ارز دیجیتال لیدو دائو چیست؟ مهمترین راهکار استیکینگ در اتریوم 2

Shape3

لیدو دائو بزرگ‌ترین پلتفرم استیک اتریوم است که در حال حاضر بیش از 30 درصد از تمام اتریوم‌های استیک شده را در اختیار دارد. این پلتفرم اکنون موفق‌ترین پروژه دیفای است و حتی از میکر دائو نیز پیشی گرفته است. ارز دیجیتال لیدو دائو (LDO) نیز در هفته اول سال 2023 بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته است. انتظار می‌رود با تکمیل آپگرید شانگهای اتریوم در نیمه اول سال 2023، کاربران بیشتری شروع به استیک اتریوم (ETH) کنند. این احتمالاً قیمت ارز دیجیتال لیدو دائو را باز هم افزایش خواهد داد. ما در این مقاله نحوه کار لیدو دائو، پتانسیل ارز دیجیتال LDO و آخرین خبرها در مورد استیکینگ در لیدو دائو را به طور خلاصه مرور می‌کنیم. پس لطفاً با ما باشید.

لیدو دائو چیست؟

مرج اتریوم در سپتامبر 2022 بسیاری از چالش‌های اتریوم را حل کرد اما یک نقطه‌ضعف داشت: اینکه استیک روی شبکه فقط با داشتن 32 اتریوم امکان‌پذیر است. لیدو دائو (Lido Dao) یک پلتفرم استیک نقدشونده است که راه‌حلی برای این مشکل ارائه می‌دهد. پلتفرم لیدو دائو ابتدا برای استیک ETH راه‌اندازی شد اما پس از مدتی، خدمات خود را به بلاک چین‌های دیگر گسترش داد. در حال حاضر، لیدو دائو علاوه بر اتریوم از استیک سولانا (SOL)، پولکادات (DOT) پالیگان (Matic) و کوزاما (KSM) پشتیبانی می‌کند.

پلتفرم لیدو توسط سازمان غیر متمرکز خودگردان لیدو دائو مدیریت می‌شود که از ارز حاکمیتی LDO برای دادن حق رأی به کاربران استفاده می‌کند. ارز دیجیتال لیدو دائو در حال حاضر از لحاظ مارکت کپ در رتبه 30 بازار قرار دارد. از آنجایی که لیدو ‌در حال حاضر موفق‌ترین پلتفرم دیفای (Defi) است، انتظار می‌رود ارز LDO به رشد خود ادامه دهد. برای خرید ارزان لیدو دائو می‌توانید به صرافی ایرانی بیت 24 مراجعه کنید و این ارز را بدون کارمزد دریافت کنید.

نحوه کار لیدو دائو

استیکینگ به معنای سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال به عنوان وثیقه برای تأیید تراکنش‌ها و تولید بلوک در بلاک چین‌های اثبات سهام (PoS) مثل اتریوم است. استیک کنندگان در مقابل سپرده‌گذاری رمز ارزهای خود پاداش می‌گیرند. مشکل این است که این دارایی‌های استیک شده برای یک دوره مشخص قفل می‌شوند و دیگر نقد (لیکوئید) نیستند.

در مقابل، لیکوئید استیکنیگ (Liquid Staking) یا استیک نقدشونده به این معناست که کاربران در مقابل سپرده‌گذاری توکن‌های خود «لیکوئید توکن» دریافت می‌کنند که قابل‌معامله است. این نوع استیک به کاربران اجازه می‌دهد بدون قفل کردن دارایی خود پاداش بگیرند. خود این لیکوئید توکن‌ها می‌توانند روی دیگر پروتکل‌ها استیک شوند و سود مضاعفی برای کاربران داشته باشند.

Shape1

برای مثال، اگر شما یک اتریوم را روی لیدو دائو استیک کنید، این پلتفرم در مقابل توکن‌ stETH را به نسبت یک به یک (1:1) صادر می‌کند. پس، stETH نسخه توکنیزه شده اتریوم استیک شده است. استیک کنندگان اتریوم روی لیدو دائو می‌توانند توکن‌های stETH خود را مثل اتریوم معمولی روی صرافی‌ها معامله کنند یا در پلتفرم‌های دیفای (امور مالی غیر متمرکز) برای فعالیت‌های مختلف استفاده کنند. همچنین پس از آپگرید شانگهای، کاربران می‌توانند توکن‌ stETH خود را به ETH تبدیل کنند.

لیدو دائو تمام اتریوم سپرده‌گذاری شده توسط کاربران را از طریق نودهای معتمد روی اتریوم استیک می‌کند. پاداش استیکی که لیدو از اتریوم دریافت می‌کند بین استیک کنندگان و خود دائو تقسیم می‌شود. البته، استیک کنندگان فقط پس از کامل شدن آپگرید شانگهای اتریوم در نیمه اول سال 2023 می‌توانند پاداش استیک را دریافت کنند.

ارز دیجیتال لیدو دائو

ارز بومی پلتفرم لیدو دائو که LDO نام دارد یک ارز حاکمیتی است که برای رأی دادن در مورد مسائل کلیدی پلتفرم لیدو مثل تعیین کارمزد استفاده می‌شود. این DAO مسئول استقرار قراردادهای هوشمند روی لیدو، تعیین کارمزد و پارامترهای پروتکل لیدو، استخدام اپراتورها و اعتباربخش‌ها، مدیریت بیمه و بودجه توسعه، و مدیریت برداشت‌ها است. مجموع عرضه ارز دیجیتال لیدو دائو 1 میلیارد توکن است. داشتن سقف عرضه ثابت یکی از نقاط قوت ارز LDO است که می‌تواند به رشد قیمت بیشتر آن در آینده کمک کند.

عملکرد اخیر لیدو دائو

به نظر می‌رسد Lido Dao بیشترین سود را از مرج اتریوم برده است. در حال حاضر، ارزش کل قفل شده (TVL) روی پلتفرم لیدو در حال حاضر بیش از 8 میلیارد دلار است. این به معنای آن است که از لحاظ ارزش کل قفل شده، لیدو دائو از تمام پروتکل‌های دیفای، از جمله میکر دائو (MakerDao) پیشی گرفته است. در نوامبر 2022 نیز پلتفرم lido اعلام کرد پس از مرج اتریوم روزانه بیش از 1 میلیون دلار کارمزد برداشت کرده است. کارشناسان حتی از قبل از مرج اتریوم پیش‌ بینی می‌کردند که رمز ارز لیدو دائو روند صعودی داشته باشد اما این ارز حتی از پیش‌ بینی‌ها نیز بهتر ظاهر شده است. به لطف سلطه بالای اتریوم بر بازار می‌توان حدس زد که ارز دیجیتال لیدو دائو نه تنها در کوتاه‌مدت، بلکه در بلندمدت نیز یک سرمایه‌گذاری خوب باشد.

مزایای لیدو دائو

پلتفرم لیدو دائو خدمات مهمی به صنعت ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد و در عین حال، اکنون در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. نقد نبودن دارایی‌های استیک شده روی بلاک چین‌های اثبات سهام یکی از چالش‌های اصلی پیش روی آنها و کاربران است. پلتفرم‌های لیکوئید استیکینگ مثل LIDO می‌توانند این مشکل را به شکل کارآمد حل کنند. انتقال دومین ارز بزرگ بازار به مکانیسم اجماع اثبات سهام نیز موقعیت خوبی است که پیش روی لیدو قرار گرفته است.

Shape2

انعطاف‌پذیری از دیگر مزایای مهم این پلتفرم است. لیدو دائو به هر مقداری از اتریوم، سولانا، ماتیک و … اجازه استیک شدن می‌دهد و حداکثر یا حداقل مقداری برای استیک وجود ندارد. علاوه بر این، استیک اتریوم و دیگر ارزها شامل یک سری مسائل فنی پیچیده است که مانعی بر سر راه استیک کردن هستند. پلتفرم لیدو این چالش را برطرف می‌کند و موانع ورود به استیکینگ را کاهش می‌دهد.

افزایش کارآمدی سرمایه از نقاط قوت پلتفرم لیدو دائو است. برای مثال نسخه توکنیزه شده اتریوم استیک شده می‌تواند به عنوان وثیقه برای قرض کردن دیگر دارایی‌های دیجیتال استفاده شود یا در پلتفرم‌های ییلد فارمینگ (Yield Farming) سپرده‌گذاری شود. علاوه بر این، این پلتفرم کاملاً غیر متمرکز است و هر کاربری که این ارز را هولد داشته باشد می‌تواند با رأی دادن در مورد آینده Lido تصمیم‌گیری کند.

نقطه قوت دیگر پلتفرم لیدو دائو این است که اعضای آن را نه توسعه‌دهندگان ناشناس، بلکه برخی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران مشهور تشکیل می‌دهند. برخی از اعضای کلیدی این دائو شرکت‌های پی پال کاپیتال، KR1 و Semantic Ventures هستند و سرمایه‌گذاران مشهوری مثل Banteg، Kain Warwick و Julien Bouteloup از آن حمایت می‌کنند.

جمع‌بندی

لیدو دائو یک پلتفرم دیفای است که برای تسهیل استیک آلت کوین های بزرگ بازار طراحی شده است. این پلتفرم پس از مرج اتریوم به یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ تبدیل شده است. استیک نقدشونده لیدو دائو به کاربران این امکان را می‌دهد که از تمام مزایای استیک کردن بهره‌مند شوند بدون اینکه مجبور باشند نقدشوندگی توکن‌های خود را قربانی کنند. در نتیجه، Lido Dao این امکان را فراهم می‌کند که دارایی‌های استیک شده در دیگر پروتکل‌ها برای کاربردهای مختلفی مثل وثیقه یا فارمینگ مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر اتریوم، لیدو دائو از استیک سولانا، پولکادات، متیک و KSM نیز پشتیبانی می‌کند. در نهایت، لیدو دائو با کاهش پیچیدگی استیک و رفع موانع ورود به استیکینگ در بلاک چین های اثبات سهام، به رشد دیفای کمک می‌کند. همه این عوامل حاکی از پتانسیل رشد قیمت ارز دیجیتال لیدو دائو ldo در آینده است. اما اگر قصد سرمایه‌گذاری روی ارز لیدو دائو (LDO) را دارید، باید با خواندن آخرین خبرها، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال، تحقیقات لازم را انجام دهید. و همیشه نوسان بالای بازار ارزهای دیجیتال را در تصمیم‌گیری خود لحاظ کنید.

رپورتاژ ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد )

کسب و کار
ارز دیجیتالبیت کویندیفایرپورتاژرمز ارزلیدودائو
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی