افزایش حقوق کارگران همه را شوکه کرد / میزان افزایش حقوق سال جدید کارگران چقدر شد؟

به گزارش ساناپرس؛ افزایش حقوق کارگران همه را شوکه کرد / میزان افزایش حقوق سال جدید کارگران چقدر شد؟

در فروردین ماه سال جاری، کمیسیون های زیادی برای افزایش حقوق این قشرها صورت گرفت اما باز هم زمان قطعی از افزایش حقوق به دست نرسید. افزایش حقوق یکی از موضوعات پربحث در اواخر سال 1400 بود ولی نتیجه قطعی از آن به دست نرسید. افزایش حقوق کارمندان، کارگران، بازنشستگان و افزایش حقوق سربازان همه در دستور کار دولت قرار گرفت. حتی در موردی نه تنها افزایش حقوق صورت نگرفت، بلکه معوقه بازنشستگان مجدد دیر پرداخت شد. خبرهای جدید از افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

«سید صولت مرتضوی» در مورد افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، اظهار داشت: کمیته حقوق و دستمزد با رویکرد سه جانبه گرایی نمایندگان دولت، کارگری و کارفرمایی تشکیل شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعیین و میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده با رویکرد سه جانبه گرایی در مرحله کارشناسی است و با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در حال بررسی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: جلسات متعدد و متنوعی در حوزه کارشناسی تعیین دستمزد کارگران صورت گرفته است و موارد مختلف بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: تعیین میزان افزایش دستمزد با در نظر گرفتن همه شاخص‌ها در حوزه مطالعاتی صورت می‌گیرد که در وقت مناسب تصمیمات گرفته شده را اعلام خواهد کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف پرداختی کارکنان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۲ را ۵۵ میلیون تومان تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند د تبصره ۱۲ این لایحه را در بخش هزینه‌ای به شرح زیر تصویب کردند:

«د- سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان درسال ۱۴۰۲ به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای ‌هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد و پنجاه میلیون (۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰)ریال است. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیأت‌علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌ها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است. کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است. در سایر موارد خاص، به پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و تصویب هیأت‌ وزیران اقدام می‌شود.»

آخرین وضعیت تعیین دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران

وزیر تعان، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تعیین حقوق و دستمزد سال آینده گفت: همین امروز هم جلسات با نمایندگان کارفرمایان، دولت و … در حال برگزاری است و امیدواریم پیش نویس مصوبات را سریع فراهم کنند و تلاشمان این است که آن چه حق و عدل است را در فورجه زمانی مشخص شده اعلام کنیم و تصمیمات لازم در این باره اتخاذ شود.

به نقل از ایسنا، صولت مرتضوی در پاسخ به پرسشی پیرامون بهبود وضعیت معیشتی کارگران در سال آینده گفت: به استناد قانون کار، نظام حاکم بر تعیین حقوق و دستمزد، نظام چندجانبه گرایی است. برخی تصور می‌کنند وزیر تعاون حداقل حقوق را تعیین می کند در حالی که اینگونه نیست. قانونگذار دو شاخص مشخص کرده که در قالب کارگروه‌های مشترکی به بحث و بررسی گذاشته می‌شود. در یک سرفصل گفته شده معدل حقوق متناسب با نرخ تورم و در سرفصل دیگری گفته شده که حداقل حقوق ضریبی از سبد معیشت باشد که همواره در سال‌های مختلف پیش بینی‌شده است.

وی افزود: همکاران ما در معاونت کار، کارگروه‌ها را تشکیل داده‌اند و همین امروز هم با نمایندگان کارفرمایان، دولت و … در جلسه هستند و امیدواریم پیش نویس مصوبات را سریع فراهم کنند و تلاشمان این است که آن چه حق و عدل است را در فورجه زمانی مشخص شده اعلام کنیم و تصمیمات لازم در این باره اتخاذ شود. از سوی دیگر قدری هم منتظر مجلس شده بودیم که ببینیم چه تصمیمی برای افزایش حقوق کارمندان می‌گیرد که خوشبختانه روز گذشته تصمیمات مجلس هم نهایی شد و می تواند یکی از ادله‌ای باشد ما را به نتیجه برساند.

اخباراقتصاد
افزایش حقوقپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی