از ادای احترام به کم‌توانان جسمی تا مبارزه با فراموشی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهسا کریمی در «تبار بی‌آرام» در گالری اُ ضمن ادای احترام به کم‌توانی جسمی و حرکتی یکی از بستگانش، به‌وسیله‌ دفورماسیون اندام و چهره به وضعیتی سخت و گره‌خورده‌ اشاره می‌کند و ماهور طوسی در نمایشگاه گروهی «بازیابی» در پروژه‌های آران در مواجهه با توصیه «به یاد آر» می‌پرسد چه چیز را به یاد آورم و چگونه؟ این بخشی از اتفاقاتی است که این روزها در گالری‌های تهران می‌گذرد.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به بخشی از چیزی که این روزها در گالری‌های تهران می‌گذرد.

گالری شیرین

این روزها مجموعه‌ای از آثار هنرمندان گالری‌های اعتماد، اُ، طراحان آزاد، هما و شیرین در گالری شیرین واقع در خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک ۵ به نمایش گذاشته شده است.  

هنرمندان حاضر در این رویداد که «مجموعه تابستانه» (نمایشگاه گروهی نقاشی، حجم، عکس) نام دارد عبارتند از محسن احمدوند، حمیدرضا اندرز، مریم آیین، سپهر بختیاری، لادن بروجردی، طاهر پورحیدری، علیرضا چلیپا، پگاه رجامند، کتایون روحی، رامتین زاد، معین شافعی، عباس شهسوار، کوروش شیشه‌گران، شهرام کریمی، اردشیر محصص، احمد مرشدلو، ارسیا مقدم، فرشید ملکی، شهره مهران، الهام نفیسی و حامد نوروزی.

این نمایشگاه جمعه ۸ مرداد افتتاح شده است و تا سه‌شنبه ۲ شهریور برپا خواهد بود.

گالری اُ

گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول این روزها میزبان نمایشگاه انفرادی شیرین حیدری‌نژاد با عنوان «گرگ‌ومیشِ ماندن» است.

نمایشگاهی که تا سه‌شنبه ۱۹ مرداد  میزبان علاقه‌مندان است و در بیانیه آن آمده است: «در مجموعه‌ پیش رو هنرمند رد پای عبور فرد یا افرادی را نشان می‌دهد که یا چندی‌پیش از به تصویر کشیده شدن، مکان را ترک گفته‌اند و یا تصویر بی‌صبرانه ورودشان را انتظار می‌کشد. گرگ‌ومیش به وجود آمده در تصاویر، گویی به عدم قطعیتی از زمان و مکانی اشاره دارد که با وجود نشانه‌های روشن از تمدن، متروک و خالی از سکنه است.»

این گالری همچنین در طبقه دوم، میزبان آثار مهسا کریمی است. نمایشگاهی انفرادی با عنوان «تبار بی‌آرام» که در بخشی از بیانیه‌اش چنین نوشته شده است: «هنرمند ضمن ادای احترام به کم‌توانی جسمی و حرکتی یکی از بستگانش، به‌وسیله‌ دفورماسیون اندام و چهره و به دور از اجرای فاخر، تصنعی و بی‌نقص، به وضعیتی سخت و گره‌خورده‌ اشاره دارد، خیال‌پردازانه بر تاریکی‌ها مسلط می‌شود و با ایجاد تعادلی ناپایدار، تعاریفی تازه از زیبایی‌ها ارائه می‌دهد.»

آثار مهسا کریمی تا سه‌شنبه ۱۹ مرداد بر دیوار طبقه دوم گالری اُ در معرض دید خواهد بود.

از ادای احترام به کم‌توانان جسمی تا مواجهه با توصیه «به یاد آر»  
یکی از آثار مهسا کریمی در طبقه دوم گالری اُ

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر این روزها در نمایشگاهی با عنوان «نهان بر عیان» میزبان نمایشگاهی گروهی است که در توضیح آن آمده است: «مهندسی تصویر در نگارگری ایران (سده ۸ تا ۱۱ هجری) به روایت شهریار حاتمی از ۱۹ خرداد تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۰»

گالری اعتماد

بر دیوار گالری اعتماد نیز نمایشگاهی گروهی تحت عنوان «کاربن» با حضور حبیب فرج‌آبادی در مقام گردآورنده دیده می‌شود.

این گالری که در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ قرار دارد تا سه‌شنبه ۹ شهریور پذیرای آثار مریم امیرواقفی، بهمن ایروانی، بهاره بابائی، آناهیتا باقری، محمد جلیلی، سینا خاتمی، سعید خالقی، کیمیا دهقان، سورنا زمانی، مائده سالار، آناهیتا شهامتی، مجید فعال، نیکی فلاح‌فر، بابک کبود، نگین لون‌آمیز، مهدی محسنی، پارسا مستقیم، میلاد موسوی، کیمیا میرزایی و عماد نوروزی خواهد بود.

گالری سیحون

«اباطیل» نام نمایشگاه نقاشی انفرادی شقایق سوزن‌کار است که تا ۲۷ مرداد در گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ برپا خواهد بود.

کارخانه آرگو

در کارخانه آرگو واقع در خیابان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک ۶ می‌توان تا جمعه ۲۲ مرداد به تماشای منتخب ویدئوهای مجموعه‌ موزه هنر مدرن پاریس نشست، اتفاقی که با همکاری موزه هنر مدرن پاریس رخ داده است.  

پروژه‌های آران

«این آثار بازیافتی، حادثه و اتفاق را از سر گذرانده و عمق آن را درک کرده‌اند، سپس دوره نقاهت را گذرانده‌ و نهایتا با پشت سر گذاشتن تروما، حیاتی نو یافته و بازیابی شده‌اند. این آثار در مواجهه با توصیه «به یاد آر» گوشزد می‌کنند: چه چیز را به یاد آورم؟ چگونه به یاد آورم؟ با چنگ زدن به گذشته از دست رفته و غرق شدن در نوستالژی؟ و یا با متهم کردن به نداشتن حافظه تاریخی؟» این بخشی از بیانیه‌ای است که ماهور طوسی برای نمایشگاه گروهی «بازیابی» نوشته است.

نمایشگاهی با حضور فرهاد احرارنیا، آیدین باقری، عاطفه خاص، امین شجاعی، رنه صاحب، نسترن صفائی، مریم فرزادیان، شیرین ملت‌گهر، اله‌یار نجفی، بهزاد هاتفی و سوفیا هاتفی که تا جمعه ۲۹ مرداد در پروژه‌های آران واقع در خیابان نوفل‌لوشاتو کوچه لولاگر، پلاک ۵ برپا خواهد بود.

تالار این/ جا

تالار این/ جا واقع در خیابان کریمخان‌زند، خیابان میرزای‌شیرازی، شماره ۹۵ تا جمعه ۲۲ مرداد میزبان آثار نگار فرجیانی با عنوان «نسخه‌های مندرس» است که در بخشی از بیانیه آن چنین آمده است: «در این مجموعه، بخشی از اسناد تاریخی را بازتولید کرده‌ام که با دخل و تصرف و خودخواسته دچار تغییر و تخریب در ساختار و فرم شده‌اند و بخشی دیگر ثبت و تصویر کردن آن زوالی است که بر سر اسناد و مدارک تاریخی در گذر زمان افتاده است.»

۵۸۲۵۹

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی