7 دلیل که چرا با وجود تلاش زیاد، وزن کم نمی کنید!

برخی افراد با وجود تلاش فراوان برای رسیدن به لاغری و کاهش وزن، هیچگاه به آن دست نمیابند. این مقاله 7 علت را بررسی کرده ایم که نشان می دهد چرا شما با وجود تلاش زیاد، موفق به کاهش وزن نمی شوید و نمی توانید شاخص توده بدنی خود را کاهش دهید.

علل رایج شکست در کاهش وزن

  1. بیش از اندازه چاق هستید

افرادی که کمی اضافه وزن دارند و یا تا حدی چاق هستند می توانند به راحتی با ورزش و رژیم لاغری اقدام به کاهش وزن کنند. اما زمانی که اضافه وزن بیشتر شده و درجه چاقی افزایش میابد، دیگر، ورزش و رژیم واقعاً راهکار خوبی برای لاغر شدن نخواهند بود.

مثلاً داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40 عملاً تحرک و امکان انجام فعالیت های فیزیکی را کاهش می دهد. افرادی که در این محدوده چاقی قرار دارند حتی اگر موفق شوند مقدار کمی وزن از دست بدهند، باز هم مجدداً همان مقدارِ اندک را اضافه می کنند.

برای افرادی که شاخص توده بدنی بالای 40 دارند بهترین روش کاهش وزن انجام عمل لاغری مانند اسلیو معده است. با این عمل، افراد می توانند تا 80 درصد و بعضاً 100 درصد اضافه وزن خود را از دست بدهند.

  1. فقط روی رژیم لاغری تمرکز دارید

لاغری و کاهش وزن صرفاً یک روش خاص ندارد بلکه ترکیبی از چند روش مختلف است. مثلا افراد معمولا رژیم های لاغری را پیگیری می کنند و در کنار آن نیز ورزش هایی انجام می دهند. ترکیب ورزش و رژیم لاغری در نهایت منجر به کاهش وزن می شود. اما اگر شخصی تنها روی رژیم لاغری تمرکز کند و هیچ فعالیت ورزشی نداشته باشد قطعا موفق به کاهش وزن نخواهد شد.

نکته جالب اینجاست که شما حتی اگر عمل اسلیو معده (به عنوان ایمن و موثرترین روش جراحی) را نزد بهترین جراح اسلیو جهان هم انجام داده باشید، اما ورزش و رژیم غذایی بعد از آن را رعایت نکنید، نمی تواند به کاهش وزن موثر دست پیدا کنید. بنابراین باز هم تاکید می کنیم که لاغری و کاهش وزن ترکیبی از چندین روش مختلف است.

  1. پروتئین کافی نمی خورید

حقیقت این است که کنترل میزان پروتئین دریافتی چه برای لاغر شدن و چه وزنگیری یک مساله حیاتی است. مشخصا پروتئین یک ماده مغذی بسیار مهم برای کاهش وزن است. خوردن کافی پروتئین می تواند میزان متابولیسم را افزایش دهد. زمانی که سوخت و ساز بدن بیشتر شود قطعا لاغری و کاهش وزن موثر تر خواهد بود.

پروتئین همچنین می تواند میزان سیری افراد را افزایش دهد و مدت زمان گرسنگی را نیز کم کند. اگر شما در طول روز به اندازه کافی پروتئین دریافت نمی کنید احتمالا هر کاری کنید باز هم نمی توانید به لاغری و کاهش وزن موثر دست پیدا کنید.

برای کمک به کاهش وزن از طریق افزایش پروتئین، در طول وعده صبحانه، حتما پروتئین بیشتری مصرف کنید. مطالعات نشان می دهد کسانی که صبحانه با پروتئین بالا می خورند کمتر گرسنه هستند و در طول روز کمتر ریزه خواری می کنند.

4. بیماری دارید و داروهای خاص مصرف می کنید

اگر با وجود تلاش زیاد و پی در پی برای کاهش وزن همچنان موفق به اینکار نشده اید این احتمال را در نظر بگیرید که شاید بیماری خاصی داشته باشید. بعضی از بیماری ها و شرایط پزشکی وجود دارند که با افزایش وزن و یا حتی کاهش وزن در ارتباط هستند.

به عنوان مثال بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و آپنه خواب اینگونه هستند و روند لاغری و کاهش وزن را مختل می کنند.

همچنین برخی داروها می توانند کاهش وزن را سخت تر کنند یا حتی باعث افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید هر یک از این موارد در مورد شما صدق می کند، با پزشک خود در مورد این موضوع حتما صحبت کنید.

  1. شما به اندازه کافی نمی خوابید

خواب خوب که به اندازه کافی طول کشیده باشد مهم ترین عامل سلامت بدن است. مطالعات نشان می دهد که کم خوابی یکی از بزرگترین عوامل خطر چاقی است. بزرگسالان و کودکانی که خواب کم دارند به ترتیب 55 و 89 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی هستند.

اگر شخص به اندازه کافی و در ساعات مناسب نخوابیده باشد معلا وزن مطلوبی نخواهد داشت. بیشتر افرادی که از بی خوابی و یا اختلال خواب رنج می برند به نوعی با افزایش وزن روبرو هستند. حتی دنبال کردن رژیم لاغری و یک ورزش خوب بدون داشتن رژیم خواب کافی و باکیفیت منجر به لاغری و کاهش وزن موثر نخواهد شد.

  1. سن و سال شما زیاد است

به دلیل اینکه با افزایش سن حجم و میزان بافت عضلانی تحلیل می رود امکان لاغری و کاهش وزن به صورت نرمال نیز کاهش میابد. شاید از خود بپرسید که کاهش عضله چرا باعث کاهش توانایی لاغر شدن می شود؟

حقیقت این است که بافت عضله در واقع کالری بیشتری نسبت به بافت چربی برای مصرف کردن جذب می کند، بنابراین داشتن توده عضلانی بیشتر یعنی کمک به کاهش ذخیره کالری و تجمع بافت چربی است. و برعکس کاهش توده عضلانی به این معنی است که استفاده کردن و یا مصرف کالری هایی که هر بار دریافت می کنید دشوارتر می شود. در نتیجه کالری های بدون استفاده و اضافی در نبود عضلات به صورت چربی ذخیره می شوند.

  1. پرخوری می کنید

پرخوری یک عادت نامناسب و مضر غذایی است. پرخوری اغلب نشان دهنده یک مشکل روانشناختی مانند تجربه استرس و اضطراب است. بیشتر افرادی که پر خوری می کنند معمولا بدون اینکه خودشان باخبر باشند میل زیادی به خوردن پیدا می کنند.

تا زمانی که علت اصلی پرخوری در شما پیدا نشود نمی توانید آن را متوقف کرده و اقدام به کاهش وزن و لاغری کنید. اگر این عادت ترک نشود شما حتی با وجود کاهش وزن زیاد، مجدد بر اثر پرخوری چاق خواهید شد. بنابراین تلاش کنید که عادت پر خوری خود را با شناسایی علل و عوامل آن مدیریت کنید.

رپورتاژ آگهی ( تمامی مسئولیت این متن بر عهده منتشرکننده اصلی آن میباشد )

کسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی