آیا جوانان پس از ابتلا به کرونای خفیف دچار التهاب مغزی می‌شوند؟

به گزارش روز سه‌شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، گرچه بیماری کووید ۱۹ در درجه اول یک بیماری تنفسی است، ولی بیماران معمولا مشکلاتی از قبیل سردرد، اضطراب، افسردگی و مشکلات شناختی را تجربه می‌کنند که گاهی مدت‌ها پس از برطرف‌شدن علایم دیگر نیز ادامه دارد.
برخی تحقیقات نشان می‌دهد آسیب عروق خونی و التهاب مغز و سیستم عصبی مرکزی (CNS) که واسکولیت نامیده می‌شود، در بسیاری از مبتلایان به کرونا دیده می‌شود.
بر اساس تحقیقات قبلی، واسکولیت سیستم عصبی مرکزی در بیماران سالمند مبتلا به کووید١٩ شدید رایج است؛ آنچه محققان را شگفت‌زده کرده است، مشاهده این عارضه در یک زن سالم و جوان ۲۶ ساله است که در سال ۲۰۲۰ به کرونای خفیف مبتلا شد.

علایم این خانم که در مارس (اسفند)  سال ۲۰۲۰ میلادی به کووید خفیف مبتلا شد، دو – سه هفته پس از ابتلا پیشرفت کرد و قادر به حرکت دادن پای چپ خود نبود، از طرفی در سمت چپ بدن احساس ضعف شدید داشت؛ ولی علایمی مانند سردرد، مشکلات شناختی و اختلال ذهنی در وی دیده نشد.
تصویربرداری ام آر ای (MRI) ضایعات مغزی متعددی را در ناحیه جلویی راست مغز نشان داد.

 این بخش از مغز مسوول حرکت و احساس سمت چپ بدن است. نمونه برداری نشان داد وی دچار واسکولیت لنفوسیتی CNS، ‌ التهاب و تورم عروق خونی در مغز و ستون فقرات، شده است.
وی تحت درمان کورتیکواستروئیدی و داروهای سکوب‌کننده سیستم ایمنی قرار گرفت و این علایم پس از ٦ ماه به میزان قابل توجهی کاهش یافت، ‌ وی هنوز نیز تحت درمان شدید قرار دارد.
مطالعه این نمونه از آن جهت حائز اهمیت است که برای اولین بار نشان می‌دهد جوانان نیز می‌توانند دچار التهاب مغز و سیستم عصبی مرکزی پس از کرونای خفیف شوند. هنوز مورد دیگری از این عارضه گزارش نشده است.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیه گو صورت گرفته است.

نتایج این مطالعه در نشریه  Neurology: Neuroimmunology & Neuroinflammation منتشر شده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.
کشورهای زیادی همچون آمریکا، ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده‌اند و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند.
اکنون واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها در حال انجام است.
   

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی