سکه بخریم یا نخریم؟

به گزارش ساناپرس، به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر، مردم سعی کنند سکه خریداری نکنند زیرا حباب سکه از دستمزد طلای ساخته شده بالاتر است.

حجت شفایی گفت:  ایران جز 7 کشور تولیدکننده و جز 10 کشور مصرف‌کننده طلا در دنیا است. با آنکه به سبب یک سری سیاست‌های غیرکارشناسانه از سال 96 به بعد ذائقه ایرانی‌ها تغییر کرد اما در کل ایرانی‌ها به طلا اهمیت می‌دهند.

به گفته شفایی زمانی بود که سکه حباب نداشت اما متاسفانه در حال حاضز حباب آن زیاد شده است.  مردم سعی کنند سکه نخرند زیرا حباب سکه از دستمزد طلای ساخته شده نیز بالاتر خواهد بود. در حال حاضر هر کدام از سکه‌های عرضه شده در بازار همچون ربع، نیم و تمام حدود 5 میلیون تومان حباب دارند.

حجت شفایی ادامه داد: سکه ربع بهار آزادی حدود 4 میلیون تومان قیمت طلا دارد اما حباب آن نزدیک 5 میلیون تومان است. در حالی که طلای ساخته شده قیمت آن کمتر خواهد بود. ضرب سکه‌های در حال حاضر 1386 است و اگر دولت و بانک مرکزی ضرب سکه 1402 را انجام دهند حباب از بین خواهد رفت. سکه هیچ نیروی اشتغالی ندارد ولی حباب آن بسیار زیاد است.

رئیس اتخادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر اظهار کرد: براساس آخرین آمار، بانک مرکزی حدود 80 میلیون سکه ضرب کرده در صورتی که این سکه‌ها یادبود هستند و باید تعدادشان کم باشد و ارزششان حفظ شود. در هیچ کجای دنیا سکه به این میزان ضرب نمی‌شود.

شفایی افزود: در سال 96 بانک مرکزی به بهانه تنظیم بازار، بیش از 62 تن سکه واگذار کرد که همین امر مردم را به سوی واسطه‌گری کشاند. طلا پیش از این برای زینت استفاده می‌شد اما الان واسطه‌گری صورت گرفته که همین امر حباب را افزایش داده است.

وی اشاره کرد: در تهران 1300 مغازه سکه‌فروشی و صرافی وجود دارد که بانک مرکزی به آن‌ها جواز کسب داده است در حالی‌که دلیلی برای وجود این همه فروشندگان سکه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهردر گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: در جلسه اخیر با وزیر اقتصاد پیشنهاد داده که از ضرب سکه و عرضه سکه به این میزان باید جلوگیری شود.

اخباراقتصاد
پربازدیدسکه

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی