کشف ارواح متحرک در فضا

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی فیوچریسم، «ری نوریس» ، ستاره شناس و استاد دانشکده علوم در دانشگاه «وسترن» سیدنی ، در مقاله در مجله Cosmos توضیح می دهد که چگونه تیم او دو کهکشان رادیویی را با سیاهچاله های بزرگ در مرکز هر یک کشف کرد.

این سیاه چاله ها جت هایی از الکترون ها را پرتاب می کنند که به اشکال عجیب و غریبی خم می شوند و توسط باد بین کهکشانی به حرکت در می آیند.

 این ارواح متحرک در واقع ابرهای عجیب الکترونی در اطراف کهکشان‌ها هستند که تقریبا یک میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند. این ابرها شبیه دو روح در حال انجام حرکات موزون هستند.

این کشف در اولین آزمایش پروژه «نقشه تکاملی جهان» (EMU) انجام گرفت. پروژه «نقشه تکاملی جهان» متشکل از گروهی شامل بیش از ۴۰۰ محقق است که به بررسی منابع امواج رادیویی می‌پردازند.

پروفسور نوریس محقق اصلی این پروژه می‌گوید: ما به شگفت زده شدن عادت کرده‌ایم. وقتی مکان‌هایی را که پیش از این هیچ تلسکوپی رصد نکرده، مشاهده می‌کنید احتمال کشف موارد جدید وجود دارد.

زمانی که محققان این ارواح متحرک را دیدند نمی‌دانستند با چه چیزی طرف هستند و به مدت یک هفته برای درک ماهیت این ارواح روی آن‌ها کار کردند و در کمال تعجب دریافتند که این دو، کهکشان‌های میزبان هستند.

این کهکشان‌ها حاوی دو سیاه‌چاله‌ عظیم بودند که در مرکز آن‌ها قرار داشت و پرتوهایی از آن خارج می‌شد.

البته این ارواح متحرک، تنها یافته شگفت انگیز پروژه EMU نبودند. این تیم همچنین مجموعه ای از امواج مرموز رادیویی را کشف کرده است که یک میلیون سال نوری را در سراسر کهکشان ها پوشش می دهد.

به گفته نوریس ، این پدیده که «حلقه های رادیویی عجیب و غریب» نامیده می شود، هنوز برای محققان یک راز است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی