چند روش ساده برای کاهش تری‌گلیسیرید خون

حدود ۲۵ درصد از بزرگسالان تری‌گلیسیرید بالایی دارند. چاقی، دیابت، استفاده از داروهای خاص، مصرف الکل، رژیم غذایی چرب و پرکالری از مهمترین دلایل افزایش تری‌گلیسیرید خون هستند.
 

چند راهکار ساده برای کاهش تری‌گلیسیرید خون 

کاهش وزن  
زمانی که کالری زیادی وارد بدن می‌شود، این کالری به تری‌گلیسیرید تبدیل شده و در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود؛ بنابراین اولین و مهمترین راه رسیدن به وزن ایده‌آل است. تحقیقات نشان می‌دهد حتی کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن نیز، تری‌گلیسیرید را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مصرف شکر را کاهش دهید
مصرف شکر یکی از مهمترین دلایل افزایش تری‌گلیسیرید است. بدن قند اضافی را به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌کند.

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید
مطالعات مختلف نشان می‌دهد کاهش کربوهیدرات در مقایسه با کاهش چربی، نقش موثرتری در کاهش تری‌گلیسیرید دارد.

فیبر بیشتری مصرف کنید
مطالعات نشان می‌دهد فیبر جذب چربی و قند را در روده کاهش می‌دهد و از این طریق به کاهش تری‌گلسیرید کمک می‌کند. استفاده از مواد غذایی جاوی فیبر به ویژه در وعده صبحانه توصیه شده است.

ذرت، انواع لوبیا، نخود فرنگی، گندم و محصولات مشتق از آن، عدس، گلابی، سیب، بادام، تمشک، گل کلم، آووکادو، آلوی سیاه، انبه، انواع توت و کدوتنبل ازجمله مواد غذایی حاوی فیبر فراوان هستند. 

کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و مشکلات گوارشی، تصلب شرایین، التهاب عروق،  احتمال بروز آلزایمر، آرتروز، احتمال بروز دیابت نوع ۱ و آب مروارید و بهبود آسیب های کبدی از خواص مصرف مواد حاوی فیبر به شمار می روند. 

به صورت منظم ورزش کنید
ورزش منظم میزان کلسترول خوب را افزایش داده و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعات انجمن قلب آمریکا، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی به مدت ۵ روز در هفته برای کاهش تری‌گلسیرید مفید است

از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید
چرابی ترانس مصنوعی نوعی چربی است که به غذاهای فرآوری‌شده اضافه می‌شود تا ماندگاری آنان را افزایش دهد.

چربی ترانس معمولا در غذاهای آماده و روغن جامد یافت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد جایگزینی چربی‌های ترانس با چربی‌های غیر اشباع در کاهش تری‌گلیسیرید موثر است.

دوبار در هفته ماهی بخورید
ماهی‌های چرب در کاهش تری‌گلیسیرید موثر هستند. دلیل آن نیز اسیدهای چرب امگا ۳ است. ماهی قزل آلا، ساردین، ‌تن و خال خالی حاوی مقادیر بالای امگا ۳ هستند.

مصرف چربی‌های غیراشباع را افزایش دهید
مصرف چربی‌های غیراشباع همراه با کاهش کربوهیدرات یک عامل موثر در کاهش تری گلیسیرید هستند. روغن زیتون، آجیل و آووکادو حاوی مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع هستند.
 
الگوی غذایی منظم داشته باشید
مقاومت نسبت به انسولین یکی از عواملی است که در افزایش تری‌گلیسیرید نقش دارد. بعد از صرف غذا پانکراس سیگنال‌هایی برای آزادسازی انسولین ارسال می‌کند. اگر میزان انسولین در خون افزایش یابد، بدن نسبت به آن مقاوم می‌شود و نتیجه آن تجمع قند و چربی در بدن است. 

مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی منظم از مقاومت نسبت به انسولین جلوگیری کرده و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. وعده صبحانه مهمترین وعده در روز است. توصیه شده است که وعده‌های غذایی در ساعت‌های مشخصی مصرف شود.

الکل مصرف نکنید
از آجیل‌های درختی مانند پسته، بادام، گردو و بادام هندی غافل نشوید. آب کافی بنوشید
مصرف پروتئین را محدود نکنید.

منابع :
پایگاه خبری هلث
پایگاه خبری کلینیک مایو

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی