مواد غذایی تند به طور خاص فلفل چیلی برای سیستم ایمنی بدن، متابولیسم و موارد دیگر مفید باشند خواهیم پرداخت.

فواید این ابرماده غذایی تند

فلفل چیلی تند چیست؟

به گزارش فرارو به نقل از ریئل سیمپل، دنیای فلفل‌های تند گسترده است و برخی زندگی خود را وقف یادگیری حدود ۵۰۰۰۰ نوع فلفل موجود در سراسر جهان کرده اند. تاریخچه فلفل تند حداقل به ۹۰۰۰ سال پیش به منطقه بولیوی باز می‌گردد و استفاده از آن به سرعت در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی به لطف پرندگانی که دانه‌های تند آن را خوردند گسترش یافت. پس از آن بود که خیلی زود فلفل چیلی در این فرهنگ‌ها به عنوان یک جزء اصلی برای غذا‌هایی که امروزه به آن معروف هستند جا افتاد.

چه چیزی فلفل چیلی را بسیار تند و سالم می‌کند؟

بدون اطلاع از فلفل تند ممکن است به میوه فروشی بروید و فکر کنید در حال برداشتن یک فلفل دلمه‌ای سبز کوتاه و بلند هستید، اما در نهایت عصر زمانی که آن را روی پاستای خود ریخته اید متوجه میشوید فلفل هالوپینو بوده است.

ترکیب گیاهی کپسایسین همان چیزی است که به فلفل تند یا فلفل چیلی مزه تندی می‌دهد. این ترکیب آنتی اکسیدانی به گیرنده‌هایی متصل می‌شود که سیگنال‌های ادویه و گرما را به مغز می‌فرستند. کپسایسین بیشترین غلظت را در دانه‌های فلفل چیلی دارد به همین دلیل است که بسیاری از افراد زمانی که به دنبال تعدیل حرارت در دستور العمل‌های خود هستند آن را حذف می‌کنند.

فلفل چه هالوپینو باشد چه هابانیرو، سرانو یا چیلی تایلندی تندی فلفل تند براساس یک سیستم اندازه گیری به نام مقیاس اسکویل سنجیده می‌شود. یک فلفل دلمه‌ای در این مقیاس صفر است در حالی که یک کارولینا ریپر با ۲.۳ میلیون واحد حرارتی اسکویل (SHUs) چاشنی‌ای بسیار تند محسوب می‌شود.

زمانی که کپسایسین به صورت موضعی (به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در یک محصول) استفاده شود می‌تواند درد را تسکین دهد.

آیا می‌دانستید یکی از مواد فعال موجود در کرم تسکین درد آیسی هات کپساسین است؟ درست است این ترکیب به صورت موضعی برای تسکین درد ناشی از آرتریت، نوروپاتی دیابتی، پسوریازیس یا سایر درد‌های عصبی عمل می‌کند. هم چنین برای درد‌های غیر مرتبط با این شرایط مانند درد عضلانی نیز کارآمد است. البته در اینجا هشدار می‌دهیم: فلفل چیلی بریده شده و خام را روی پوست خود نمالید! این کار احتمالا باعث درد بیشتر شما می‌شود (هر کسی که یک هالاپینو را خرد کرده و سپس چشمان خود را مالیده است این را به خوبی می‌داند). در عوض، یک محصول حاوی کپسایسین را به عنوان ماده‌ای برای تسکین درد انتخاب کنید.

برترین فواید فلفل تند برای سلامتی

در حالی که انواع زیادی از فلفل تند موجود است اکثر انواع آن فواید سلامتی مشابهی را ارائه می‌کنند که عمدتا به دلیل کپسایسین و سایر مواد مغذی است که تمام انواع فلفل از آن برخوردار هستند. در اینجا برخی از چشمگیرترین فواید غذا‌های تند برای سلامتی که در آن فلفل‌های تند نقش اصلی را دارند ذکر می‌شوند:

ترکیبات گیاهی فلفل‌ها با رادیکال‌های آزاد و التهاب مقابله می‌کنند

از آنجایی که ما پیش‌تر کپسایسین را به خاطر داشتیم بیایید با برجسته کردن سایر ترکیبات گیاهی باورنکردنی که در فلفل تند وجود دارد آغاز کنیم. برخی از مفیدترین آن ترکیبات شامل کاروتنوئید‌ها مانند لوتئین، کپسانتین و زاگزانتین و انواع فلاونوئید‌ها مانند کوئرستین و لوتئولین هستند. این ترکیبات آنتی اکسیدان هستند به این معنی که در پیشگیری و کاهش التهاب در سراسر بدن و هم چنین در مقابله با باکتری‌های مضر و مولکول‌های رادیکال آزاد بیماری زا موثر می‌باشند.

فلفل چیلی از سیستم ایمنی سالم حمایت می‌کند

فلفل چیلی به دلیل دارا بودن منابع عالی ویتامین A و ویتامین C شناخته شده است. ویتامین A هم چنین یک آنتی اکسیدان تقویت کننده سیستم ایمنی است و برای کمک به محافظت و حفظ سلامت چشم شناخته شده است. ویتامین C همان فواید آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی را ارائه می‌دهد و در عین حال به جذب آهن و افزایش درخشان شدن پوست کمک می‌کند.

فلفل به حفظ و بهبود میکروبیوم روده کمک می‌کنند

کپسایسین به طور مثبت بر میکروبیوم روده تاثیر می‌گذارد که تقریبا بر هر سیستم بدن تاثیرگذار است. به علاوه، این ترکیب به عنوان حمایت کننده از هضم بهینه شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که کپسایسین هم چنین می‌تواند تولید اسید را مهار کند و در عین حال ترشحات قلیایی و مخاطی را افزایش دهد و به پیشگیری و درمان زخم معده کمک کند. علاوه بر این، نتیجه بررسی‌ای در سال ۲۰۲۲ میلادی نشان داد که کپسایسین از طریق مسیر‌های متعددی برای درمان و پیشگیری از بسیاری از انواع اختلالات گوارشی عمل می‌کند.

فلفل چیلی واقعا می‌تواند به پاکسازی این سینوس‌ها کمک کند

غذا‌های تند اغلب به این شهرت دارند که باعث آبریزش بینی ما شوند و و این در واقع می‌تواند به نفع ما باشد. یک بررسی نشان داد که درمان داخل بینی با کپسایسین به رفع رینیت ایدیوپاتیک (یا علت ناشناخته) غیر آلرژیک که به طور کلاسیک با عطسه، احتقان و آبریزش بینی مشخص می‌شود کمک می‌کند. بررسی دوم این یافته‌ها را تکرار کرد. بنابراین، فلفل قرمز واقعا می‌تواند سینوس‌های تان را پاک کند!

فلفل‌ها می‌توانند متابولیسم و سلامت متابولیک را افزایش دهند

فلفل تند به روش‌های مختلف به متابولیسم سالم کمک می‌کند. در وهله نخست اثر گرمایی این ماده تند به افزایش متابولیسم کمک می‌کند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که فعال سازی TRPV۱ توسط کپسایسین سلول‌های چربی قهوه‌ای را تحریک می‌کند و سرعت متابولیسم ما را افزایش می‌دهد. تحقیقات هم چنین نشان می‌دهد مسیر‌هایی که به واسطه کپسایسین در بدن ایجاد می‌شود می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین یک جنبه مهم در سندرم متابولیک و اختلالات مشابه از جمله دیابت کمک کند.

کپسایسین فلفل چیلی خواص ضد سرطانی ثابت شده‌ای دارد

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که سلول‌های سرطانی در مقابل کپسایسین شانسی ندارند. یک بررسی منتشر شده در تحقیقات ضد سرطان نشان داد که این ترکیب مسیر‌های سرطانی متعددی را هدف قرار می‌دهد از جلوگیری از رشد و بقای سلول‌های سرطانی گرفته تا فعال کردن ژن‌های سرکوب کننده تومور. کپسایسین هم چنین آن چه را که به عنوان کانال وانیلوئید ۱ (TRPV۱) بالقوه گیرنده گذرا یا گیرنده کپسایسین شناخته می‌شود فعال می‌کند. بررسی منتشر شده در Frontiers in Oncology نشان داد که فعال شدن TRPV۱ به طور مفیدی بر پاسخ‌های التهابی و ایمنی درگیر در درمان سرطان تاثیر می‌گذارد. نتیجه مطالعه‌ای دیگر نشان داد کپسایسین حتی از رشد برخی از سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

فلفل ممکن است به جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی کمک کند

مصرف غذا‌های غنی از کپسایسین فوایدی نیز برای سلامت قلب نیز به همراه خواهد داشت. بررسی مواد مغذی نشان داد زمانی که ما کپسایسین می‌خوریم و کانال TRPV۱ را فعال می‌کنیم سازوکاری فعال می‌شود که از عملکرد اندام‌های ما به ویژه در هنگام درگیری با بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند. بررسی دیگری که در سال ۲۰۲۱ میلادی تکمیل شد نشان داد که مصرف فلفل چیلی با خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری قلبی (و سرطان) مرتبط است. TRPV۱ همچنین به تنظیم فشار خون یک عامل کلیدی در بیماری قلبی کمک می‌کند.

فلفل چیلی به محافظت و ارتقای سلامت مغز کمک می‌کند

کپسایسین هم چنین به رفع نگرانی‌های سلامتی پیرامون مغز ما کمک می‌کند. بررسی One Molecules نشان داد که کپسایسین در کاهش آسیب و تخریب عصبی در هر دو بیماری آلزایمر و پارکینسون موثر است و در عین حال در درمان دیسفاژی (اختلال بلع) پس از سکته مغزی نیز مفید می‌باشد. این ترکیب جادویی به شکل اسپری هم چنین علائم سردرد و میگرن را کاهش می‌دهد جالب است.

فلفل با طول عمر مرتبط است

فلفل تند با پرداختن به آرزوی سلامتی نهایی یعنی زندگی طولانی‌تر نیز در ارتباط است. پژوهشگران دریافته اند که خوردن غذا‌های تند حاوی فلفل تند خطر مرگ و میر ناشی از همه علل را کاهش می‌دهد. یک متاآنالیز نشان داد که با مصرف منظم فلفل چیلی مرگ و میر ناشی از هر علتی ۲۵ درصد کاهش یافته است.

اخبارسبک زندگیسلامت
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی