بیمه شخص ثالث موتور اقساطی را از کجا بخریم؟

موتورسیکلت جزو وسایل نقلیه زمینی است که بیشتر افراد برای انجام کارهای روزانه خود از آن استفاده می‌کنند. همچنین موتور سیکلت‌ها به دلیل سرعت بالایی که دارند و اینکه برخی از راکب‌ها قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند، حادثه ساز خواهند بود. بنابراین با تهیه بیمه موتور می‌توان تحت پوشش بیمه نامه بوده و خسارت‌های ایجاد شده را تا سقف تعهدات شرکت‌های بیمه جبران کرد. همچنین به دلیل اجباری که برای تهیه بیمه نامه در نظر گرفته شده در صورتی که بیمه موتور را تهیه نکنید، مشمول جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه و توقیف موتور سیکلت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی خواهید شد. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت خرید به موقع بیمه و پوشش‌های بیمه نامه موتور توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

چرا بیمه موتور را بخریم؟

همانطور که اشاره شد، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند برای سرعت بخشیدن به انجام کارهای روزانه خود از موتور سیکلت استفاده کنند. از طرفی هم خطر همیشه در کمین موتور سیکلت‌ها است و ممکن است که حادثه‌های رانندگی رخ دهد. از این رو با خرید بیمه موتور سیکلت می‌توان نگرانی‌ها را برای ایجاد حادثه‌های رانندگی کاهش داد. این بیمه نامه دو نوع پوشش مالی و جانی دارد که برای جبران هزینه‌های وارد شده به اشخاص ثالث در نظر گرفته شده است.

همچنین با توجه به آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی، بیشتر از 90 درصد راکبان موتور سیکلت بیمه موتور را تهیه نکرده‌اند و همین موضوع ایجاد نگرانی می‌کند. زیرا با توجه به قانون کشور اگر فردی به شخص ثالث خسارت وارد کند، موظف به جبران خسارت بوده و باید هزینه‌های ایجاد شده را جبران کند. اما با تهیه بیمه موتور خسارت‌های رخ داده تا سقف تعهدات شرکت‌های بیمه قابل جبران خواهند بود. از طرفی هم به دلیل اهمیت تهیه این بیمه نامه، شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به یکسری سیاست‌های درون سازمانی و قوانین بیمه مرکزی، شرایط خرید این بیمه موتور را برای همه افراد فراهم کرده‌اند.

پوشش‌های بیمه موتور سیکلت

با خرید بیمه موتور (https://bimeh.com/thirdpartyMotor)می‌توان تحت پوشش خسارت‌های مالی و جانی بود. در حقیقت این بیمه نامه همانند بیمه شخص ثالث خودرو است و جبران هزینه‌های ناشی از حادثه‌های رانندگی را بر عهده دارد. اما دقت کنید که بیمه نامه موتور برای خسارت‌های مالی رخ داده در حادثه برای راننده مقصر هیچ گونه تعهدی نداشته و جبران خسارت نمی‌کند. بنابراین پوشش‌های بیمه موتور به شرح زیر هستند:

  • خسارت مالی شخص ثالث در حادثه: در بیمه موتور خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه تصادف تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران خسارت خواهد کرد.
  • خسارت جانی اشخاص ثالث در حادثه: در این پوشش میزان خسارت جانی وارد شده به شخص ثالث ارزیابی شده و شرکت بیمه مطابق با پوشش‌های بیمه موتور سیکلت غرامت پرداخت خواهد کرد.
  • خسارت جانی برای راننده مقصر: این پوشش خسارت‌های جانی وارد شده به راننده مقصر در حادثه رانندگی را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌توان برای دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کرد.

به طور کلی بیمه موتور موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • غرامت فوت و نقص عضو
  • هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث
  • برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت یا متحرک
  • هزینه خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه یا محمولات آن
  • هزینه درمان شخص ثالث (اگر بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت)

در خطرات تحت پوشش بیمه موتور، مواردی هم هستند که تحت پوشش این بیمه نامه نبوده و جزو استثنائات بیمه‌ای شناخته می‌شوند که عبارتند از:

  • خسارات وارده به محموله یا بار موتور بیمه شده
  • خسارات وارده ناشی از جرایم و محکومیت قضایی و اجرایی
  • خسارات مالی وارده به موتورسیکلت راننده مقصر در حادثه
  • خسارات وارده ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه رادیواکتیو و تشعشعات‌ هسته‌ای

بیمه موتور خسارات جانی را پوشش می دهد

قوانین و شرایط بیمه موتور

بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر تغییراتی در قوانین بیمه نامه موتور ایجاد کرده‌اند که باعث به روز شدن بیمه و عملکرد بهتر شده است. بدین صورت که در قانون گذشته، با بروز اولین حادثه که منجر به دریافت خسارت می‌شد، تمام تخفیفات بیمه نامه از بین می‌رفت. اما در قانون جدید شرایط تخفیفات به صورت پلکانی شده و میزان تخفیف‌ها برای هر 5 سال به میزان حداکثر 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

با توجه به قانون جدید بسیاری از راکبان موتور سیکلت به خرید بیمه موتور ترغیب شده و برای خرید آن‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

همچنین توصیه می‌کنیم برای اینکه بهترین بیمه نامه را تهیه کنید، از طریق خرید آنلاین و غیر حضوری بیمه استفاده کنید تا شرایط شرکت‌ها و خدمات بیمه را بررسی کرده و بعد از آن برای خرید اقدام کنید. دقت کنید درست است که بیمه موتور اجباری است، اما اگر این بیمه نامه را به به موقع تمدید نکرد، مشمول جریمه خواهید شد. پس پیشنهاد می‌کنیم که برای سهولت کار و صرفه جویی در زمان و انرژی خود از پلتفرم‌های آنلاین خرید بیمه مانند: بیمه دات کام اقدام کنید تا در زمان کوتاهی و با شرایط استعلام و مقایسه بیمه نامه مورد نظر خود را خریداری کرده باشید. در این سامانه به راحتی می‌توانید خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف بیمه‌گر را با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت با استفاده از مشاوره تخصصی رایگان بیمه دات کام برای خرید آنلاین بیمه اقدام کنید.

بیمه موتورسیکلت اقساطی

قیمت بیمه ثالث موتورسیکلت چندان بالا نیست؛ به نقل از بیمه دات کام (bimeh.com) ، لذا شرکت‌های بیمه محدودی تمایل به ارائه بیمه موتورسیکلت اقساطی دارند. بیمه موتورسیکلت اقساطی پاسارگاد یکی از آنها است.

مدت زمان بیمه‌نامه موتورسیکلت

برخی از شرکت‌ها، بیمه شخص ثالث موتور را به صورت بلندمدت با اعتبار یک ساله یا به‌صورت کوتاه مدت در بازه‌های زمانی مختلف یک ماهه، دو ماهه و… ارائه می‌دهند. در صورتی که بیمه گزار قصد فروش یا انتقال موتور خود را دارد، می‌تواند از این بیمه استفاده کند. قیمت این بیمه‌ کمتر از بیمه موتور بلند مدت (با اعتبار یک ساله) است. در حال حاضر امکان خرید بیمه کوتاه مدت موتورسیکلت از بیمه دات کام فراهم شده است.

نحوه محاسبه نرخ بیمه موتورسیکلت

برای اینکه بتوانید قیمت بیمه نامه موتور را بررسی کرد باید عوامل مختلف تاثیر گزار در قیمت بیمه را در نظر گرفت و متناسب با آن‌ها حق بیمه پرداخت کرد. این عوامل به شرح زیر هستند:

نوع موتور:

موتور سیکلت‌ها در شرکت‌های بیمه ای برای تعیین میزان ریسک خطرات به سه دسته برقی، سه چرخ و دو چرخ تقسیم می‌شوند. هر یک از این دسته بندی‌ها هم نرخ بیمه متفاوتی خواهند داشت. به طور مثال: نرخ بیمه موتورسیکلت‌های سه چرخ در مقایسه با موتورسیکلت‌های دوچرخ بیشتر است.

سال تولید موتور سیکلت:

به طور حتم هرچه موتور سیکلت به روزتر و جدیدتر باشد، ریسک بروز حادثه در آن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه نرخ بیمه نامه تغییر خواهد کرد.

تعداد سیلندرهای موتورسیکلت:

همانطور که می‌دانید تعداد سیلندرهای موتورسیکلت میزان قدرت آن را نشان می‌دهد. بنابراین هرچه تعداد سیلندر‌های موتور سیکلت بیشتر باشد، میزان ریسک حادثه افزایش داشته و به واسطه آن نرخ بیمه شخص ثالث بیشتر می‌شود.

داشتن بیمه موتور برای همه الزامی است

 

نوع و ساختار موتورسیکلت:

نرخ بیمه موتورسیکلت‌های برقی و دنده‌ای با یکدیگر متفاوت است. همانطور که اشاره کردیم با بالا رفتن تعداد سیلندرها قدرت موتور هم بیشتر می‌شود و از طرفی سایز موتور نیز بزرگ‌تر خواهد شد که همین موضوع میزان ریسک بروز حادثه را افزایش خواهد داد. در نتیجه طبیعی است که نرخ بیمه نامه موتور برای این موتورسیکلت‌ها بیشتر باشد.

تخفیف عدم خسارت:

در بیمه موتور، همانند بیمه شخص ثالث اگر بیمه‌گزار در طی مدت انقضا بیمه نامه خسارتی را دریافت نکند، مشمول تخفیف عدم خسارت بیمه نامه خواهد شد. بنابراین حداکثر سقف تخفیف عدم خسارت برای موتورسیکلت 70 درصد خواهد بود.

جریمه دیرکرد تمدید:

اگر در زمان موعد سررسید بیمه نامه، برای تمدید آن اقدام نکنید، مشمول جریمه دیرکرد بیمه نامه شده‌اید و این مبلغ به صورت روز شمار بوده و به میزان حق بیمه پایه موتور اضافه می‌شود.

داشتن بیمه موتور برای همه الزامی است

میزان مبلغ انتخابی پوشش مالی:

به طور حتم هر یک از راکبان موتور با توجه به نیاز خود و نوع رانندگی که دارند میزان سقف تعهدات بیمه‌گر را مشخص می‌کنند که با انتخاب تعداد پوشش‌ها میزان حق بیمه هم متغیر خواهد بود. در حقیقت هرچه میزان مبلغ پوشش‌های مالی بیشتر باشد، نرخ موتور نیز افزایش پیدا می‌کند.

رپورتاژ ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد )

کسب و کار
بیمهبیمه شخص ثالثبیمه موتوررپورتاژموتورسیکلت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی