این گربه نادر وحشی در ایران دیده شد!

به گزارش ساناپرس؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد از مشاهده گربه پالاس در منطقه حفاظت کالمند بهادران در شهرستان مهریز خبر داد.

خبرآنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد از مشاهده گربه پالاس در منطقه حفاظت کالمند بهادران در شهرستان مهریز خبر داد. «سید رضا نورانیان» در این خصوص گفت: یک فرد گربه پالاس در بهمن ماه سال جاری توسط محیط‌بانان و دوستداران طبیعت در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران شهرستان مهریز مشاهده شد و محیطبانان موفق به تهیه فیلم و عکس از آن شدند.

این گربه نادر وحشی در ایران دیده شد!

گربهٔ پالاس (نام علمی: Felis manul) یک گربه‌سان وحشی کوچک بومی آسیای میانه است. این جانور تقریباً کمی بزرگتر از اندازه یک گربه خانگی است و دارای حدود ۶۰ سانتی‌متر طول (بدون احتساب دم ۲۵ سانتی‌متری‌اش) و به‌طور متوسط ۳٫۶ کیلوگرم وزن است. رنگ موهای بدن آن خاکستری روشن یا زرد تیره همراه با نوارهای عمودی است که گاهی در میان موهای انبوه و متراکم بدن، دیده نمی‌شوند.

این گربه شکل‌های گوناگونی دارد که آن را از دیگر گربه‌سانان متمایز می‌سازد. چشمان گرد این جانور، برجسته‌ترین ویژگی‌اش به‌شمار می‌آید. پاهایش کوتاه هستند، سرین‌اش نسبتاً بزرگ است و موهایش بلند و انبوه هستند.

گربه پالاس در استپهای تا ارتفاع ۴٫۰۰۰ متر زندگی می‌کند. سحرگاه و غروب‌ها به شکار می‌رود و از جوندگان، پیکاها، موش‌ها، خرگوش و پرندگان تغذیه می‌کند. زیستگاه وی با زیستگاه پیکای افغانی یا اجتماعات بزرگ جوندگان همپوشانی دارد. در برخی نقاط نیز از کبک معمولی تغذیه می‌کند.

این گربه نادر وحشی در ایران دیده شد!

ایران غربی‌ترین محدوده زندگی گربه پالاس است. این حیوان بیشتر در شمال شرق ایران مشاهده شده و گزارش‌های پراکنده‌ای از حضور آن در مرکز و شمال غرب نیز در دست است. در سال ۲۰۰۸ یک دوربین تله‌ای با ثبت تصویری از این گونه در پارک ملی خجیر حضور این گونه را در البرز مرکزی نیز ثابت کرد. در سال ۱۳۹۲ نیز یک گربه پالاس توسط شکارچیان در شهرستان بافت زنده‌گیری شد. بعد از آن و در شهریور ۱۳۹۴ هم معاون محیط طبیعی محیط زیست استان سمنان از مشاهده یک قلاده گربه پالاس به همراه توله‌اش در پناهگاه خوش‌ییلاق شاهرود خبر داد.

در جریان پروژه پلنگ شمال شرقی ایران هم، یکی از دوربین‌های نصب شده انجمن یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل پاییز ۱۳۹۴ چند تصویر از یک گربه پالاس گرفت. همچنین در آذر ماه ۱۳۹۴ یکی از دوربین‌های نصب شده در پارک ملی سالوک تصویر زیبایی از گربه پالاس در این منطقه ثبت کرد. نیز بیشتر گزارش‌ها از گربه پالاس مربوط به حیوانات مرده یا زنده‌گیری شده توسط چوپانان در ارتفاعات بالا می‌شود. اطلاعات بسیار کمی در مورد تغذیه، زیستگاه‌ها، تولید مثل و رفتارهای اجتماعی این جانور در دست است و به‌نظر می‌رسد کشته‌شدن توسط سگ‌های گله تهدید مهمی برای ادامه حیات گربه پالاس در ایران است.

اخبارجامعه
پربازدیدگربه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی