همه چیز درباره هفته سی و پنجم بارداری

به گزارش ساناپرس، در این هفته بخش عمده‌ای از رشد کودک شما کامل شده است. پیشنهاد می‌کنیم تا می‌توانید از این هفته‌های آخر قبل از تولد به خوبی استفاده کنید. باید در این زمان به خوبی از خود مراقبت کنید و از هرگونه فشار روانی و جسمانی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است فرزند شما هر لحظه به دنیا بیاید. در این مقاله از سی سیب به بررسی رشد جنین، تغییرات بدن مادر، علائم و دستورالعمل‌های هفته سی و پنجم بارداری می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رشد جنین در هفته سی و پنجم بارداری

در این هفته اندازه سر تا پایین باسن کودک شما حدود ۳۲ سانتی‌متر است و قد کامل او نیز حدوداً ۴۵.۵ است. او اکنون حدود ۲۵۲۷ گرم وزن دارد. می‌توان گفت نوزادانی که در این هفته به دنیا می‌آیند کاملاً رشد یافته به نظر می‌رسند اما هنوز بخش زیادی از رشد آن‌ها صورت نگرفته است. بخشی که شما نمی‌توانید آن را ببینید و ربطی به ظاهر ندارد. در واقع چهار تا پنج هفته آخر قبل از زایمان بسیار مهم است و حدود یک سوم وزن مغز نوزاد در این زمان شکل می‌گیرد.

فرزند شما به طور پیوسته در حال رشد است و وزن اضافه می‌کند. می‌توان گفت از این پس هر هفته تقریباً حدود ۲۵۰ گرم وزن اضافه خواهد کرد. با اضافه شدن هر گرم چربی بیشتری در زیر پوست کودک ایجاد می‌شود و از میزان چین و چروک پوست او کاسته می‌شود. نوزادانی که در این هفته به دنیا می‌آید ۹۹ درصد شانس زنده ماندن دارند و کمتر در معرض خطر نارس بودن قرار می‌گیرند. البته این در صورتی است که در بخش مراقبت‌های ویژه از آن‌ها نگهداری شود.

سونوگرافی هفته سی و پنجم بارداری

اگر بارداری شما بدون خطر و عوارض است، نیازی به انجام سونوگرافی در این هفته نیست. ممکن است در این هفته یا هفته آینده آزمایش استرپتوکوک گروه B انجام دهید. برای انجام این آزمایش چیزی شبیه به گوش پاک کن را به ناحیه واژن شما می‌مالند. این آزمایش برای بررسی وجود باکتری به نام استرپتوکوک گروه B انجام می‌شود. این باکتری شما را بیماران خواهد کرد اما اگر در زمان تولد نوزاد به آن مبتلا باشید، ممکن است برای او مضر باشد بنابراین دانستن اینکه آیا این باکتری را دارید یا خیر، مهم است. اگر به این باکتری مبتلا باشید، در زمان زایمان به شما آنتی‌بیوتیک داده می‌شود.

تغییرات بدن مادر و شکم او در هفته سی و پنجم بارداری

جالب است بدانید که اکنون رحم شما حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر اندازه اصلی خود است. تا زمان زایمان نیست هر هفته حدود ۲۵۰ گرم تا نیم کیلو به وزن شما اضافه می‌شود. در این زمان حواستان را باید جمع کنید و تمامی علائم خود را زیر نظر داشته باشید؛ زیرا ممکن است علائمی که دارید نشانه زایمان زودرس باشند. حدود ۱۱ درصد از مادرانی که تک قلو باردار هستند زودتر از موعد زایمان می‌کنند. اگر دوقلو باردار هستید ممکن است هر لحظه زمان زایمان شما فرا برسد.

علائم و نشانه‌های بارداری در هفته سی و پنجم

در این قسمت علائم و نشانه‌های بارداری در هفته سی و پنجم را بررسی می‌کنیم.

  • سردرد

سردرد ممکن است در هر مقطعی از بارداری رخ بدهد اما در سه ماهه اول و آخر بارداری شایع‌تر است. معمولاً سردردهای اوایل بارداری به دلیل افزایش حجم خون و هورمون‌ها رخ می‌دهند. در حالی که سردردهای سه ماهه آخر اغلب به دلیل بدتر شدن وضعیت بدن، مشکلات خواب و استرس رخ می‌دهند.

  • مشکلات خواب

بزرگ شدن شکم، تعریق شبانه، سوزش سر دل، تکرر ادرار، اضطراب و هیجان زایمان باعث می‌شود تا مادر دچار اختلالات خواب شود. حدود ۷۸ درصد از زنان باردار دچار اختلالات خواب می‌شود و حدود ۹۸ درصد از زنان در طول شب از خواب بیدار می‌شوند.

  • تکرر ادرار

مسلمان با فشاری که اکنون به مثانه شما وارد می‌شود، مدام احساس خواهید کرد که باید به دستشویی بروید. فرزند شما اکنون در لگن است و در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد. تکرر ادرار نباید باعث شود تا شما از نوشیدن آب بکاهید. کم آبی بدن می‌تواند موجب زایمان زودرس شود و سایر علائم شما را بدتر کند.

  • یبوست

بسیاری از زنان باردار دچار یبوست می‌شوند. برای کاهش علائم یبوست آب فراوان بنوشید از غذاهای فیبردار مصرف کنید. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا داروهای نرم‌کننده مدفوع را برای شما تجویز کند.

  • درد لگن و باسن

از دیگر نشانه‌های هفته سی و پنجم بارداری درد لگن و باسن است. این بخش از بدن شما فشار زیادی را تحمل می‌کند بنابراین بروز این درد طبیعی است.

  • انقباضات براکستون هیکس

این انقباضات تمرینی بدن و رحم شما را برای زایمان و انقباضات واقعی آماده می‌کند. حواستان به نوع انقباضات باشد. انقباضات تمرینی با تغییر موقعیت بدن از بین می‌روند و زیاد دردناک نیستند. در حالی که انقباضات واقعی زایمان دردناک هستند و بدتر و بدتر می‌شوند.

علائم زایمان در هفته سی و پنجم

در این بخش به علائم واقعی زایمان در هفته سی و پنجم می‌پردازیم. در صورت داشتن این علائم فوراً به بیمارستان مراجعه کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

  • پاره شدن کیسه آب

اگر احساس می‌کنید که مایع آبکی از واژن شما خارج می‌شود و ذره‌ذره میزان آن بیشتر می‌شود، فوراً به بیمارستان بروید. در برخی موارد آب درون کیسه از ناحیه واژن فوران می‌کند. در حالی که جریان آن برای برخی زنان ممکن است آهسته باشد.

  • انقباضات دردناک

در صورتی که انقباضات دردناک را تجربه می‌کنید و میزان آن‌ها رفته‌رفته بیشتر می‌شود، انقباضات واقعی با تغییر موقعیت بدن از بین نمی‌روند و هرچه بگذرد فاصله میان آن‌ها کمتر می‌شود.

در صورتی که چنین انقباضاتی را تجربه می‌کنید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید و فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

نکات مراقبت از خود در هفته سی و پنجم بارداری

درست است که دوران سختی را پشت سر می‌گذارید اما با رعایت برخی دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها می‌توانید راحت‌تر با علائم و نشانه‌های این دوره کنار بیایید. در ادامه به این نکات می‌پردازیم.

  • نحوه مقابله با سردرد

برای کاهش سردرد می‌توانید از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید. برای سردرد سینوسی بهتر از کمپرس گرم در نزدیکی چشم و بینی استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک کیسه یخ را درون یک حوله تمیز بپیچید و آن را در زیر گردن خود قرار دهید تا سردرد شما تسکین پیدا کند.

توصیه می‌کنیم قبل از زایمان در چند جلسه ماساژ شرکت کنید. ماساژ اصولی می‌تواند باعث کاهش تنش‌های ناشی از سردرد و گردن درد شود.

قند خون خود را ثابت نگه دارید. برخی از سردردها ناشی از گرسنگی هستند. نتیجه با خوردن وعده‌های غذایی کوچک اما مکرر می‌توانید سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید.

برنامه خواب منظمی داشته باشید. خوابیدن در این زمان کمی مشکل است. می‌توانید از بالش‌های مخصوص بارداری و اسانس‌های گیاهانی همچون اسطوخودوس استفاده کنید.

از مصرف محرک‌های غذایی خودداری کنید. شکلات، ماست، بادام زمینی، گوشت پخته شده و خامه ترش می‌توانند باعث ایجاد سردرد شوند.

همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا برای تسکین درد به شما مسکن بدهد. برخی از مسکن‌ها را نمی‌توان در دوران بارداری مصرف کرد؛ اما استفاده از برخی دیگر همچون استامینوفن مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

  • نکاتی برای داشتن خواب بهتر

همان‌طور که گفتیم مادران باردار در این زمان دچار اختلالات خواب می‌شوند و همین امر باعث خستگی و کوفتگی آن‌ها در طول روز می‌شود. برای داشتن خواب راحت‌تر می‌توانید مصرف مایعات را از عصر به بعد کاهش دهید. البته این به معنای آن نیست که از میزان کلی مایعات بکاهید. بلکه می‌توانید در طول روز آب بیشتری بنوشید و از عصر به بعد مصرف مایعات را کاهش دهید. این‌گونه کمتر برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار خواهید شد.

علاوه بر این می‌توانید در طول روز کمی ورزش کنید. اگر زیاد چرت می‌زنید، از بعد از ظهر به بعد کمتر بخوابید تا بتوانید در طول شب راحت‌تر به خواب بروید. یک برنامه خواب منظم داشته باشید. در یک ساعت مشخص در رختخواب بروید و در ساعتی دیگر از خواب بیدار شوید. این‌گونه ساعت بدن شما راحت‌تر تنظیم می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً از بالش‌های بارداری استفاده کنید. این بالش‌ها فشار بر نواحی مختلف بدن همچون کمر را کاهش می‌دهند و شما می‌توانید راحت‌تر بخوابید. ذهن آگاهی و مدیتیشن را جدی بگیرید. مدیتیشن می‌تواند شما را برای خواب راحت آماده کند. به غذایی که می‌خورید هم توجه کنید. غذاهایی که موجب سوزش سر دل می‌شوند، خواب شما را مختل خواهند کرد. در نهایت هم قبل از خواب از هرگونه صفحه نمایشی دوری کنید. گوشی، لپ‌تاپ و موارد این چنینی می‌توانند خواب شما را مختل کنند.

  • مصرف بیشتر سالاد

یبوست می‌تواند مشکلات زیادی را برای مادر ایجاد کند. با دریافت فیبر زیاد می‌توانید از بسیاری از این مشکلات بکاهید. اسفناج، هیچ، عدس یا نخود بو داده، کنجد و بادام خرد شده همگی دارای فیبر بالایی هستند. شما می‌توانید با استفاده از مواد این‌چنینی برای خود سالاد درست کنید و در کنار وعده اصلی خود سالاد نیز میل کنید.

کلام آخر

در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته سی و پنجم بارداری پرداختیم. ممکن است هر لحظه فرزند شما به دنیا بیاید. پس گوش به زنگ باشید و حواستان را جمع کنید. نشانه‌ها و علائم را جدی بگیرید و در صورت بروز هرگونه مشکل و مورد مشکوک فوراً با پزشک خود تماس حاصل کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید./30سیب

اخبارسبک زندگیسلامت
بارداریپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی