به چه کسی متخصص ارتودنسی گفته می شود؟

افرادی که دندان های ناهماهنگ، نامنظم و نامرتب دارند برای اصلاح ناهنجاری های دندانی و فکی خود باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. شاید دقیقا با وظایف و مهارت های متخصصین ارتودنسی آشنا نباشید؛ در این نوشتار با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که دقیقا به چه کسی متخصص ارتودنسی یا همان ارتودنتیست گفته می شود؟

ارتودنسی دندان چیست؟

قبل از اینکه با اینکه دقیقا به چه کسی متخصص ارتودنسی گفته می شود آشنا شوید بهتر است با درمان ارتودنسی دندان آشنا شوید.

ارتودنسی دندان یکی از رشته های تخصصی در حوزه دندانپزشکی است که تمرکز بر کنترل، پیشگیری و درمان هر گونه ناهنجاری فکی و نامنظمی دندانی دارد.

متخصص ارتودنسی دندان کیست؟

متخصص ارتودنسی دندان، فردی است که پس از اتمام دوره دندانپزشکی عمومی، دوره تخصصی ارتودنسی دندان را به مدت 3 سال می گذراند. کار متخصصین ارتودنسی ابتدا پیشگیری و سپس تشخیص و درمان هر گونه نامنظمی دهان و ناهنجاری فک است. این متخصصین روش های گسترده درمانی را به منظور مرتب کردن دندان ها کج، رفع مشکلات بایت، تراز کردن فکین و … به کار می برند.

چگونه یک متخصص ارتودنسی خوب پیدا کنیم؟

از آنجا که درمان ارتودنسی دندان زمان بر و البته هزینه بر است نیاز است که به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید تا با تشخیص صحیح بهترین روش درمانی اتخاذ شود. برای پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی خوب چندین راه پیش روی شما قرار دارد:

  • روش اول: پرس و جو از دوستان و اطرافیان درباره متخصصین ارتودنسی خوب اطراف محل زندگی یا محل کارتان. برای مثال اگر ساکن شمال پایتخت هستید مطمئنا تعدادی زیادی متخصص ارتودنسی در نیاوران، زعفرانیه و … پیدا خواهید کرد که نمی دانید کدام یک خوب است. در صورتی که از اطرافیان خود که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند سوال کنید شما را در این زمینه راهنمایی خواهند کرد.
  • روش دوم: جستجو در گوگل و یا شبکه های اجتماعی. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن آن کار ما در بسیاری از امور آسان تر از قبل شده است. برای مثال در صورتی که شما ساکن پایتخت هستید می توانید با جستجو کردن عباراتی مثل “بهترین متخصص ارتودنسی در تهران”، “بهترین متخصص ارتودنسی در شمال تهران”، “بهترین متخصص ارتودنسی در دولت”، “بهترین متخصص ارتودنسی در نیاوران” و …. لیستی از بهترین متخصصین ارتودنسی شهر یا محل زندگی خود را بیابید.

وظیفه متخصص ارتودنسی چیست؟

با اینکه وظیفه اصلی متخصصین ارتودنسی صاف کردن دندان ها می باشد. اما این پزشکان می توانند هر گونه مشکل و درد ناشی از بایت نادرست دندان، عادات اشتباه کودکان مانند مکیدن انگشت و حتی برخی مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب را هم برطرف کنند.

مشکلاتی که توسط متخصصین ارتودنسی درمان می شود

از جمله مشکلاتی که توسط یک ارتودنتیست درمان می شود عبارتند از:

  • مشکلات اوربایت (جلو بودن فک بالا به نسبت فک پایین)
  • مشکلات آندربایت (جلو بودن فک پایین به نسبت فک بالا)
  • مشکلات اپن بایت (فاصله بین دندان های بالا و پایین در هنگام بسته بودن دهان)
  • مشکلات کراس بایت (جلو زدگی یا عقب رفتگی یکی از فکین به نسبت فک دیگر)
  • مشکلات اورجت یا دیپ بایت (به اوربایت شدید گفته می شود)
  • کرادوینگ (شلوغی بیش از حد دندان ها)
  • وجود فاصله در بین دندان ها
  • کوتاه یا بلند بودن دندان ها
  • دندان نهفته
  • کمک به درمان شکاف لب

و ….

روش کار یک متخصص ارتودنسی به چه شکل است؟

معاینه، ارزیابی و تشخیص اولیه

در اکثر مواقع در وهله اول این دندانپزشکان عمومی هستند که متوجه مشکلات نامنظمی دندان های شما یا ناهنجاری های فک شما می شوند و شما را به یک ارتودنتیست ارجاع می دهند. البته در صورتی که افراد خود متوجه مشکلات دندانی خود شوند می توانند به طور مستقیم به مطب متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.

متخصص ارتودنسی در یک جلسه با معاینه و ارزیابی های لازم می تواند متوجه وجود مشکل در دهان و دندان شما می شود.

تشخیص تخصصی و شرح روند درمان

ارتودنتیست برای تشخیص قطعی، بیمار را به مرکز رادیولوژی دهان و دندان ارجاع می دهد تا به طور قطعی مشکل را تشخیص می دهد و درمان های مناسب را پیشنهاد می دهد.

در این جلسه می توانید درباره هر آنچه که باید قبل از درمان و در طول درمان ارتودنسی بدانید اعم از هزینه ارتودنسی دندان، طول درمان ارتودنسی، نوع درمان و … به شما توضیح داده می شود.

شروع درمان و ویزیت های منظم دوره ای

ارتودنتیست در این مرحله روند درمان را با نصب بریس آغاز می کند و به بیمار توصیه می شود که در طی جلسات منظم دوره ای (برای مثال هر یک ماه یکبار) باید به مطب ارتودنیست مراجعه شود.

طی هر جلسه مراجعه، وضعیت دندان های بیمار ارزیابی می شوند و در صورت نیاز بریس ها و اجزای دستگاه ارتودنسی تنظیم می شوند.

انواع روش های ارتودنسی دندان

برای اصلاح نامرتبی دندانی و ناهنجاری فکین متخصص ارتودنسی از یکی از روش های درمان ارتودنسی استفاده می کند. به طور کلی انواع روش های ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک می شود، که در ادامه توضیحی مختصری درباره هر یک از روش ها خواهیم داد.

ارتودنسی ثابت

بریس های ثابت یکی از رایج ترین و قدیمی ترین انواع ارتودنسی دندان هستند که توسط ارتودنتیست به دندان های شما متصل می شوند و تا پایان طول درمان اجازه خارج کردن بریس ها از دهان را ندارید. از جمله روش های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

  • بریس فلزی معمولی
  • بریس دیمون
  • بریس لینگوال
  • بریس سرامیکی

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک برخلاف بریس های ثابت قابلیت خارج کردن از دهان را دارند که یکی از رایج ترین انواع ارتودنسی متحرک اینویزیلاین ها یا الاینرهای متحرک هستند که از جمله معروف ترین انواع ارتودنسی نامرئی است.

آیا دندانپزشک عمومی همان متخصص ارتودنسی است؟

با توجه به توضیحاتی که دادیم جواب این سوال قطعا خیر است. تنها متخصصین ارتودنسی هستند که می توانند درمان های ارتودنسی را انجام دهند و دندانپزشکان عمومی اجازه این کار را ندارند.

رپورتاژ ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد )

سلامتکسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی