واکنش‌ها نسبت به معرفی نامزد رقیب انتخاباتی اردوغان

به گزارش ساناپرس،  واکنش‌ها نسبت به معرفی نامزد رقیب انتخاباتی اردوغان

معرفی کمال قلیچداراوغلو به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون ترکیه برای رقابت در برابر اردوغان در محافل سیاسی ترکیه واکنش های متفاوتی در بین سیاستمداران، رسانه ها و سران احزاب به دنبال داشت.

ایرنا، رهبران ۶ حزب ائتلاف تحت عنوان «ملت» شامل «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک(خوب)، «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گلتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات، «علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و «احمد داووداوغلو» رهبر حزب آینده در جلسه مشترک دیشب «کمال کلیچداراوغلو» را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی کردند.

در حالی کمتر از ۲.۵ ماه به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه باقیمانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» نیز تحت نام ائتلاف «جمهور» متحد شده و از حدود ۲ ماه قبل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.

علی باباجان رهبر رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و یکی از اعضای ائتلاف مخالفان پس از اعلام قلیچداراوغلو به عنوان نامزد اپوزیسیون گفت: اکرم امام اوغلو و منصور یاواش شهرداران آنکارا و استانبول را به تیم ائتلاف و دولت آینده اضافه کردیم و با قدرت به راه خود ادامه می‌دهیم.

وی بیان کرد: این ائتلاف بر اساس نقشه راه فرآیند انتقال که تدوین شده و چند هفته پیش اعلام شد، به مدل مدیریت مشترک شامل ۶ حزب رسیده و ما نمی خواهیم به یک نفر رای دهیم و از مردم ترکیه درخواست خواهیم کرد که برای یک ستاد و به یک تیم ستاره رای دهند.

اصلی بایکال دختر دنیز بایکال رهبر سابق حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز در واکنش به اعلام قلیچداراوغلو به عنوان نامزد نهایی ائتلاف مخالفان، گفت که اگر کلیچداراوغلو انتخاب شود، اولین کاری که باید انجام شود خلع قدرت آکشنر است چرا که او موجب بروز بحران در تعیین نامزد این ائتلاف شد.

پس از اعلام کامل کلیچداراوغلو به عنوان نامزد نهایی ائتلاف اپوزیسیون، محرم اودمیش، عضو هیات موسس حزب آینده به رهبری احمد داووداوغلو که در این ائتلاف حضور دارد، در بیانیه‌ای کتبی استعفای خود را اعلام کرد و کلیچداراوغلو را فردی ضعیف برای رقابت و حتی مدیریت کشور پس از انتخاب ذکر کرد.

در این میان، «میتات سنجر» رهبر مشترک حزب کُردی دموکراتیک خلق‌های ترکیه اعلام کرد که حزب وی به جای معرفی نامزد اختصاصی، از نامزدی قلیچداراوغلو حمایت می کند که این امر ممکن است با توجه به پایگاه رای بیش از ۱۱ درصدی این حزب در جنوب شرقی ترکیه، کفه ترازوی را سیاست به سمت مخالفان اردوغان سنگین کند.

او افزود: در صورتی که مخالفان تا انتهای انتخابات از نامزد مشترک و واحد حمایت کنند، حزب ما نیز از این نامزد حمایت خواهد کرد و در غیر این صورت، نامزد خود را معرفی خواهیم کرد.

مصطفی دستیچی رهبر حزب اتحاد بزرگ، ائتلاف میز ششگانه احزاب مخالف را ائتلاف «میز معامله» خواند و با اشاره به تحمیل منصور یاواش و اکرم امام اوغلو شهرداران آنکارا و استانبول به عنوان معاون به نامزد معرفی شده گفت: این گونه اقدامات خلاف قانون اساسی است.

دستچی اظهار کرد: تفاهم‌نامه ۱۱ ماده‌ای ائتلاف ملت، ترکیه را به سمت بی‌ثباتی سیاسی و هرج و مرج سوق خواهد داد و من معتقدم که ملت ترکیه این اجازه را نخواهد داد.

مهمت اوچوم مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه نیز در واکنش به “انتخاب منصور یاواش و اکرم امام اوغلو شهرداران آنکارا و استانبول به عنوان معاونان رئیس جمهور ترکیه با حفظ سمت شهرداری آنها در صورت انتخاب قلیچداراوغلو” گفت: این که یک نفر هم معاون رئیس جمهور و هم شهردار باشد، نقض آشکار قانون اساسی است.

دولت باغچه‌لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه نیز در جلسه گروهی حزب خود در واکنش به رفتار مرال آکشنر رهبر حزب نیک(خوب) در ائتلاف با مخالفان، او را “به چرخ آسیاب‌های بادی تشبیه کرد” و گفت: او سیاست را به دعوای شخصی و دو قطبی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به تلاش دولت کنونی در مدیریت فاجعه زلزله گفت: ائتلاف جمهور به علت همدردی با زلزله زدگان، در جریان رقابت انتخاباتی خود و حمایت از اردوغان از موسیقی انتخاباتی استفاده نخواهد کرد.

رهبر حزب حرکت ملی ائتلاف، مخالفان اردوغان را برای ملت ترکیه «خطرناک» خواند و گفت: ترکیه کشوری بی‌پناه و بازمانده استعمار نیست و ملت ترکیه با رأی خود نشان خواهد داد که کدام سلیقه را می پسندد.

وی درباره ائتلاف مخالفان اردوغان اضافه کرد: آنها با تحریک مردم به سر دادن شعارهای «استعفای دولت» در ورزشگاه ها راه را به روی رویدادهای اجتماعی بسیار خطرناک باز می کنند.

در همین راستا، تارنمای استار ترکیه در گزارشی با اشاره به خروج مرال آکشنر از ائتلاف اپوزیسیون و بازگشت دوباره به آن و رای دادنش به نامزدی قلیچداراوغلو ر نوشت: آکشنر با تضمین معرفی منصور یاواش و اکرم امام اوغلو شهرداران آنکارا و استانبول با معرفی کلیچداراوغلو موافقت کرده است.

روزنامه صباح نیز طی گزارش خبری درباره نشست دیشب احزاب اپوزیسیون نوشت: مردم ترکیه می پرسند که این افراد با سلایق متضاد اگر انتخاب شوند، چگونه کشور را اداره خواهند کرد؟

در همین حال، مردان یانارداغ سردبیر شبکه تلویزیونی تله.۱ نیز در مورد تعیین “دو معاون از سوی مرال آکشنر رهبر حزب نیک (خوب) برای قلیچداراوغلو” خطاب به او گفت: این اقدام به معنای دادن این پیام است که شما در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور ترکیه هم “بی فایده هستید، نه می توانید در انتخابات پیروز شوید و نه می توانید کشور را اداره کنید.”

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیشب در نشست کابینه دولت خود، ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را به عنوان تاریخ رسمی برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در کشورش اعلام کرد.

اردوغان یک هفته پیش، ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را زمان قطعی برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده بود ولی آغاز فرایند برگزاری انتخابات نیازمند تایید در هیات وزیران ترکیه بود که شب گذشته به تصویب رسید.

همزمان با اعلام تاریخ رسمی انتخابات ترکیه، احزاب مخالف اردوغان نیز کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق را به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون و رقیب وی معرفی کردند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

اخبارسیاسی
اردوغانپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی