معرفی انواع دستگاه بسته بندی

دستگاه بسته بندی

امروزه نقش و جایگاه بسته بندی بر هیچ تولیدکننده و صنعتگری پوشیده نیست. بسته بندی که امروزه بخشی از فرایند کنترل کیفیت را به خود اختصاص داده، به حدی اهمیت پیدا کرده است که از آن به عنوان فروشنده خاموش یاد می‌شود؛ چون در غیاب فروشنده و بازاریاب می‌تواند با مشتری صحبت کند و او را در جریان کیفیت محصول قرار دهد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع دستگاه های بسته بندی در زمینه بسته بندی مواد غذایی خشک و در ادامۀ آن با دستگاه های تاریخ زن آشنا کنیم.

 

اهمیت بسته بندی

یک بسته بندی علمی و کارشناسی شده می‌تواند گذشته از حفظ محصول در برابر آسیب‌دیدگی، ضریب فروش آن را نیز افزایش دهد و بدین ترتیب نقش مهمی در فرایند بازاریابی ایفا کند. تحقیقات بازاریابی نشان می‌دهد که بسته بندی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای بازاریابی به حساب می‌آید. برای تولید کنندگانی که بر روی برندینگ تمرکز ویژه‌ای دارند، دسته بندی از جایگاه خاصی برخوردار است. امروزه بسته بندی های مبتنی بر نوآوری و خلاقانه بزرگ‌ترین وسیله تبلیغاتی محصول به حساب می‌آیند.

 

انواع بسته بندی محصولات

بسته بندی محصولات، به ماهیت آن محصول بستگی دارد. به عنوان مثال، بسته بندی مواد غذای خشک با بسته بندی مواد پروتئینی و فرآورده‌های گوشتی تفاوت بسیار زیادی دارد و بسته بندی ظروف فلزی با بسته بندی ظروف پلاستیکی و چینی هیچ شباهتی ندارد.

 

دستگاه بسته بندی خشکبار

از دستگاه بسته بندی خشکبار می‌توان برای بسته بندی انواع آجیل، خشکبار و سایر تنقلات استفاده کرد. این دستگاه‌ها با توجه به مقیاس تولید و سطح کیفیت محصول و میزان سرمایه گذاری که انجام می‌شود، می‌توانند دارای مدل‌های زیر باشند:

  • دستگاه بسته بندی خشکبار به روش دستی
  • دستگاه بسته بندی خشکبار به روشریلی
  • دستگاه بسته بندی خشکبار به روش وکیوم
  • دستگاه شیرینگ پک بسته بندی خشکبار

دستگاه بسته بندی خشکبار می‌تواند با توجه به تناژ تولید، به صورت دو توزین، چهار توزین، شش توزین و یا ده توزین باشد؛ که با کیفیت توزین بسیار دقیق و تلرانس بسیار پایین، اقدام به بسته بندی خشکبار می‌کند.

دستگاه بسته بندی حبوبات

دستگاه بسته بندی خشکبار

هر چند به لحاظ فنی و ساختاری، دستگاه بسته بندی حبوبات شباهت زیادی به دستگاه های بسته بندی خشکبار دارند، اما به طور کلی چون ارزش و حساسیت حبوبات به مراتب کم‌تر از آجیل و خشکبار است، لذا سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای بسته بندی آجیل و خشکبار نمی‌تواند در حد و اندازۀ سرمایه گذاری برای دستگاه های بسته بندی خشکبار باشد. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که کسب و کار شما با محوریت صادرات خشکبار صورت گرفته باشد. در صورتی که کشور ما صادرات حبوبات، آن هم به صورت بسته بندی با وزن کم ندارد.

به لحاظ فنی و ساختار دستگاه‌ها، دستگاه های بسته بندی کننده حبوبات نیز از سبک و سیاق دستگاه‌های بسته بندی آجیل و خشکبار پیروی می‌کنند و می‌توانند با همان ویژگی‌های عملکردی و مدل‌های توزینی مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

 

دستگاه تاریخ زن

بسته بندی، آخرین مرحله محصول برای ورود به بازار نیست و تولید کننده باید پس از تولید محصول اقدام به درج اطلاعات متغیر بر روی آن نماید. در این مرحله، پای دستگاه تاریخ زن به میان می‌آید. دستگاه تاریخ زن یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌ها در سلسله فرایند بسته بندی محصول می‌باشد. از دستگاه تاریخ زن برای درج انواع کد، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شماره سریال ساخت، قیمت تمام شده، قیمت مصرف کننده و … استفاده می‌شود.

دستگاه‌ تاریخ زن می‌توانند به صورت جت پرینتر دستی و یا جت پرینتر صنعتی اتوماتیک (ثابت) باشند.

مکانیزم عملکرد دستگاه های تاریخ زن دستی به این صورت است که یک ریبون بر روی حروف و اعداد قرار می‌گیرد تا آنها را بر روی سطح مورد نظر چاپ کند. مادۀ استفاده شده در ریبون قابلیت شارژ ندارد و پس از آن حتماً باید ریبون دستگاه عوض شود. از دستگاه تاریخ زن دستی برای درج اطلاعات محصول بر روی انواع کاغذ، مقوا و سلفون استفاده می‌شود. این دستگاه معمولاً برای تولیداتی که از تیراژ پایین برخوردارند استفاده می‌شود.

همچنین زمانی که محصول از حجم بزرگ برخوردار است و قابلیت عبور از جلو دستگاه تاریخ زن اتوماتیک ثابت را ندارد (مثل انواع پالت، بشکه یا دبه‌های سنگین) از دستگاه تاریخ زن دستی استفاده می‌شود.

از سوی دیگر دستگاه‌های تاریخ زن صنعتی یا ثابتی نیز وجود دارند که مبتنی بر فناوری پیشرفته هستند که از پیچیدگی ساختاری خاصی برخوردارند. معمولاً از دستگاه های تاریخ زن اتوماتیک برای محصولاتی که از تناژ تولیدی بالایی برخوردارند استفاده می‌شود.

دستگاه بسته بندی حبوبات

سخن پایانی

به طور کلی سلسله فرایندهای بسته بندی و تاریخ زن از مهم‌ترین فرایندهای مورد استفاده در واحدهای صنعتی هستند که هر گونه بی توجهی در اجرای دقیق آنها، به ویژه در بخش بسته بندی می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی برای سهم بازار تولید کننده به همراه داشته باشد. لذا با توجه به مقیاس کسب و کار خود و ماهیت و ارزش محصولی که در حال تولید یا بسته بندی آن هستید، نسبت به سرمایه‌گذاری هوشمندانه بر روی مناسب‌ترین دستگاه‌های بسته بندی و تاریخ زن اقدام نمایید و از آن به عنوان یک مزیت رقابتی در جهت افزایش سهم بازار خود استفاده نمایید.

رپورتاژ ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن می‌باشد )

کسب و کار
دستگاه بسته بندیدستگاه بسته بندی حبوباتدستگاه بسته بندی خشکباررپورتاژکاروپک
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی