کودکانی که نباید مکمل ویتامین A دریافت کنند!

به گزارش ساناپرس، رئیس مرکز بهداشت شهرستان قزوین گفت: کودکانی که به دلیل عفونت‌های تنفسی با ابتلا به بیماری ناشی از کووید ۱۹ نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند و یا دچار مشکلات تنفسی هستند نباید مکمل ویتامین A را دریافت کنند.

ایسنا: رئیس مرکز بهداشت شهرستان قزوین گفت: کودکانی که به دلیل عفونت‌های تنفسی با ابتلا به بیماری ناشی از کووید ۱۹ نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند و یا دچار مشکلات تنفسی هستند نباید مکمل ویتامین A را دریافت کنند.

علیرضا مهرعلیان اظهار کرد: طرح رایگان مکمل‌یاری با مگادوز ویتامین A در کودکان ۲ تا پنج سال با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان در استان قزوین آغاز شده است؛ این مکمل در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت استان موجود و ۲ بار به فاصله ۶ ماه به صورت کپسول ژله‌ای به کودکان داده می‌شود، مصرف همزمان مولتی ویتامین A و D  مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی در خصوص نقش و اهمیت ویتامین A در بدن افزود: ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، رشد کودکان، افزایش مقاومت بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونت‌های شایع دوران کودکی مانند اسهال، عفونت‌های دستگاه تنفسی و سرخک و همچنین قدرت دید در تاریکی، خونسازی، سلامت چشم‌ها و شادابی پوست را به ارمغان می‌آورد.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین ادامه داد: این ویتامین دارای مزایای بسیاری برای کودکان است و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به کلیه مراکز جامع سلامت استان این ویتامین را به صورت رایگان دریافت نمایند.

وی در خصوص عوارض کمبود این مکمل تصریح کرد: کاهش رشد قد و وزن کودک، عوارض متعدد چشمی از جمله شب کوری خشکی و زخم قرنیه چشم در مراحل پیشرفته کوری، افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن افزایش مرگ و میر بر اثر بیماری به ویژه سرخک،  افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی و اسهالی، کم خونی ناشی از فقر آهن از مواردی است که در صورت کمبود این ویتامین ممکن در فرد بروز کند.

مهرعلیان در ادامه علل کمبود ویتامین A را به دلیل محدودیت چربی در برنامه غذایی روزانه دانست و افزود: ابتلای مکرر به بیماری‌های عفونی و انگلی و سوء جذب و کاهش جذب مواد غذایی، افزایش نیاز بدن به ویژه در دوران رشد سریع کودکان زیر پنج سال، تغذیه کودک با شیر مصنوعی، تغذیه کمکی نامناسب به دلیل ناکافی بودن منابع حاوی ویتامین A در کودکان زیر یک سال، از عوامل کمبود این ویتامین در بدن است.

وی ادامه داد: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماهه اول زندگی، تغذیه کودک با شیر مادر از ۶ تا ۲۴ ماهگی، شروع به موقع تغذیه تکمیلی در پایان ۶ ماهگی کودک، استفاده از منابع غذایی ویتامین A در تهیه وعده‌های اصلی و میان وعده‌های کودک، تجویز مگادوز ویتامین A برای کودکان ۲ تا پنج سال به میزان حدود ۲۰۰ هزار واحد هر ۶ ماه یکبار، راهکارهای پیشگیری از کمبود ویتامین A در بدن کودکان است.

این مسئول همچنین گفت: منابع غذایی چون جگر و قلوه، محصولات لبنی همچون شیر پرچرب، خامه، کره، پنیر پرچرب و زرده تخم مرغ و منابع گیاهی مانند کدو، هویج، گوجه فرنگی، جعفری، برگ‌های تیره کاهو و انواع میوه‌های زرد رنگ مانند انبه، زردآلو، طالبی و موز منابع غذایی ویتامین A در بدن هستند.

مهرعلیان در پایان با اشاره به عدم اقبال شهروندان از این طرح گفت: از والدین درخواست داریم که کودکان خود را برای دریافت مکمل ویتامین A به مراکز جامعه خدمات سلامت بیاورند. اما چنانچه کودکان به دلیل عفونت‌های تنفسی با ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند و یا دچار مشکلات تنفسی هستند نباید مکمل ویتامین A را دریافت کنند. همچنین چنانچه پس از مصرف کودک دچار سردرد تهوع و بی‌اشتهایی شود تا ۴۸ ساعت طبیعی است و موجب نگرانی نیست.

اخبارسبک زندگیسلامت
ویتامین A
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی