هنگام تحویل سال این دعاهای پر خیر و برکت را بخوانید | دعاهای هنگام تحویل سال

به گزارش ساناپرس، هنگام تحویل سال با خواندن این دعاها سال خوبی را تجربه کنید در این مطلب با اطلاعاتی از سال ۱۴۰۲ و دعای مخصوص تحویل سال همراه با معنی با ما همراه باشید.

دعای تحویل سال

در قرآن و کتاب دعا آیه و دعایی برای تحویل سال نازل نشده است اما در روایات آمده است که نوروز، سمبل تغییر و تحول است. یکی از آیین های ویژه هنگام گردش سال شمسی، خواندن دعای معروف «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الا أحسن الحال» است.

لحظه دقیق تحویل سال ۱۴۰۲

لحظه تحویل سال 1402: زمان دقیق لحظه تحویل سال 1402 هجری خورشیدی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر می باشد‌.

زمان تحویل سال 1402 : ساعت 00 و 54 دقیقه و 28 ثانیه بامداد

روز تحویل سال ۱۴۰۲ : (سه شنبه ۱۴۰۲/۱/۱) روز سه شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ هجری شمسی

حیوان سال ۱۴۰۲

حیوان سال 1402 خرگوش است.

نماد ۱۴۰۲

عید نوروز بزرگترین جشن ملی ایرانیان است و محدود به مرز‌های جغرافیایی کشورایران نیست و گسترۀ آن به پهنای مرز‌های فرهنگ ایرانی است. به غیر از کشور‌های اطراف همچون تاجیکستان، افغانستان و … عید نوروز توسط فرزندان ایران زمین در سراسر گیتی پاس داشته می‌شود.

دعای تحویل سال از کجا آمده است؟

ترکیب‌های مورد استفاده در دعای تحویل سال، ترکیب های بسیار آشنا و پر تکرار نیستند، اما برخی از بخش ها آن را در جا‌های مختلف شنیده ایم. به عنوان مثال در بخشی از دعای تحویل سال خداوند را با عنوان “یا مقلب القلوب والابصار” صدا می زنیم و این عبارت هم در قرآن و هم در حدیث به شکل های مختلفی ذکر شده است.

دعای تحویل سال 1402

دعای یا مقلب القلوب و الابصار رو در لحظه ی تحویل سال بخوان،طوری که در نیمه های دعا که بودی سال تحویل شود.

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

‌ای دگرگون کننده‌ی قلب‌ها و چشم‌ها

یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ

‌ای گرداننده و تنظیم کننده‌ی روز‌ها و شب‌ها

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ

‌ای تغییر دهنده‌ی حال انسان و طبیعت

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ‌

حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما،

دعای تحویل سال در کدام سوره قرآن است ؟

در کتاب‌های مشهور ادعیه همچون «اقبال الا‌عمال» سید‌ابن‌طاووس و «مصباح المتهجد» شیخ طوسی اشاره‌‌ای به دعای تحویل سال نگردیده و این نشان می‌دهد چه در منابع اهل سنت و چه در منابع تشیع، سند روایی مورد اعتماد برای آن موجود نیست.

اما علامه محمد باقر مجلسی (۱۰۳۷-۱۱۱ه.ق) در کتاب «زادالمعاد» در خصوص این دعا نقل کرده است که در کتب غیر مشهور هگ روایت کرده اند که در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانید: یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال، بعضی ذکر کرده‌اند، این دعا 366 مرتبه گفته شود.

بنابراین با توجه به این گزارش، دعای تحویل سال در دوره صفویه مرسوم و معمول بوده است.

عبارت «مقلب القلوب و الابصار» با این مفهوم در قرآن سابقه ندارد و منظور از عبارت « … یوما تتقلب فیه القلوب و الابصار » نیز که یک بار در قرآن سوره نور آیه ی 37 آمده، منظور روز قیامت است و ارتباط مستقیمی به تحویل سال ندارد؛ البته در بعضی متون دینی دگرگونی طبیعت در فصول سال و زنده شدن طبیعت را به قیامت تشبیه کرده اند.

دعای قبل از تحویل سال

قبل از سال تحویل 365 مرتبه «یا مقلب القلوب و الابصار…» و 120 مرتبه «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ» خوانده شود.

خواندن دعای آیه الکرسی و پس از آن بخوانید :

«اللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ وَ أَنْتَ مَلِکٌ قَدِیمٌ أَسْأَلُکَ خَیْرَهَا وَ خَیْرَ مَا فِیهَا وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِیهَا وَ أَسْتَکْفِیکَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ.»

ذکر 7سین امام علی(ع)

امام علی (ع) دستور داده اند که:بر روی ظرف چینی با زعفرانی که با گلاب مخلوط شده این هفت ذکر قرآنی نوشته شود.

سلام علی آل یاسین .سلام علی نوح فی العالمین .سلام علی ابراهیم .سلام علی موسی و هارون .سلام قولا من رب رحیم .سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین .سلام هی حتی مطلع الفجر .

سپس این نوشته ها با آب شسته شود (که بهتر است آب زمزم و یا باران باشد) و آب جمع شده را به افراد خانواده بنوشانید. امید است که باعث دفع بلا و کسب سلامتی در طول سال جدید شود.

اخبارجامعه
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی