آیا نوشیدن قهوه در افزایش یا کاهش وزن موثر است؟

چاقی یک وضعیت پزشکی است که با تجمع و افزایش بیش از حد چربی در بدن نمایان می‌شود و می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که کافئین، ماده مهم و اصلی قهوه، می‌تواند در افزایش متابولیسم و سرکوب اشتها در جهت کاهش وزن کمک کند. با این حال، تأثیر قهوه بر چاقی ممکن است به عوامل فردی مانند سن، جنس و ژنتیک بستگی داشته باشد. همچنین نوع مصرف قهوه که با شکر و خامه همراه باشد و یا ساده و بدون هیچ افزودنی. بنابراین، در حالی که مصرف متوسط قهوه ممکن است برخی از مزایای بالقوه برای مدیریت وزن داشته باشد، مهم است که مصرف قهوه را با یک رژیم غذایی سالم و ورزش برای پیشگیری و مدیریت چاقی متعادل کنید. در ادامه، توضیحات بیشتری از تاثیر قهوه برای چاق‌شدن و لاغرشدن می‌دهیم، با ما همراه باشید.

تاثیر قهوه در لاغری انسان

قهوه ممکن است از طریق مکانیسم های مختلفی بر کاهش وزن تأثیر بگذارد. اول اینکه قهوه حاوی کافئین است که می تواند متابولیسم را افزایش دهد و چربی سوزی افزایش یابد. کافئین یک محرک طبیعی است که می تواند مصرف انرژی را افزایش داده و باعث تجزیه سلول های چربی شود. علاوه بر این، نشان داده شده است که کافئین اشتها را سرکوب می کند و منجر به کاهش کالری دریافتی می شود. دوم، قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که می تواند جذب کربوهیدرات ها و چربی ها را در بدن کاهش دهد و نهایتا منجر به کاهش کالری دریافتی شود. سوم، قهوه ممکن است با افزایش انرژی و کاهش خستگی فعالیت بدنی را افزایش دهد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که اثرات قهوه بر کاهش وزن ممکن است متوسط و موقتی باشد و نمیتوان به عنوان تنها استراتژی کنترل و مدیریت وزن به آن تکیه کرد. قطعا یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم موثرترین راه برای رسیدن به وزن سالم و حفظ آن است.

 زمان مناسب نوشیدن قهوه برای لاغری

برای این‌که بتوانید با نوشیدن قهوه کاهش وزن داشته باشید، باید به زمان مصرف قهوه توجه ویژه‌ای داشته باشید. زمان مصرف قهوه، در لاغری و چاقی بسیار پراهمیت است. یکی از باورهایی که در برخی از مردم وجود دارد این است که نوشیدن قهوه در اول صبح باعث لاغری می‌شود، زمانی که شما در ساعت اولیه صبح قهوه می‌نوشید تاثیر بر روی شما نخواهد داشت.

در ساعات اولیه صبح، بدن انسان به دلیل ترشح کورتیزول کافئین را نمی‌تواند قبول کند و در مقابل آن مقاومت بسیار زیادی دارد، برای این‌که تاثیر قهوه برای لاغری یا چاقی را مشاهده کنید، در ساعات اول صبح (5 تا 6:30) قهوه مصرف نکنید.

زمان مناسب نوشیدن قهوه که با کمک آن بتوانید لاغر شوید در اواسط روز است، قهوه باعث می‌شود انرژی شما بالا برود و زمانی که در ساعات میانی روز آن را میل می‌کنید به شما انرژی می‌دهد و سوخت وساز بدن‌تان را بالا می‌برد که باعث کاهش وزن می‌شود، البته اگر به باشگاه می‌روید و ورزش می‌کنید، بهترین زمان مصرف قهوه برای شما قبل از تمرین است.

گفته میشود این قهوه‌ها در لاغری تاثیر دارد:

قهوه سیاه یا بلک کافی

یکی از قهوه‌های محبوب برای کاهش وزن، قهوه سیاه است که بدون شکر، خامه و شیر تهیه می‌شود. قهوه سیاه، حاوی کالری بسیار کمی است و مشاهده شده که متابولیسم را افزایش داده و اشتها را کاهش می‌دهد و آن را به ابزاری موثر برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. انواع قهوه سیاه مانند اسپرسو،‌ قهوه دمی چکه ای و … است که اساس همگی قهوه سیاه است. برای آشنایی با انواع قهوه ها، سایتهای معتبر زیادی از جمله www.bonmano.com را میتوانید بررسی کنید.

قهوه سبز

نوع دیگری از قهوه که ممکن است به کاهش وزن کمک کند، قهوه سبز است. قهوه سبز از دانه‌های قهوه بو داده نشده تهیه می‌شود و حاوی سطوح بالایی از اسید کلروژنیک است که نشان داده شده است که به کاهش وزن بدن و درصد چربی کمک می‌کند. اما به صورت کلی، مصرف قهوه سبز به دلیل رست نشدن پیشنهاد نمی‌شود، زیرا ممکن است کپک‌ها روی قهوه باقی بماند و دیده نشود.

قهوه ضدگلوله یا بولت پروف

برخی افراد همچنین از قهوه ضد گلوله یا بولت پروف استفاده می‌کنند که از ترکیب قهوه با کره گیاهی و روغن MCT است. ایده پشت این نوع قهوه این است که چربی‌های سالم به شما کمک می‌کند احساس سیری و رضایت داشته باشید، نیاز به میان وعده را کاهش می‌دهد و به‌طور بالقوه به کاهش وزن کمک می‌کند.

توجه کنید اگرچه قهوه ممکن است فوایدی برای کاهش وزن داشته باشد، اما نباید به عنوان تنها روش کاهش وزن به آن اعتماد کرد. یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، موثرترین راه برای کاهش وزن و بهبود سلامت کلی است.

چطور با قهوه چاق شویم؟

به‌لحاظ پزشکی به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که با نوشیدن قهوه چاق شوید. زیرا چربی اضافی بدن می‌تواند منجر به چندین مشکل سلامتی شود. با این حال، اگر بنا به دلایلی می‌خواهید وزن اضافه کنید و از قهوه به عنوان ابزاری برای رسیدن به آن استفاده کنید، چند کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

  • مواد پرکالری را به قهوه خود اضافه کنید

می‌توانید موادی مانند خامه غلیظ، شیر پرچرب، کره یا روغن نارگیل را به قهوه خود اضافه کنید. این مواد کالری بالایی دارند و می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند.

  • قهوه را با شیرین‌کننده بنوشید

شکر، عسل یا شربت می‌تواند به افزایش کالری قهوه شما کمک کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد قند می‌تواند عواقب منفی برای سلامتی داشته باشد.

  • قهوه را با تنقلات پرکالری بنوشید

می‌توانید تنقلات پرکالری مانند کلوچه، دونات یا شیرینی را با قهوه خود میل کنید. این مدل مصرف قهوه، به افزایش کلی کالری دریافتی شما کمک می‌کند.

  • دفعات مصرف قهوه را افزایش دهید

نوشیدن قهوه به دفعات، کالری دریافتی شما را افزایش می‌دهد، به‌خصوص اگر مواد یا میان وعده‌های پرکالری را به قهوه خود اضافه کنید.

به‌خاطر داشته باشید که اگرچه این روش‌ها ممکن است به افزایش وزن شما کمک کند، اما می‌تواند عواقب منفی برای سلامتی نیز داشته باشد. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود، مهم است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

جمع‌بندی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قهوه ممکن است برای کاهش و کنترل وزن در افراد دارای اضافه وزن یا چاق مفید باشد. براساس این فکت‌ها، کافئین که یکی از مواد فعال اصلی قهوه است باعث افزایش متابولیسم و افزایش چربی‌سوزی می‌شود. همچنین ممکن است اشتها را کم کند و موجب کاهش کالری دریافتی شود.

اما توجه به این نکته مهم است که اثرات قهوه بر کاهش وزن در بهترین حالت ممکن است کم باشد. نوشیدن قهوه به‌تنهایی یک راه‌حل جادویی برای کاهش وزن نیست و باید همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم استفاده شود.

علاوه بر این، افزودن شکر یا خامه‌های پرکالری به قهوه می‌تواند هرگونه مزیت بالقوه کاهش وزن را خنثی کند، بنابراین مصرف قهوه در حد اعتدال و بدون شکر یا خامه‌های افزوده مهم است. به‌طور کلی، در حالی که قهوه ممکن است برخی از مزایای بالقوه برای کاهش وزن و مدیریت وزن داشته باشد، جایگزینی برای عادات سبک زندگی سالم نیست.

 

رژیم و تندرستیسبک زندگیسلامتکسب و کار
خرید قهوه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی