تاکید حمیدی‌مقدم؛ تلاش برای درآمدزاییِ سینمای مستند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم رونمایی از فیلم‌های «اکران حقیقت»، دیروز (دوشنبه ۱۸ مرداد) با حضور محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حامد شکیبانیا، معاون مستند، مرتضی رزاق‌کریمی، قائم‌مقام مرکز، مصطفی رزاق‌کریمی، کتایون جهانگیری، فرشاد اکتسابی، محسن خانجهانی و مهدی باقری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمد حمیدی‌مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گفت: «از سال ۱۳۹۸ که مصادف با ورود من به مرکز گسترش بود، نیاز به تحولی در حوزه عرضه فیلم‌های مستند داشتیم. در سال ۱۳۹۹ با ورود محمد طیب به مرکز برای ایجاد اتفاقاهای جدید در چند جهت، ریل‌گذاری شد.»

او ادامه داد: «یکی از آسیب‌هایی که بررسی کردیم این بود که تولید فیلم مستند در مرکز گسترش در جایی گیر می‌افتد، آن هم بحث عرضه است. اتفاقاتی در نمایش فیلم هنری و مستند مثل اکران در سینماهای هنر و تجربه رخ داده است، اما باز هم انبوهی از تولیدات به فرآیند پخش نمی‌رسیدند، به همین دلیل کارگروهی در مرکز گسترش با هدف اکران فیلم مستند شکل گرفت.»

مدیرعامل مرکز گسترش تاکید کرد: «از سال ۹۹، افق پیش روی‌مان اکران مستند بود. احساس می‌کردیم که هرچقدر به اکران مستند بها داده شود و به تقویت آن بینجامد، خوب و موثر است. شکل واقع‌بینانه توقع از عرضه و اکران مستند، باید با خود فیلم نسبت درستی داشته باشد. خیلی وقت‌ها این بحث وارد حوزه احساسی می‌شود و توقع بیش از اندازه داریم. چیزی که در مرکز طراحی شد این بود که بتوانیم به صورت تدریجی، ارتباط ویژه‌ای میان مردم و سینمای مستند برقرار کنیم. یعنی پیوستگی، استمرار و سبدی که باعث می‌شود تا مخاطب در هر شرایطی بتواند فیلم مستند را بدون مشکل انتخاب کند.»

حمیدی‌مقدم تاکید کرد: «اکران برخط چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» اشتیاقی ایجاد کرد که ادامه دارد. هنوز جشنواره پانزدهم شروع نشده، سیل مشتاقان برای اکران آنلاین آثارشان قابل توجه است. ما با فرصت نمایش در مراکز و پاتوق‌های فرهنگی در تهران و استان‌ها هماهنگ و همراه هستیم. این باعث ایجاد شاخه مویرگی اکران حقیقت می‌شود.»

حمیدی مقدم درباره بحث برگشت مالی اکران فیلم‌های مستند تصریح کرد: «یکی از نکات طرح «اکران حقیقت» این است که ما عام‌المنفعه و فقط برای کار فرهنگی، آن را آغاز نکرده‌ایم. دلایل ما در ابتدا ارتباط مستند با مردم و مخاطبان است، در مرحله بعد برگشت سرمایه حتی در شکل حداقلی خود اهمیت دارد. این نکته‌ای است که به عنوان تیتر انتخاب و اعلام کردیم که باید از مستند درآمدزایی کنیم، شاید در ابتدا خیلی‌ها به آن امیدی نداشتند اما خوشبخانه انجام شد و ادامه می‌یابد.»

مدیرعامل مرکز گسترش خاطرنشان کرد: «ما حضور و حرکت‌های مختلفی در جشنواره‌ها داشتیم اما چقدر می‌توانیم از اقتصاد سینمای مستند در این چتر بزرگ جهانی بهره‌مند شویم؟ این مساله هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده بود و اغلب مستندها تنها حضور جشنواره‌ای داشتند.»

حمیدی‌مقدم در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به پیشبرد طرح‌های دیگری در مرکز گسترش همزمان با طرح «اکران حقیقت» بیان کرد: «کاتالوگ دیجیتال و دو زبانه مرکز گسترش به زودی رونمایی می شود. این طرح باعث می‌شود تولیدات مرکز در تمام نقاط دنیا و به راحتی قابل پایش باشند، یعنی پخش‌کننده و خریدار، بدون نیاز به حضور فیزیکی ما در جشنواره‌های بین‌المللی، برای خرید فیلم به آثار مرکز دسترسی داشته باشند. خوشبختانه اولین مرحله از این تعامل، ۱۷ مردادماه شکل گرفت و پولی برای خرید چهار فیلم در حوزه پخش آنلاین و برخط کشور ژاپن به مرکز گسترش واریز شد. این موفقیت بزرگی‌ است. شاید میزان پرداخت‌ها و درآمد، ابتدا کم باشد اما گام به گام جلوتر می‌رویم.»

مدیرعامل مرکز گسترش ادامه داد: «پنج فیلم خوب در حوزه‌های مختلف داریم که با آن‌ها «اکران حقیقت» را آغاز می‌کنیم، همچنین قرار است در پکیج‌های مختلف این اکران تنوع ساختاری و طعم داشته باشیم که مخاطب را جذب کند، پکیج‌مان باید متفاوت باشد و تنها در حوزه مستند اجتماعی نباشد.»

تاکید حمیدی‌مقدم؛ تلاش برای درآمدزاییِ سینمای مستند

او درباره مستندهای حاضر در پکیج اول «اکران حقیقت» توضیح داد: «در پکیج اول «بر سر خاک» ساخته محسن خانجهانی در حوزه محیط‌زیست، «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری در حوزه زیست‌بوم یا شهر را داریم که به عنوان مهم‌ترین پیوند انسان و محیط پیرامون بررسی می‌شود. در حوزه پرتره، مستند خاص و ویژه‌ای را در میان مستندهای معاصرمان به نام «بانو قدس ایران» اثر مصطفی رزاق کریمی داریم که خیلی‌ها مشتاق دیدن آن هستند، «زیر این چتر باران می‌بارد» اثر کتایون جهانگیری و «ف- الف» ساخته فرشاد اکتسابی از مستندهایی هستند که در حوزه اجتماعیِ جستجوگر حضور دارند.»

فیلمسازان و مدیران مرکز گسترش در پایان این مراسم، پوستر فیلم‌های پپکیج اول «اکران حقیقت» را امضا کردند.

«اکران حقیقت» که به همت واحد بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طراحی و اجرا می‌شود ۲ مرحله دارد. در مرحله نخست، مستندهای تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به صورت آنلاین و توسط پلتفرم هاشور نمایش داده می‌شوند. هم‌زمان و با عادی‌تر شدن شرایط اجتماعی و کاهش روند ابتلا به ویروس کرونا، فیلم‌ها در بیش از ۵۰ مرکز فرهنگی و هنری و تعدادی از سینماها در سراسر کشور نمایش خواهند داشت.

در مرحله دوم مستندهایی که متعلق به مرکز گسترش نیستند اما شرایط اکران آنلاین و فیزیکی دارند و متقاضی اکران در «اکران حقیقت» هستند، نمایش داده می‌شوند.

۵۷۵۷

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی